Mulig infeksjon?

Hei! Har noe hjemmebrygget øl der noen har en "oljete" hinne på toppen, og litt på siden av flasken når man tipper den litt mot siden. Hva tyder dette på?

Har også en batch der noen flasker ser helt fine ut, noen har denne samme hinnen som det andre ølet, men de fleste har en ganske tykk hinne litt opp på halsen og litt hvit skum eller prikker i form av bobler.

Ølet skummer fint i glass og smaker det samme uansett hvordan det ser ut. Noen som har erfaringer med dette og kan si om det er noe å ta vare på eller bare å bli kvitt?

Arne

Har ikke noe bilde dessverre, var et engelsk forumet der det stod at det kunne være keranous eller noe lignende?

"Ølet skummer fint i glass og smaker det samme uansett hvordan det ser ut."

Hvis du med 'det samme' mener det smaker bra, er det bare å si.. RDWHAHB.

Hvis 'det samme' smaker dynge, er det bare å kaste. Enkle regler :)

Det smaker godt ja, problemet er at ølet skal selges, og det er lite artig å selge øl som ikke er kosmetisk bra :(

Er derfor jeg spør her, er ikke mitt bryggeri, men var med å så gjennom to paller ferdigtappet for å finne de som så ok ut. Men håper å få svar på om dette blir borte, noe som tid vil vise uansett, eller om vi blir sittende her med fryktelig mye øl vi må drikke selv.

det lukter mose i uglen om dere leter etter gode flasker blant paller? henger meg på dei som sier ikke selg

Her gjekk Ringnes føre med eit godt eksempel i desember i fjor, då dei kalte tilbake julebokken berre dagar før jul. Og den julebokken hadde mange sett fram til! Mange småbryggeri har mykje å lære av slik kompromisslausheit...

Drikk det dårlege ølet privat. Ikkje ver frista til å sende frå deg noko du er usikker på. Det ser ut til å hende for ofte der ute allereie...

Tilbake
Topp