Nedskalere Gjær

Hei, dette har sikkert noen lurt på før, men jeg har ikke klart å finne det her inne på forumet.

Jeg er i gang med mitt første brygg, en Amber Ale. Jeg lager et batch på ca. ti liter. Jeg har kjøpt inn tørrgjær av typen Safale US-05

På pakken, som er på 11,5 gram, står det at den egner seg for batcher på 20-30 liter. Kan jeg da enkelt og greit bare bruke halve pakken?

Hva er konsekvensen dersom jeg hiver i hele pakken? Mye bunnfall vil jeg anta. Men vil det påvirke sluttresultatet?

Jeg hadde brukt hele pakken. Dersom du bruker for mye gjær så vil faktisk føre til mindre gjærsmak på det ferdige brygget.

Hvor høy SG er det du har på det 10L? det betyr alt for hvor mye gjær du trenger. Regner med du hydrerer gjæren og ikke bare måker den rett i gjæringskarret?

Hvor høy SG er det du har på det 10L? det betyr alt for hvor mye gjær du trenger. Regner med du hydrerer gjæren og ikke bare måker den rett i gjæringskarret?

Ja, når det omsider kom på gjæringsdunken så ble det kanskje 8 liter..
OG var på 1054, jeg tømte pakka rett i dunken jeg. Har lest og hørt om at folk gjør begge deler, men kanskje at flertallet hydrerer. På pakka stod det at man bare skal strø den rett i vørteren.. Det begynte å ploppe før det var gått et døgn, så det er etter alt å dømme nok gjær? ;)

Uansett, så er det mitt første skikkelige brygg, så jeg var ikke veldig optimistisk i forhold til resultatet. Men fikk meg mye gode erfaringer til neste batch :p

Når du heller det rett i vørteren så dør ca halvparten av cellene, så det var bra du brukte hele pakken :)

Supert. Takk for gode svar til en nybegynner.
Jeg ble litt ivrig nå, så det blir å bestille enda et 15L gjæringskar så jeg kan sette en ny batch parallelt med denne :)

Ja, da har jeg oppdaget Beercalc.
Puttet inn tallene for dette brygget mitt, og det kan jo se ut til at denne blir forferdelig bitter. Da kom den ut med en IBU på 72.
Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-american-amber-ale-50l og skalerte alt ukritisk ned så det passet til min batch-størrelse, inkludert humlen. :oops:
Når jeg smakte på vørteren etter kok så synest jeg den var forferdelig bitter (det var vel og merke det det mest grumsete i bunnen av gryta jeg smakte på).

Men, nye råvarer er bestilt, og jeg skal prøve meg på en Blond Ale med utgangspunkt i denne (http://forum.norbrygg.no/threads/blond-ale-oppskrift.10202/), testet tallene mine i Beercalc, og det så adskillig mer fornuftig ut denne gangen. :p

Hvis du smaker på vørteren etter kok i et brygg med en del senhumle så vil den vørteren smake bittert og rett og slett ikke særlig godt. Dette blir mye mer avrundet når ølen kommer ut på andre siden.

Når du nevner IBU på 72 så er det egentlig bare halve siden av saken. Husk at bitterhet oppleves relativt ifht gravity units.

For å finne ut hvor bitter en øl blir, på papiret iallfall så må du dele (I)BU på Gravity Units. Altså BU:GU. Hvis du for eksempel har en OG på 1.050 og IBU på 70 så blir det 70/50 = 1.5, som er ganske bittert. Engelske ales ligger vel rundt 0.50-70 som et eksempel.

Tilbake
Topp