Infeksjon- hva er vanligste feilkilder?

Du kan bruke doseringssprøyte rett i flaska etter å ha fylt den opp med flaskefyller. Ellers så må du mixe det med vørteren. Men du trenger noen dl vørter å pitche gjæren i, for å få den aktiv, med mindre du speiser/karausen-er.
 
Da skal jeg banne litt i kjerka.
Etter at jeg har drukket ei flaske med hjemmebrygg så skyller jeg den tre ganger under springen og lagrer den. Ser den for ille ut innvendig så vasker jeg den med ei børste.
Jeg har for lengst sluttet å desinfisere flaskene mine før jeg bruker de på nytt.
Jeg har ei greie hvor jeg skal gjenbruke korker, samma der, jeg vipper av korkene med en kniv og gjenbruker de uten å vaske/desinfisere de.
Jeg har brygget 2557 flasker med øl (har det i Excel) og har opplevd to ganger noe i nærheten av flaskebomber, men det var før jeg begynte å gjøre det på den måten jeg gjør nå.
Jeg bruker å tappe om fra gjæringskaret til et tappekar (usterilisert) og så tilsetter jeg 5 gr. sukker per liter. Da sørger jeg alltid for at det blir med en god mengde gjær fra gjæringskaret . Eventuelle skumle bakterier er da så i mindretall at de ikke har en sjangs til å gjøre noe skummelt.
Husk at øl er et desinfeksjonsmiddel, så hvordan du greier å infeksjon i flasken skjønner jeg bare ikke.
I min mening er sterilitet viktig på to områder når man brygger øl.
1.) Om man behandler gjær, foreksempel setter en gjærstarter.
2.)Når vørteren er kald og man skal tilsette gjær og få lukket gjæringsspannet. Men hvor mye uønskede bakterier greier å komme seg opp i gjæringskaret før man tilsetter en ganske stor mengde med de bakteriene man ønsker å ha der.
Så jeg har aldri skjønt hvordan folk greier å få til infisert øl.
 
...
Så jeg har aldri skjønt hvordan folk greier å få til infisert øl.

Det er ofte problemet når folk får infeksjoner, også. Og det får de jo.

For å sitere Cornelis Vreeswijk: "Bakterier och baciller, dom finnes i varje vrå./Medborgare, du kan ej se dom, men dom finn's där endå". Og før eller senere ... .

Det du forteller, illustrerer vel det Charles Talley - oppfinneren av Starsan - sier i en her på forumet ofte linket til podkast: Desinfisering er stort sett helt unødvendig hvis vi reingjør utstyret ordentlig. Det er bare en ekstra forsikring vi tar ut. Men siden jeg har vært rammet av en infeksjon, synes jeg den ekstra forsikringen er vel verdt strevet. Det er ikke så mye strev, faktisk.

Det største problemet er ellers ikke å unngå en infeksjon, men å bli kvitt den når du får den. Jeg kan love deg at du legger om rutinene dine når du har strevet litt med det.

Fanden sitter ellers gjerne i detaljene. Bruker du en tappestav? Har du plukket den fra hverandre og inspisert delene? Og kranene dine?

Dessuten: Er du helt sikker på at du ikke har/ har hatt infeksjoner? Drikker du opp brygget ditt fort nok, er det godt mulig å ikke merke noe til dem. Det er ikke alle som gir deg flaskebomber, det er vel heller sjelden.

Reint logisk er ikke det at noe ikke har skjedd så langt, noe argument for at det ikke kan skje. De fleste som kjører i fylla, opplever ikke å bli årsak til ei ulykke. Men det er vel knapt nok noen grunn til å gå inn for fyllekjøring;)?

Helt til slutt (håper jeg ikke kommer på mer nå:p): Infeksjoner kommer ikke nødvendigvis utenfra. Det jeg har vært utsatt for, var høyst sannsynlig "krysskontaminasjon", dvs. at en rest av én gjærtype ble hengende igjen i utstyret, og forurenset andre brygg. Det det var snakk om, var Belle Saison, som har to skumle egenskaper: For det første eter den så å si alt som finnes av sukker, sånn at du ender opp med en FG under 1.000, og for det andre klistrer den seg ekstremt godt fast til flasker, gjæringskar og alt den kommer i kontakt med. Så vær litt ekstra nøye om du bruker den.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp