Tenkte å prøve meg på en belgisk ale, der det er litt sukker i oppskriften.
Tilsetter jeg dette i begynnelsen av kokingen, eller til slutt? Spiller det noen rolle (sett bort ifra beregning av IBU)?
Det meste av tilsetninger bør koke 15 minutter for å få det desinfisert. Men hvorfor det ikke går i kjelen før kan være to ting. Eller kanskje en kombinasjon? Du får mindre karamelisering er det ene, og så får man vel dårligere utbytte av alfasyra i humla jo høyere sg vørteren har, får man ikke? Noen som vil bekrefte eller avkrefte hypotesen?
Ja, klar over at utbyttet av alfasyren i humlen må reguleres, men lurte på om det var noen annen grunn for å koke det i hele 90 min. Da går jeg for 15 min. Takk igjen.
Det er også vanlig å tilsette det i gjæringskaret etter at stormgjæringen har gitt seg. Kan være lurt hvis det er snakk om mye sukker! Men er det en liten mengde har det nok ingen stor betydning
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.