Muntos Continental Pilsner (Ale gjær?)

De har begynt å selge Muntos på Europris hvor jeg bor. De har bare et sett som heter Continental Pilsner, og da lurer jeg fælt på om dette er ekte lager, eller om det kommer med Ale gjær?

OG: Noen som har testet dette settet og kan fortelle noe om resultatet? Bra, dårlig, ok...?
 
Det er ale-gjær.

For ikke så mage dagene siden (i forbindelse øl- og matfestivalen) satt vi 4 personer og smakte på et hjemmebrygg vi ikke visste hva var. Vi var alle enige om at det kunne være en lager, men den viste seg å være laget på en britisk alegjær, så forskjellene her kan være ganske små.
 
JensWiken skrev:
De har begynt å selge Muntons på Europris hvor jeg bor.

Overraskende! Hvor er det du (og din Europris) bor hen?

Husker at jeg satt noen brygg med det der for 7 år siden, men tilsatt da selv gjær, så vet ikke hvordan det var med gjæren som fulgte med. Se evt i instruksjonene hvilken temperatur som anbefales til gjæring. Er det 18-22 gr så er det ale, og er det nærmere 10 gr så kan det jo hende det følger med lagergjær. Men sistnenvte mulighet er ikke veldig sannsynlig.
 
Jeg observerte Muntons Continental Pilsener i hylla på Europris på Liertoppen sist lørdag.

Det er helt på det rene at det er snakk om en ale-gjær. Jeg brygget en slik som et av mine aller første brygg, for nokså nøyaktig to år siden. Jeg brukte gjæren som fulgte med, og syntes i hvert fall da at resultatet ble brukbart. Siden jeg begynte med all grain har jeg antakelig blitt mer kresen...
 
Jeg får se når jeg kjøper en pakke, og se hva som står på papirene inni pakken. Regner med det er Ale-gjær.. typisk det på slike "ferdigsett", har jeg skjønt. Jeg har aldri sett noe lager-sett som har lager-gjær til nå. Jeg fant Muntos på Europris i Mosjøen, midt i Norge :) Mulig det er bare noe opphørslager de har fått tak i, men jeg skal nå hinte på at de fortsette med det merket! :)
 
JensWiken skrev:
Jeg får se når jeg kjøper en pakke, og se hva som står på papirene inni pakken. Regner med det er Ale-gjær.. typisk det på slike "ferdigsett", har jeg skjønt. Jeg har aldri sett noe lager-sett som har lager-gjær til nå. Jeg fant Muntos på Europris i Mosjøen, midt i Norge :) Mulig det er bare noe opphørslager de har fått tak i, men jeg skal nå hinte på at de fortsette med det merket! :)
Coopers European Lager har lager gjær. :)
Må da også lagres 12 uker på flaske...

- Jan Andrè
VinOgBar.no
 
Har prøvd det settet og ble ikke imponert.
Synes det ble tamt.  :cheeky:
Det blir nok drukket opp, men ikke noe jeg setter på bordet hvis noen av medlemmene i Norbrygg kommer for å hilse på, hvis du forstår hva jeg mener.  ;D
 
Jeg prøvde også dette settet for et par år siden, og selv om jeg byttet ut gjæren til Saflager S-23 ble jeg ikke veldig imponert.
gikk kort tid etter over til all grain og har fortsatt med det... smaker mye bedre :biersmile:
 
Tilbake
Topp