Når er det på tide å skifte ut gjæringskar?

Det med riper er nok litt blåst opp. Men det er vel noe i det.
Er det egentlig det? Eller er det litt i samme bane som at den kinesiske mur kan sees fra rommet? Alle har hørt det, mange tror på det, men de færreste kan bevise det? Noen myter er jo åpenbart ganske seiglivede...

Å bytte gjæringskar jevnlig høres ut som penger ut av vinduet imho. Hva skal egentlig ripe opp karet på innsiden? Humlerester with an attitude? Ekstremt voldelig gjær? Joda, med stålbørste får man det sikkert til, men personlig holder jeg meg til spyling, ev. en soak i PBW om jeg syns det trengs, og så drar jeg over med en myk svamp og litt zalo. Godt mulig pipa får en annen lyd om jeg får en infisert batch, men velger å tro jeg er rasjonell nok til å se objektivt på rutinene og ikke bare kaster gjæringskaret som en automatisk reaksjon om så skulle skje.
 
Hvis noen på øvre romerike kaster gjæringskar etter overnevnte prinsipper kan jeg være behjelpelig med å hente de gratis. Trenger et par bøtter til og jeg har ikke problemer med å rense et plastkar med riper.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tror du dro det litt lengre enn det jeg mente. Jeg mente at det er nok litt hysteri ute og går mtp riper. Men jeg tror nok at man kan få infeksjoner pga bakterier som sitter dypt. Men det er vel heller sjeldent i en hjemmebryggersetting.
 
Tilbake
Topp