Da skal jeg gamle meg fram til min første IPA og her er jeg ikke husvarm. Har kjøpt et coopers IPA-kit og wyeast 1056 gjær (fikk tips om at dette er godt gjær til IPAEN). Så lurer jeg på: bruker dere DME, sukker eller dextrose i IPAEN?
Eg brukte dextrose ein gong når eg laga ein heftig dobbel IPA. Men da va malten som stod for mesteparten av innholdet. Dextrosen stod for mindre en 10% av det gjærbare.
Ville absolutt gått for DME i brygget. For mye sukker eller dextrose(mye den samme greia) gir en ekkel hvitvinslignende smak i øl. DME er knust og finmalt malt. Velg en lys eller medium type.
Er det et "ferdighumlet" kit du har kjøpt? I så fall ville jeg også gått til anskaffelse av ekstra humle. Disse "ferdighumlede" kitene har etter min erfaring lite til ingen humlearome eller smak. Kun bitterhet.
Hvor stort er kitet? Jeg ville kjøpt inn 100g humle pr 10l ferdig øl, og fordelt det på 15% 15min kok, 15% 5min kok, 20%1min kok og 50%tørrhumling for å få et skikkelig humlet øl. Fordelingen av humlen er det sikkert mye meninger om, den kan du skru sammen som du ønsker, bare mitt forslag
Av humletyper er det mye å velge mellom, til IPA er det amerikanske humletyper som er mest brukt. Anbefaler her Cascade, Citra, Amarillo eller Mosaic. Det finnes mange andre varianter, men du kan ikke gå feil med en av de 4 her.
Ja jeg tenker på hva som er utover det som er i kittet. Kitet skal gi ca 20l ferdig øl. Tusen takk for gode tips. Nå gleder jeg meg til å sette brygg i kveld
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.