Infeksjon- hva er vanligste feilkilder?

Går ut fra det er det siste ølet du vil prøve å berge. Det som er flasker er vel tapt.
Vanskelig å vite, jeg hadde i alle fall gjort det jeg kunne mtp å unngå ny infeksjon.
Måling er ikke noe du absolutt må gjøre underveis, du har kanskje såpass erfaring at du ser at den gjærer som tidligere. Så kan du heller måle før flasking på tappedagen og avgjøre om det er ok da.
Kranen hadde jeg ikke brukt til noe på dette ølet.
Vil du måle så ta prøve gjennom gummiproppen eller løft litt på lokket.
Og sett av tid til rask konsumering :)
 
Ja det forrige er nok tapt. Kanskje dette også men får se:) skal absolutt drikkes kjapt om det lar seg gjøre:) takk for tips så krysser jeg fingrene
 
Jeg testa PWB for rengjøring av både bryggekjeler, flasker, hevert, tappekraner, kuleventiler, m.m., og jeg kommer aldri til å se meg tilbake. Det holder med et mye mindre blandingsforhold enn oppgitt. Hadde noe inngrodde avleiringer på innsiden av bryggekjelen. Testa så med maskinoppvaskmiddel, kaustisk soda, whitespirit, ingenting tok det. Før jeg fylte kjelen med vann, hadde oppi et par-tre spiseskjeer med PWB, og lot det stå en halvtime på 60 grader med sirkulering (BB60). Gullende rent. Samme gjelder kuleventilen, la den bare i en gammel isboks med en liten teskje PWB utblandet med 40-50 graders vann, det som ikke ville bort med koking eller annen rengjøring, lot seg skylle enkelt av etter noen få minutter. Min anbefaling er soleklar, isteden for å kødde med alskens kjerringråd, kjøp det som funker og bruk det, dog med litt mindre blandingsforhold enn det som er angitt på emballasjen. Går du og en bryggekamerat sammen og kjøper storebøtta fra bryggselv er det ikke noe særlig dyrt, tatt i betraktning tidsbesparelsen, det mentale ved at man VET det er rent, samt OCD-tilfredsstillelsen ved å se det speilblanke "som nytt" bryggeutstyret. Til sist, nei jeg har hverken aksjer hos bryggselv, jobber der, eller får noen goder. Det er bare et fabelaktig stoff som jeg varmt anbefaler.
 
Jeg testa PWB for rengjøring av både bryggekjeler, flasker, hevert, tappekraner, kuleventiler, m.m., og jeg kommer aldri til å se meg tilbake. Det holder med et mye mindre blandingsforhold enn oppgitt. Hadde noe inngrodde avleiringer på innsiden av bryggekjelen. Testa så med maskinoppvaskmiddel, kaustisk soda, whitespirit, ingenting tok det. Før jeg fylte kjelen med vann, hadde oppi et par-tre spiseskjeer med PWB, og lot det stå en halvtime på 60 grader med sirkulering (BB60). Gullende rent. Samme gjelder kuleventilen, la den bare i en gammel isboks med en liten teskje PWB utblandet med 40-50 graders vann, det som ikke ville bort med koking eller annen rengjøring, lot seg skylle enkelt av etter noen få minutter. Min anbefaling er soleklar, isteden for å kødde med alskens kjerringråd, kjøp det som funker og bruk det, dog med litt mindre blandingsforhold enn det som er angitt på emballasjen. Går du og en bryggekamerat sammen og kjøper storebøtta fra bryggselv er det ikke noe særlig dyrt, tatt i betraktning tidsbesparelsen, det mentale ved at man VET det er rent, samt OCD-tilfredsstillelsen ved å se det speilblanke "som nytt" bryggeutstyret. Til sist, nei jeg har hverken aksjer hos bryggselv, jobber der, eller får noen goder. Det er bare et fabelaktig stoff som jeg varmt anbefaler.
+1
 
319cfe1deb810db0a1a4371f2f92bb4b80fb254eb7c5da9008d6b52181149262.jpg
 
Nå har jeg fått en ny infeksjon. Denne gangen på hele batchen.

Denne gangen er jeg 90 prosent sikker på årsaken.

