mulig infeksjon?

hei.

ble nettopp ferdig med å flaske en belgisk trippel,
OG:1084 FG:1005

ble litt bekymret når jeg så den lave FGen, meskinga ble gjort etter speidels "orginal" innstilling

er det dermed sagt at ølet er infisert siden FG ble så lav?
 
Hva slags gjær har du brukt og hva temperatur hadde du under meskingen?

Wlp 545 belgisk strong ale

temp: 53 i 5min
63 i 30min
73 i 30min
Outmash 78 i 15 min.. dette er instillingene som ligger i speidel når den blir levert.. kan det være den tiden på 63 grader som kan være grunn?
 
Sikker på at du har målt riktig? Kalibrert for temperatur osv? Det tilsvarer 94% apparent attenuation, det er rimelig beinhardt.
 
Om du flasket den fredag, så smaker du vel på den første til helgen, og har svar på om den ble god?
 
Takk for responsen jeg har fått i denne tråden..

i dag spratt jeg den første flaska, den har en utrolig flott aroma, den har en liten sødme med smak av gress og frukter, den avsluttes med en tørr og crisp følse og en varmende alkohol smak som føles bra.. ingen tegn til infeksjon (så langt)..
 
Jeg brygget en blonde ale med danstar abbaye gjær og fikk en FG på 1.004! Jeg hadde 500g kandissukker mot slutten av koketiden. Har aldri hatt så lav FG før! Smakte ved tapping og det var ingen usmaker... Tørrhumlet denne forøvrig etter 5 dager etter pitching og allerede da var gravityen på 1.006 (gjorde en smaks- og gravitymåling da). OG var 1.053 forøvrig.
 
Tilbake
Topp