Munich 15 EBC

Jeg sitter på nesten 20 kg med Munich (lys) 15 EBC. Er det noen som kan hjelpe meg med en god oppskrift med Munich 15 EBC som basismalt? Gjerne Ale.

ikke aleoppskrift, men neste helg kjører jeg ny batch med bjørkebock. magnum som bitterhumle hallertau hercshbrochkcher som aromahumle ved 25-30 minutter (tinseth IBU ca 20-25), og bjørkesirup 15minutter før kokeslutt. Dobbel decoction, høy sukkerhviletemp, kokt lenge. Whitelabs german bock. I fjor brygget vi den med bare saaz. Ble veldig godt.
Men du var sikkert ikke ute i skogen og høstet bjørkesirup i påska sånn som meg. Vi brygget også en batch uten bjørkesirup. Den gjæret ned til 14, mot 18-19 med sirup, så det ble mer som en sterk bayer (OG65 mot 70 med sirup) Begge ble kjempeøl. Hiv i litt karamellmalt hvis du vil ha den søtere.

Har alt begynt å gro gjær (trenger 2000 miliarder celler til batchen vi planlegger.)

ikke aleoppskrift, men neste helg kjører jeg ny batch med bjørkebock. magnum som bitterhumle hallertau hercshbrochkcher som aromahumle ved 25-30 minutter (tinseth IBU ca 20-25), og bjørkesirup 15minutter før kokeslutt. Dobbel decoction, høy sukkerhviletemp, kokt lenge. Whitelabs german bock. I fjor brygget vi den med bare saaz. Ble veldig godt.
Men du var sikkert ikke ute i skogen og høstet bjørkesirup i påska sånn som meg. Vi brygget også en batch uten bjørkesirup. Den gjæret ned til 14, mot 18-19 med sirup, så det ble mer som en sterk bayer (OG65 mot 70 med sirup) Begge ble kjempeøl. Hiv i litt karamellmalt hvis du vil ha den søtere.

Har alt begynt å gro gjær (trenger 2000 miliarder celler til batchen vi planlegger.)

Nei, har nok ikke høstet bjørkesirup i år. Jeg er nok bare ute etter en enkel oppskrift med malt, humle, vann og gjær.

Du kan jo bare smøre sammen en oppskrift i et eller annet system, f.eks. Brewer's Friend. 20 kg bør vel gi rundt 60l IPA til gjæring, men det krever sitt hjemmebryggeri for å gjøre unna en sånn batch. :)
Hva med en smash sak?

Altbier kan lages med mye munich. Inntil 90% mener jeg å huske
Så hvis jeg bruker følgende (tilpasset varebeholdningen):
4500g Munich Malt 25 EBC
750g Munich Malt 15 EBC
280g Crystal Malt 120 EBC
100g Biscuit 50 EBC

120 g Hersbruker 2,8% Alfa 60 min
100 g Hersbruker 2,8% alfa 25 min

Safale US-05 11,5g

Blir det noe stas?

Det var jo ganske mye humle, men set du må bruke såpass for å få bitterheten. Hva med å kjøpe inn litt ny humle med høt alfa?
Hvis du tenker ca 20l så bør vel dette bli greit, men bruk en kalkulator og sjekk gjærmengde.

Tilbake
Topp