Munton's Pale Planet

Finn Berger

Moderator
Jeg har nettopp spretta en sekk med pale malt fra Muntons, kjøpt på Strømmen. Byggsorten er Planet, en sort jeg ikke har vært borti før - så vidt jeg veit, i alle fall. Da jeg skulle veie opp til neste brygg - greit med alt som kan gjøres unna i god tid i forveien - la jeg merke til at det var lettere enn vanlig malt.Et 3-litersmål jeg pleier å bruke blir ikke vanligvis ikke helt fyllt opp når jeg skal ha 1,5 kilo byggmalt, men her rant det nesten over.

Det trenger sjølsagt ikke bety noe som helst. Hvetemalt er en god del tyngre enn byggmalt, uten at det spiller noen rolle for utbyttet. Men jeg tenkte likevel det var greit å spørre om folk har opplevd at dette maltet oppfører seg spesielt på noen måte. Jeg trur ikke Strømmen har ført det så lenge, så det er kanskje ikke så mange som har prøvd det, men jeg prøver:).
 
Jeg har nettopp spretta en sekk med pale malt fra Muntons, kjøpt på Strømmen. Byggsorten er Planet, en sort jeg ikke har vært borti før - så vidt jeg veit, i alle fall. Da jeg skulle veie opp til neste brygg - greit med alt som kan gjøres unna i god tid i forveien - la jeg merke til at det var lettere enn vanlig malt.Et 3-litersmål jeg pleier å bruke blir ikke vanligvis ikke helt fyllt opp når jeg skal ha 1,5 kilo byggmalt, men her rant det nesten over.

Det trenger sjølsagt ikke bety noe som helst. Hvetemalt er en god del tyngre enn byggmalt, uten at det spiller noen rolle for utbyttet. Men jeg tenkte likevel det var greit å spørre om folk har opplevd at dette maltet oppfører seg spesielt på noen måte. Jeg trur ikke Strømmen har ført det så lenge, så det er kanskje ikke så mange som har prøvd det, men jeg prøver:).
Gjort deg noen tanker @Finn Berger ?

Ser den erstatter Propino som Brewdog har brukt en del.
 
Jeg har nettopp spretta en sekk med pale malt fra Muntons, kjøpt på Strømmen. Byggsorten er Planet, en sort jeg ikke har vært borti før - så vidt jeg veit, i alle fall. Da jeg skulle veie opp til neste brygg - greit med alt som kan gjøres unna i god tid i forveien - la jeg merke til at det var lettere enn vanlig malt.Et 3-litersmål jeg pleier å bruke blir ikke vanligvis ikke helt fyllt opp når jeg skal ha 1,5 kilo byggmalt, men her rant det nesten over.

Det trenger sjølsagt ikke bety noe som helst. Hvetemalt er en god del tyngre enn byggmalt, uten at det spiller noen rolle for utbyttet. Men jeg tenkte likevel det var greit å spørre om folk har opplevd at dette maltet oppfører seg spesielt på noen måte. Jeg trur ikke Strømmen har ført det så lenge, så det er kanskje ikke så mange som har prøvd det, men jeg prøver:).
Har brukt dette maltet en god del, kan ikke si å ha merket noen forskjell fra dette og for eksempel bestmalz, veier opp i en stor boks så har ikke tenkt over tyngde/volum på maltet. Heller ikke merket noen forskjell på utbytte :) Når en legger det inn i Brewfather (lagermalt ) så gir bestmalz litt høyere utbytte (82.8 mot 80%) i en grist på 48% lagermalt, 0,2%abv og litt høyere ebc, farge.
Bryggelosjen i Drammen fører også dette maltet pale og pilsnermalt.
 
Gjort deg noen tanker @Finn Berger ?

Ser den erstatter Propino som Brewdog har brukt en del.
Nei. Jeg har ikke fått brygga på ei stund nå, har vært litt opptatt med andre ting her på bruket. Men nå håper jeg på litt dårlig vær så jeg slipper å tenke at jeg burde gjort noe annet enn å brygge:).

Nå blir det sikkert ikke noe problem - det er jo vekt og ikke volum jeg måler. Men det var bare påfallende hvor mye mer plass halvannen kilo av dette maltet tok.
 
Tilbake
Topp