Nå greide jeg ikke holde meg å smake irshe red ale Røykfull Halsbrann

Morten Norås

Norbrygg-medlem
Dette er min første irshe red ale med røyksmak. nå har den gjæret 14 dager. så har den stått bare ca 6 dager til karbonering. har ingen ting å utsette på hvordan jeg greier å smakke på den. kjenner litt av den røyksmaken.

hva synest dere andre om fargen. synd at det er ingen skum hatt på den.
 

Vedlegg

  • Røykfull Halsbrann.jpg
    Røykfull Halsbrann.jpg
    65,5 KB · Sett: 101
Ser kanskje litt mer brun enn rød ut - uten at det egentlig er så veldig farlig; smaken er jo viktigere:).

Den ser også litt uklar ut for meg. Det vil kanskje bedre seg - men hva har du eventuelt tilsatt av klarningsmidler? De fleste bruker i alle fall et eller annet karragenan-produkt (Irish Moss, Whirlflock, Supermoss o.a.) på slutten av kokinga. Hvis du ikke har brukt det nå, vil jeg anbefale å gjøre det neste gang. Brewer's Clarex, som tilsettes samtidig med gjæren, er også effektivt - og gir deg dessuten glutenredusert øl, om du skulle ha behov for det.
 
Ser kanskje litt mer brun enn rød ut - uten at det egentlig er så veldig farlig; smaken er jo viktigere:).

Den ser også litt uklar ut for meg. Det vil kanskje bedre seg - men hva har du eventuelt tilsatt av klarningsmidler? De fleste bruker i alle fall et eller annet karragenan-produkt (Irish Moss, Whirlflock, Supermoss o.a.) på slutten av kokinga. Hvis du ikke har brukt det nå, vil jeg anbefale å gjøre det neste gang. Brewer's Clarex, som tilsettes samtidig med gjæren, er også effektivt - og gir deg dessuten glutenredusert øl, om du skulle ha behov for det.

Oppskriften jeg brukte er denne: det er en del ting som jeg kan tenke meg å forbedre med denne ølen. å ha i klaringsmiddel var ikke i tankene mine denne gangen.

Crisp Maris Otter Ale Malt
Best Smoked Malt
Best Munich Malt
Crisp Crystal malt 240
Crisp Roasted Barley

East Kent Goldings
Cascade

WLP002 English Ale
 
Tenkte å kansje vudere å brule dette i en fremtidig oppskrift. neste jeg må lest meg til hvem jeg skal bytte ut med hvem

Norsk pale malt
Norsk karamellmalt
Norsk sjokolademalt
Stjørdalsmalt
Norsk svartmalt.
 
Tilbake
Topp