Muntons gold pilsner

Brygg nr 3 blir en APA regner jeg med, men har et sett med muntons gold pilsner jeg tenkte jeg skulle lage nå til fredag som brygg nr to. Sommerdrikke c",)

Skal gjøre følgende (tror jeg)
Koke tre liter vann og tilsette muntons berkitenhancer. kok i ca 10 min.
Tilsette kitet sammen med ekstra humle. Hvor mye vet jeg ikke, forslag? Har hallertau og saaz. Bare for litt aroma.
Har whitelabs 029, starter på ca 2 liter med moss (ca 200 ml)
Har ikke mye kontroll på temperatur, men kan velge mellom et rom som holder ca 20 grader +- eller en utebod inntil huset som kryper ned til ca 12 grader om natta (ligger i skyggen så veksler til kanskje 16 på dagen alt ettersom...)
Blir borte i nesten tre uker fra 5. juni. Burde jeg stikke om, tappe eller la det stå til jeg er hjemme igjen, litt usikker pga gjæren. Er den ferdig gjæret tapper jeg nok, men...

Innspill mottas med takk
 
Har laget starter nå. Ble to liter ca etter mrmalty. Har satt den i rommet med 20 grader.
Ser at optimal gjæringstemp er ca 16+
Med avgitt varme, holder det med boden som ligger på ca 12-13 grader? Med liggeunderlag rundt?

Sent from my HTC HD2 using Tapatalk
 
etter hva jeg har sett på det munton settet er jeg ikke helt sikker på om det er snakk om pils i det hele tatt
Pilser gjerer vanligvis på 9-12 grader

Stabil temperatur ganske viktig for lager så boden +isolasjon høres bra ut
 
jan ivar skrev:
etter hva jeg har sett på det munton settet er jeg ikke helt sikker på om det er snakk om pils i det hele tatt
Pilser gjerer vanligvis på 9-12 grader

Ingen av de vanlige ølsettene selges med lagergjær, så når de ølsett som «pils» og «lager» er det bestandig med en alegjær. Vil du lage ekte lager må du kjøpe en lagergjær i tillegg.
 
Har ikke gjæringsskap og problemer med å styre temperaturen. Etter å ha lest litt her på forumet virket Whitelabs 029 Kölsch som en verdig erstatter til lagergjær. Altså pils lignende. Og trives i de temperaturer jeg klarer.
Da blir det vel en liksom-lager :skitbra:

Satte starter igår kveld. Dumt kanskje siden jeg ikke har fått ristet den inatt, men idag tidlig ristet jeg ihvertfall ut kullsyre, og ser at det er litt aktivitet der. Menes å ha lest her at den kan benyttes dagen etter?
Syns ikke mengden er påfallende mye mer enda, men litt tidlig da kanskje...

Jeg brukte MrMalty, og kalkulerte ca 2 liter på en pakke. Jeg kokte Moss 250 gr i ca 15 min. Kjølte til romtemp i vannbad. Tilsatte gjæren og fordelte i to 1 1/2 flasker. Etter koking var dette redusert til ca 1,7 liter.

Er det ting her jeg burde gjort annerledes, eller kan gjøre?
hilsen en optimistisk nybegynner :)
 
Tilbake
Topp