Når er de best å flaske dette

Hei

Har brygg nr3 Hoppy Joe i gjærings skapet. Men litt dårlig timing. På lørdag 22ende reiser vi til Rhodos. Det er den dagen ølet har gjæret 14 dager. Hadde tenkt å Cold crashe ølet denne gangen for å slippe så mye bunnfall i flaskene. Men hva er best?

Ta å Cold crashe ølet på torsdagen og flaske de på fredag før vi reiser?
Vente til vi kommer hjem 1 Juni å Cold crashe de og flaske det da?
Eller stikke de om i ny gjæringsbøtte å la de stå til vi kommer hjem for så å Cold Crashe det og flaske det da?
Eller bare la de stå som de er til vi kommer hjem for så å Cold Crashe det og flaske det da?

Sikkert teit spørsmål dette men, vil jo ha best mulig resultat å er en usikker så spør tenker jeg:)

Begge deler tror skal gå greit, men jeg hadde valgt flasking før dere drar, for å unngå oksidering. Mulig jeg er litt noia der, men men.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Hadde samme utfordring på en APA i fjor sommer. Satte hele gjæringsbøtta i kjøleskapet på ca 4-6 grader i 14 dager etter ferdig gjæring og dro på ferie. Ble et av mine beste brygg noensinne. Krystallklart øl.

Er null problem med to uker ekstra i gjæringskaret, spesielt når det står kaldt. Bare la det stå. Det du kan gjøre når du flasker, for å være 110% sikker på karbonering, er å ta noen teskjeer av gjærkaka fra bunnen, også følger du veiledningen til gustav for vasking av gjær med dette, bortsett fra at du selvsagt bruker mindre vann, også kan du skippe det siste steget der man lar gjæren bunnfelle, men i stedet bare helle over i ølet samtidig som du har i sukkerlake :)

Takker for gode inspill her. Jeg går for å la det stå. Stiller ned tempen fra 18 til 4 grader før vi drar. Også tilsetter jeg to teskjeer gjær (har litt slurry fra samme gjær i kjøleskapet) utristet i sukkerlaken som jeg blander i de omstukne brygget før jeg flasker.  :yes:

Tilbake
Topp