Nedkjøling av Vørter

Hei
Vi lurer litt på hvor lang tid dere andre normalt bruker på nedkjølingan av vørteren.
På 25 L med kobber spiral brukte vi i går 47 min - er dette lenge ??

Koking :
Når dere koker vørteren lar dere det foss koke eller koke forsiktig, ble en diskusjon i går om vi skulle foss koke det eller bara la det boble så vidt,,,

Jeg synes 47 minutter er i lengste laget. Jeg tror jeg får jobben gjort på 20 minutter eller så. Rører dere i vørteren under kjøling? Dette vil fremskynde prosessen.

Jeg fosskoker. Nei, vørteren fosskoker. Jeg er ganske rolig.. :)

Edit: Jeg vet forresten ikke om det fosskoker eller ruller. Jeg har plata på full guffe, og det koker. Ølet blir ok.  :ilike:

Jensen SpaogBryggeri skrev:
Koking :
Når dere koker vørteren lar dere det foss koke eller koke forsiktig, ble en diskusjon i går om vi skulle foss koke det eller bara la det boble så vidt,,,

Det er en del som tror desto mer desto bedre, slik er det ikke. En fin rullende kok er nok og man trenger ikke å koke bort mer enn ca. 8% per time for å unngå problemer med DMS :)

Nei vi rører ikke i Vørteren, vi gjode dette på første brygget å da fikk vi VELDIG mye slagg med i dunken.
        Vent minst ein halv(helst 1 time) etter kjølinga, før en tappar forsiktig til dunken. Det aller meste skal då ha lagt seg på botnen. ;)

Nei vi rører ikke i Vørteren, vi gjode dette på første brygget å da fikk vi VELDIG mye slagg med i dunken.

Dere kan røre kraftig rundt for å lage en vortex. La det stå 20 minutter og så bør det meste ha lagt seg.

Hei
Vi lurer litt på hvor lang tid dere andre normalt bruker på nedkjølingan av vørteren.
På 25 L med kobber spiral brukte vi i går 47 min - er dette lenge ?
Det er for lenge. Jeg har brukt en ferdigkjøpt spiral som var nokså kompakt og bare ca 5m kobberrør. Det ble i minste laget. nå har jeg strekt ut originalspiralen og skjøtt på med 5 meter til med kobberrør slik at jeg mye bedre fyller ut gryten med kobberrør. Nå går det mye bedre. litt bevegelse av spiralen av og til hjelper også godt.

Jeg bruker 1 minutt fra kok til 80'c. Fra der går det kanskje en 8-12 minutt ned til 16 grader, alt etter temp på kjølevann.

Tilbake
Topp