Naturlig karbonering , Fermentasaurus

Morten Jensen

Norbrygg-medlem
Jeg har akkurat gått til innkjøp av Fermentasaurus og lurer på div angående natrligg karbonering.

Bør jeg gå etter anbefalt sukkermengde for fat eller flaske? Jeg tenker at jeg bør bruke ca. 3 gram sukker per liter vørter litt avhengig av type, men har som sagt ingen erfaring med fermentasaurus.

Noen som har noen innspill?
 
Du bruker en trykkventil og stiller inn ønsket trykk på ølet mot slutten av gjæringen ved å bruke en kalkulator for kunstig karbonering (for å finne riktig mengde trykk). Tilsette sukker ved å ta av lokket og helle oppi vil bare gi oksidasjon, og det ønsker du så lite som mulig av...

https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/utstyr-til-gjaering/spunding-valve

Jeg er fortsatt ganske ny i faget og har enda ikke gått til innkjøp av skikkelig co2 utstyr, så her er det bare naturlig karbonering som gjelder foreløpig. Kjøpte trykklokket til Fermentasaurusen, så co2 er på ønskelisten fremover
 
Så du lurer på hvor mye sukker du skal bruke på flasker etter gjæringen er over? Fermentasaurus er jo bare et gjærkar og gir ikke karbonering uten at du bygger opp trykk i den.

Om så er tilfellet så er 6g/L en fin plass å begynne. 3g/L blir alt for lite.
 
Så du lurer på hvor mye sukker du skal bruke på flasker etter gjæringen er over? Fermentasaurus er jo bare et gjærkar og gir ikke karbonering uten at du bygger opp trykk i den.

Om så er tilfellet så er 6g/L en fin plass å begynne. 3g/L blir alt for lite.

Jeg har flasket masse øl med naturlig karbonering. Det jeg egentlig lurer på er om jeg må bruke tilsvarende mengde sukker som jeg ville brukt i et fat hvis jeg skal karbonere naturlig i fermentasaurus slik at jeg bare kan tappe ferdig karbonert øl på flasker. Det vil jo bygge opp trykk med sukkerlaken tilsatt på akkurat samme måte som i en flaske, bare med større volum.
 
Ok, så da skal du altså foreta karbonering på Fermentasaurus ved å lukke opp og tilsette sukker slik som jeg antok til å begynne med?

Om du skal gjøre det så må du ha CO2 flaske for å etterfylle når trykket går ned i Fermentasaurusen og Beergun eller mottryksfyller. Flaskestav funker ikke! Om du likevel prøver kan du forvente skumhelvete, trub som blir pisket opp av kullsyre som vil ut etterhvert som trykket faller i karet :).

Men det er riktig at du skal bruke noe mindre sukker når du karbonerer med sukker på corneliusfat, om dette gjelder for fermentasaurus også avhenger vel av mengde headspace kanskje? Jeg tror det enkleste er trykkventil (spunding valve populært kalt) på Fermentasurusen uansett...
 
Min erfaring med Fermentasaurusen er at det bygges opp naturlig trykk ettersom det ikke er noe plass for co2'n å gå når gjæren jobber.. (har trykk-lokk på).
Jeg har en trykkventil som lufter ut trykket når det passerer 1,5psi (kan denne justeres til ønsket trykk?).

-når øllet allerede har litt kullsyre etter endt gjæring, ville jeg tro man må justere litt sukkermengden for ikke å få overkarbonering/flaskebomber..da jeg bruker Co2 til karbonering har jeg ingen erfaring med sukkerbruk. Nå har du jo anledning til å f.eks flaske noen liter med 3gram og noen liter med 6 gram og se forskjellen før du flasker hele karet..
 
Ok, så da skal du altså foreta karbonering på Fermentasaurus ved å lukke opp og tilsette sukker slik som jeg antok til å begynne med?

Om du skal gjøre det så må du ha CO2 flaske for å etterfylle når trykket går ned i Fermentasaurusen og Beergun eller mottryksfyller. Flaskestav funker ikke! Om du likevel prøver kan du forvente skumhelvete, trub som blir pisket opp av kullsyre som vil ut etterhvert som trykket faller i karet :).

Men det er riktig at du skal bruke noe mindre sukker når du karbonerer med sukker på corneliusfat, om dette gjelder for fermentasaurus også avhenger vel av mengde headspace kanskje? Jeg tror det enkleste er trykkventil (spunding valve populært kalt) på Fermentasurusen uansett...

Da skjønner jeg hva du mener. Takk for hjelpen! Tror jeg foretar vanlig flaskekarbonering frem til jeg får kjøpt co2 flaske.
 
Den Fermentasaurus har en stor headspace. Mer sukker kreves for naturlig karbonering. Mer enn flasker. Naturlig er bedre.
 
Må man ikke karbonere med hensyn til det totale volumet av det lukkede karet?

F.eks hvis du har 2L øl i en fermentasaurus på 35L, så må du karbonere med 35L som target, da co2'en vil utligne seg mellom væske og "atmosfære".
 
Den Fermentasaurus har en stor headspace. Mer sukker kreves for naturlig karbonering. Mer enn flasker. Naturlig er bedre.

Jeg er for så vidt enig der, men som jab hinter fram til lengre opp vil utslippsventilen på karboneringslokket løse ut når det bygges opp nok co2. Jeg tror ikke naturlig karbonering vil fungere spesielt godt hvis ventilen løser ut på 1.5 Bar trykk.
 
Jeg er for så vidt enig der, men som jab hinter fram til lengre opp vil utslippsventilen på karboneringslokket løse ut når det bygges opp nok co2. Jeg tror ikke naturlig karbonering vil fungere spesielt godt hvis ventilen løser ut på 1.5 Bar trykk.

Ikke på ales. Da må du høyere ja. Til lager så holder det fint.

Men på BS sin side står det at den kan trykksettes til 2.4 Bar? Det holder til nød for streite ales iallefall, ikke til saisons og slikt.
 
Tilbake
Topp