Når jeg skulle flaske ølet og tok bort aluminiums folien fra kranen så fløy det 5 bananfluer bort fra åstedet. Mistenker at de har kost seg i tappekranen. Tok sjansen på å flaske likevel og nå har alle ølene en herlig oljete hinne på seg og smaker bitter funk. Ingen syre å spore men ølet vil ut av flaskene og har en funky ekkel smak.

Dette ølet var over 6 prosent sterkt så overraskende hvor fort dette gikk gale.

Så kommer spørsmålet: jeg klarte å glemme denne hendelsen når jeg lagde neste øl. Byttet ikke ut kranen eller karet. Hvor stor er sjansen for at jeg får en banan flue IPA til nyttårsaften?

Kan mye humle og 6 prosent abv redde ølet?

Nytt spørsmål: hadde en gryte som stod for lenge før rengjøring og den kom det mugg på. Kaste eller vaske grundig?

Dette ølet kan faktisk drikkes så det ble ikke helt krise, tross en noe ekkel hinne på toppen!
 
Er bare glad jeg slipper å helle det ut:) Smaker faktisk helt ok når er kaldt, ikke alltid man er så heldig når uhellet er ute!
 
Hm. Min Amber IPA ser ut til å fortsette å gjære, eller så er det øynene mine som bedrar meg. Fg var 1,010 for et par dager siden men nå så det ut som den var nærmere 1,009. Smaker helt supert så får bare følge med og sette kaldt umiddelbart etter karbonering.

Tok sjansen på å bruke samme kar som Belle har fått lov å ruge i, har skjønt det kan være sjansespill?

Har PET flasker som jeg skal følge med på, så får jeg følelsen på karbonerings nivået.
 
Nå har jeg fått en ny infeksjon. Denne gangen på hele batchen.

Denne gangen er jeg 90 prosent sikker på årsaken.

Når jeg skulle flaske ølet og tok bort aluminiums folien fra kranen så fløy det 5 bananfluer bort fra åstedet. Mistenker at de har kost seg i tappekranen. Tok sjansen på å flaske likevel og nå har alle ølene en herlig oljete hinne på seg og smaker bitter funk. Ingen syre å spore men ølet vil ut av flaskene og har en funky ekkel smak.

Dette ølet var over 6 prosent sterkt så overraskende hvor fort dette gikk gale.

Så kommer spørsmålet: jeg klarte å glemme denne hendelsen når jeg lagde neste øl. Byttet ikke ut kranen eller karet. Hvor stor er sjansen for at jeg får en banan flue IPA til nyttårsaften?

Kan mye humle og 6 prosent abv redde ølet?

Nytt spørsmål: hadde en gryte som stod for lenge før rengjøring og den kom det mugg på. Kaste eller vaske grundig?
Kan det ikke være en ide å slutte med gjæringskar med kran? Har sluttet med det for lenge siden. Bruker kun hevert og flaskefyller på slangen.
 
Det er vel en forbruksvare som mange andre plastikk/silikon artikler, i hvertfall mener jeg det. For å rengjøre heverten etter omstikk, tar jeg av kapselen i bunn av staven og vasker med oppvaskkost, før det pumpes rent lunkent(!) springvann igjennom den til den er synlig ren, så kjører jeg igjennom starsanblanding fra flaskevasken. Den blir inspisert og luktet på før bruk, og uansett får den seg et PBW bad innimellom, som regel ved neste anledning bryggeutstyret trenger å vaskes med kraftigere saker enn zalo.
 
Nei stikker ikke om. Fordelen med kranen er at du slipper å introdusere noe særlig ekstra oksygen ved flasking. Når du åpner lokket (for å plassere heverten) og i tillegg lar dette komme inn i en åpen bøtte så introduserer du ekstra oksygen inn i bildet.
 
Nei stikker ikke om. Fordelen med kranen er at du slipper å introdusere noe særlig ekstra oksygen ved flasking. Når du åpner lokket (for å plassere heverten) og i tillegg lar dette komme inn i en åpen bøtte så introduserer du ekstra oksygen inn i bildet.
Kobler du co2 til karet når du flasker fra denne? Hvis ikke får du jo inn like mye luft i karet med denne måten. Bruker du sukkerboter eller karboneringsdrops?
 
Gjør man det? Vet at noe luft suges inn når man tapper men å ha lokket åpent må vel være verre?

Men klart,langt fra optimalt. Er det noen som har klart å lage en løsning der man driver ut ølet med CO2? Hadde vært kult.
 
Tilbake
Topp