Infeksjon- hva er vanligste feilkilder?

Du har plast-folie-ballong-trikset f.eks. Hvor du samler co2 i en ballong de siste dagene av gjæring, som da blir det som blir sugd ned når du tapper. Da trenger du jo forsåvidt en ballong som holder ca 20L co2.

Uansett hvis du har en fortsatt relativt aktiv gjær, eller tilsetter aktiv gjær i flaskene så bør ikke det være noe problem. Når jeg flasker Hefene mine så tar jeg bare ut gjærlåsen og lar det stå til, har ikke merket det fnugg av oksidasjon, uansett ville det være så utrolig lite bidrag.
 
Hvilke ballonger funker? Jeg tenker også på ideen om å fylle ballongen med litt tørr humle og en klinkeule så den blir liggende på siden. Når det er tid for tørrhumling så tipper jeg ballongen og humlen detter nedi.
 
Folie-ballonger, type de kidsa har på 17 mai til blodpris. Får de drittbillig fra Ebay, du kan velge mellom hjerter og stjerner og hele pakka og. Vanlig ballong er for elastisk så du får ikke blåst den opp med det lille trykket som kommer ut av gjærlåsen.
 
Det kommer nok like mye luft inn i bøtta som øl du tapper ut.
Men tror likevel det er litt bedre enn med omstikkingskar.

Samler du så mye co2 fra gjæringa som øl du tapper ut i f eks en ballonglignende sak og lar gassen flyte
tilbake, så får du mindre oksygen i gjæringskaret.
Søker du på forumet tror jeg du finner måter dette kan gjøres på.

-Se bort fra dette. Ser nå at Miguel har svart deg.
 
Du har plast-folie-ballong-trikset f.eks. Hvor du samler co2 i en ballong de siste dagene av gjæring, som da blir det som blir sugd ned når du tapper. Da trenger du jo forsåvidt en ballong som holder ca 20L co2.

Uansett hvis du har en fortsatt relativt aktiv gjær, eller tilsetter aktiv gjær i flaskene så bør ikke det være noe problem. Når jeg flasker Hefene mine så tar jeg bare ut gjærlåsen og lar det stå til, har ikke merket det fnugg av oksidasjon, uansett ville det være så utrolig lite bidrag.

20 liter høres ut som en heftig ballong?blir så mye luft sugd ned ved tapping
 
Suges det like mye luft inn som det tappes øl? Skal ærlig innrømme jeg kan nada om denne type ting. Droppa ut av real-fag og ble økonom i stedet...
 
Gjør vel det? h is du har en bøtte med 20 liter vann og null luft, og du tapper ut vannet så må jo det tomrommet bli fylt av noe (luft) ellers blir det jo vakum eller iallefall undertrykk.
 
Noe av trykket blir vel utlignet siden man ikke tapper kontinuerlig? Har ikke peiling altså, skyter litt i blinde.

Tror du det hadde vært mulig å borret ett hull i lokket og koblet til en co2 regulator som har ett visst trykk som da vil opprettholde trykket mens man tapper. Overskuddet av co2 vil da blåse ut i gjærlåsen.
 
Noe av trykket blir vel utlignet siden man ikke tapper kontinuerlig? Har ikke peiling altså, skyter litt i blinde.

Tror du det hadde vært mulig å borret ett hull i lokket og koblet til en co2 regulator som har ett visst trykk som da vil opprettholde trykket mens man tapper. Overskuddet av co2 vil da blåse ut i gjærlåsen.

Men hvis du har co2 regulator så har dujo fat og er vel rimelig å anta. Da er det jo bare å gjøre en standard lukket sløyfe overføring, fatet skal jo være presset tomt for star san med co2.
 
Så det at jeg eksperimenterer med å flaske litt tidligere (5 dager gjæringstemp, 5 dager høyere temp) for å nettopp sikre dette vil antageligvis bære mer frukt da?
 
Nei har ikke fat :) Bare leker med tanken på å forbedre flaskingen min
Tror det er viktig å huske her at selv om du trekker inn luft i gjæringsfatet, så betyr ikke det at denne luften er øyeblikkelig blandet i ølet.. Det tar forholdsvis lang tid for stillestående væske å ta opp gass som ligger stille..
Dette bildet blir selvsagt totalt snudd på hodet om man stikker om til et nytt gjæringsfat - da blir det fort litt plasking (særlig i begynnelsen), og overflaten på væsken er ikke stillestånde lenger.
Tror Miguel har helt rett i antakelsen (vissheten?) om at veldig, veldig lite oksygen blir tatt opp i ølet i løpet av den halve timen det tar å tømme fatet..
 
Så det at jeg eksperimenterer med å flaske litt tidligere (5 dager gjæringstemp, 5 dager høyere temp) for å nettopp sikre dette vil antageligvis bære mer frukt da?

Jepp. Det vil jeg mene. eller karbonere med krausen, eller iallefall en gjær som er aktiv.
 
Tilbake
Topp