Mugg på ølet. Dumpes eller flaskes.

Luggen

Norbrygg-medlem
Hei.

For en stund siden brygget jeg en 50 l batch som var klar for å flaskes for noen dager siden. Men pga. tid så måtte jeg splitte batchen og flaske i to runder. Når jeg da i nå helte oppi sukkerlaken i ølet og rørte rundt la jeg merke til en hinne som lå øverst på batchen, og lurer for det første på om dette er mugg. (Noe jeg regner med det er.)
Men er det fortsatt safe å flaske og drikke den? Jeg har smakt på den imot den første runden jeg flasket for noen dager siden og det smaker likt.

De større hvite klumpene på bildet er biter av nøtter.

 
Jeg syntes det er naturlig å tro at mugg sprer seg lett i øl på samme måte som brød
og at det ikke bare er å skimme av
men mulig jeg tar feil
 
Nøtter i ølet? Og det er utviklet mugg... Da tenker jeg på mykotoksiner. Hadde kastet og desinfisert grundig.
http://www.fhi.no/eway/default.aspx...6833&Content_6493=6441:82899::0:6446:85:::0:0
Nøttene ble tilsatt for lenge siden, og hadde ligget på rom og blitt desinfisert. Så mugget kommer ikke ifra nøttene.

Men, jeg gikk i gang å flasket ifra kranen og satset på å ikke få med noe av mugget på toppen. Men etter å ha flasket 3/4 av karet tittet jeg oppi og nå var mugglaget borte. Jeg vil gå ut ifra at mugget har da blandet seg med ølet, og ølet et dødsdømt.

Vil det gå ann å redde ølet ved f.eks. pasteurisering?
 
Har flasket en batch med samme hinne, og hinnen kom tilbake på alle flaskene. Ølet ble godt d, men var hissig på å komme seg ut av flasken, hadde og litt funky smak etter litt lagring.
 
Det er vanlig at hinna på toppen av øllet forsvinner under tapping; blir hengende igjen på siden av karet....
 
Jeg er temmelig sikker på at det ikke er mugg. Mugg har pels. Jeg kan ikke se noen pels. Ser du pels er det bare å dumpe, mugg kan være giftig.
Det jeg tror du derimot har er en eller annen villgjær (det kan være bakteriell infeksjon også, men disse er ikke så vanlige - dog ser det mer ut som en pediococcus-pellice som @glennrlie sier. Er ikke så greit å si.). Antageligvis brett - brett er den som er flinkest til å lage biofilm ("pellicle").

Spørsmålet er - hva gjør du nå? Her er hva jeg ville gjort; Jeg ville tilsatt et rør med brettanomyces-gjær (brettanomyces clausenii f.eks.) og tappet det over på et oksygentett kar (PET eller glass). Der ville jeg latt det stå frem til sommeren. Da ville jeg smakt på ølet og sett om det er bra.

Poenget her er at infeksjonen vil tilføre endel jævelskap som kommer til å manifestisere seg mer eller mindre i tiden som kommer. Brett spiser slikt og derfor bør du tilsette brett. I tillegg vil brett ta opp konkurransen med infeksjon om resten av sukkeret. Resultatet blir fortsatt temmelig funky - men på en god måte. Jeg har dratt en øl over tilbake fra den mørke siden ved hjelp av brett og det er all grunn til å tro at det kan skje igjen (hvis en kikker på hva som skjer i en lambic så skjer det lignende ting der).

Er det en porter? Hvis du følger tipsene mine så får du noe som er temmelig nære en original London Porter - de var alle infisert i mer eller mindre grad. :)
 
Min erfaring er at bakterielle infeksjoner er relativt sjeldne pga det høye innholdet av humle i de fleste moderne øltyper. Jeg sliter mye med å få bakterielle infeksjoner til å få fotfeste hvis det er mer enn 10 IBU i en øl. Og de færreste hjemmebryggere lager øl med så få IBUer. Pediococcus har høyere IBU-toleranse enn lactobacillus - men selv den vil slite med noe særlig over 20-30 IBU. Så hvis en har en type pediococcus som er såpass IBU-tolerant så vet jeg om veldig mange som vil ha en prøve av den.

Nå har jeg gravd litt mer og på MTF sin Wiki er det noen rettningslinjer for hvordan identifisere infeksjon etter pellicle. Det de sier er at det er mer eller mindre umulig å identifisere etter pellicle og du trenger en DNA-analyse (evt. andre indikatorer som SG-drop, smak, etc).
 
Flask og jekk en hver 4 mnd! Hvem vet, mulig du har en "funky of all times" i spannet der?
Så lenge det ikke har pels og vokser oppover sidene i gjærspannet kan det faktisk kunne gå bra mtp "surøl"
 
Tilbake
Topp