Naturlig karbonering på flaske-mulige feilkilder

Overskriften forklarer det, men vi sliter fremdeles (etter en del brygg) med karboneringen. Har de siste ganger brukt sprøyte og sukkerlake, og vi har variert fra 6g pr liter opp mot 7,5g pr liter. Det blir alt mellom helt dødt og helt perfekt. Aldri flaskebomber.

Når vi har brukt 7g pr liter i en pale ale, som etter 2 uker romtemperert og 2 uker kjellerkaldt er så godt som flat, hva kan være mulige feilkilder?

Kan gjæren ha vært død/utslitt og derfor ikke ha mulighet til å jobbe videre? Takk for alle tips.

Problemet kan være flere ting.
Utette korker? Hvilken korker/utstyr bruker du.
Det er ytterst tvilsomt at gjæringen forløper normalt ved utgjæring, og man ikke klarer å karbonere naturlig pga gjærmangel/død gjær.
Det kan skje ved høy alkohol, men ellers ikke.
Hvis du kan, mål FG på en død flaske, sammenlign med FG før karbonering, og se om karboneringsukkeret er bortgjæret....

Hvilken gjær bruker du?  Jeg har opplevd tilsvarende dårlig karbonering med wlp007. Fikk tips om å tilsette noe tørrgjær sammen med sukkerlaken, og det løste problemet.

Har opplevd problemet med alle gjærtyper. Denne gang Safale US-04. Med WLP007 var en av de gangene det ble perfekt. Men vi mistenker (vet) at vi underpitcher. Kan det bety noe? Skal forsøke å måle FG ja. Hvor mye forskjell burde det være på FG før og etter flaskekarbonering?

Jeg regner med du faktisk bruker 6-7,5 g sukker per liter, ikke 6-7,5 g sukkerlake?

Hva slags flasker/korker bruker dere? Hvor lenge har dunken stått før tapping? Har dere gjæret på sekundærfat? Hvor mange grader legger du i begrepet romtemperatur?

Korker/flasker etc er jeg usikker på om kan være problemet, da detbare er forskjell mellom batchene og ikke flaskene. Bruker "tohåndskorkeren" de har på Bryggselv, men kjøpte den hos Nøgne Ø via homebrewkit, og det samme gjelder korkene.

Jeg mener selvsagt 6-7,5g sukker pr liter flasket øl, eller enda rettere: 3-3,75g sukker (5ml sukkerlake a 60-75g sukker løst opp i vann ved måten veie opp sukker i desilitermål og deretter fylle opp vann til 1 desiliter-merket) pr halvliterflaske. Har også prøvt andre måten med å bare koke opp ønsket mengde sukker i vann og deretter stukket om før flasking.

Jeg lagrer i forholdsvis stabile 20-22 grader romtemperert.
Har nå en batch i gjæreskapet på 25 grader, for å se hva det gjør med saken.

Gjæringsdunk får stå 2 uker/til det ikke er forskjell i FG-måling med tre dagers mellomrom. FG ligger mellom 1.112 og 1.122 på alle våre brygg.

Så hjalp det visst å lese dette på ny, sprøyta er jo på 5ml og ikke 5cl! Kardinaltabbe, godt jeg ikke underviser i matematikk lengre. *flaut* Then again, ingen andre plukket opp den heller, så kanskje mattelæreren lever sånn noenlunde i meg allikevel :)

andersreve skrev:
Så hjalp det visst å lese dette på ny, sprøyta er jo på 5ml og ikke 5cl! Kardinaltabbe, godt jeg ikke underviser i matematikk lengre. *flaut* Then again, ingen andre plukket opp den heller, så kanskje mattelæreren lever sånn noenlunde i meg allikevel :)

:D

Tilbake
Topp