Næringsmiddelgodkjent Glycol

magnumhansen skrev:
Non som vet hvor man kan få kjøpt sådann ( frostvæske) ?
Glycol er jo dødelig :)
selv i minimale mengder er det rimelig skummelt å innta.
Hva skal det brukes til? er det for å hindre korrosjon i systemet? eller for å frostsikre?
for å forhindre at væske fryser i minusgrader ville jeg i næringsmiddelsamenheng satset på alkohol (kjølesystem med vodka blir billig :) )
ellers kan man jo satse på rødsprit. ikke sunn den heller, men bedre med oppkast en begravelse :)
Finnes mye forskjellig til forskjellig behov, men glycol er en ting man ikke blander i næringsmiddelsamenheng :)
 
Fryselagring av gjær kanskje? Ser Petit selger glycol til dette formålet.


edit Glycerol, men det er vel kanskje det samme ?
 
LasseO skrev:
Fryselagring av gjær kanskje? Ser Petit selger glycol til dette formålet.


edit Glycerol, men det er vel kanskje det samme ?
Nei, det er på langt nær det samme.
Glycerol er ufarlig. Glycol er dødelig.
Men Glycerol kan nok brukes.
 
Ja tenkte i ettertid at glycol er frostveske til bil ja ;) glyserin/glycerol er ei seig søt veske ja.  :)
 
God dag mann, økseskaft!!!
Det er faktisk noe som heter Næringsmiddelgodkjent Glycol, bla annet propylen glycol.
Jeg skal bruke det til en ringledning for å levere kjølevæske til kjølekappen
på gjærings og lagertankene. Og da hadde det vært greit å funnet en norsk leverandør.
 
magnumhansen skrev:
God dag mann, økseskaft!!!
Det er faktisk noe som heter Næringsmiddelgodkjent Glycol, bla annet propylen glycol.
Jeg skal bruke det til en ringledning for å levere kjølevæske til kjølekappen
på gjærings og lagertankene. Og da hadde det vært greit å funnet en norsk leverandør.
http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Giftinformasjon/Sider/Etylenglykol.aspx Glycol er giftig.
Næringsmiddelgodkjent eller ikke.
Glycerin ser derimot ut til å inneha samme egenskaper, og er ikke giftig. Brukes bl.a. i sminke.
Næringsmiddelgodkjent kjølevæske er nok glycerin eller alkoholbasert.
Glycerin ser jeg også er forholdsvis rimelig. (rundt 100,- for 2,5 liter....
 
magne1972 skrev:
magnumhansen skrev:
God dag mann, økseskaft!!!
Det er faktisk noe som heter Næringsmiddelgodkjent Glycol, bla annet propylen glycol.
Jeg skal bruke det til en ringledning for å levere kjølevæske til kjølekappen
på gjærings og lagertankene. Og da hadde det vært greit å funnet en norsk leverandør.
http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Giftinformasjon/Sider/Etylenglykol.aspx Glycol er giftig.
Næringsmiddelgodkjent eller ikke.
Glycerin ser derimot ut til å inneha samme egenskaper, og er ikke giftig. Brukes bl.a. i sminke.
Næringsmiddelgodkjent kjølevæske er nok glycerin eller alkoholbasert.
Glycerin ser jeg også er forholdsvis rimelig. (rundt 100,- for 2,5 liter....
Beklager!
Ser ut som propylenglykol er ufarlig :)
Jeg er desverre ikke kjemiker....
http://www.casu.no/nettbutikk/utvendig/diverse/frostvaeske-4l-propylenglykol-miljovennlig-giftfri Caravansenterene fører det :)
 
magnumhansen skrev:
God dag mann, økseskaft!!!
Det er faktisk noe som heter Næringsmiddelgodkjent Glycol, bla annet propylen glycol.
Jeg skal bruke det til en ringledning for å levere kjølevæske til kjølekappen
på gjærings og lagertankene. Og da hadde det vært greit å funnet en norsk leverandør.

ikke bruke næringsmiddelgodkjent versjon. Du kjenner det raskt på lukta om det er lekket glykol inn i ølet. Og om det er giftig eller ikke spiller vel ingen rolle, du ønsker uansett ikke å drikke ølet om det er glykol i det?
 
Og så lenge du ikke skal sirkulere kaldere enn 0 grade så er det bedre å bruke vann. Det overfører varmen bedre enn glykol
 
Tilbake
Topp