Golden Promise er sikkert et godt valg.Ok. Da har jeg et utgangspunkt.
Tenker å bruke golden promise som basemalt. Så litt hvete og flaket bygg.
Muligens litt havre. Får lese meg litt opp hva som er vanlig å bruke av malt og humle.
Jepp. Som sagt; jeg trur vi kan brygge NEIPA helt fint med 100% malta bygg. Føler jeg burde gjøre det nå, men jeg liker å legge inn litt mer smak fra gristen.Andre korsorter enn bygg har som vi vet høyere proteininnhold, men jeg har lurt på hvor mye av det som egentlig bærer over i det ferdige ølet
Jeg tror mye av det felles ut og at det kanskje ikke har så mye for seg
Som du sier tror jeg mesteparten av tåka kommer fra interaksjonene mellom polyfenoler i humla og de proteinene som ennå er i suspensjon
Jepp. Som sagt; jeg trur vi kan brygge NEIPA helt fint med 100% malta bygg. Føler jeg burde gjøre det nå, men jeg liker å legge inn litt mer smak fra gristen.
De der trur jeg er best egna til bruk på den kalde sida, altså til tørrhumling. Det har vært mye snakk om innholdet av "overlevelsesdyktige" aromastoffer i humle i det siste, og dine - i alle fall amarillo og azacca, og jeg mistenker at bayersk mandarin er av samme slag - har lite av det. Du kan ta utgangspunkt i dette:Jeg lurer på å bruke amarillo, bavarian mandarin og azacca som humler.
Kunne tenkt meg å bruke flere typer sitrushumler,men er redd for at det kanskje vil bli for mye av det gode og trekke ned .
Mengde er jeg ikke så sikker på enda, men en IBU på 40 ca inkludert bidraget fra wp. 14 IBU kommer fra bitterhumlen.
Og så kjøpte jeg 2 pakker med lallemand new england som gjær.
18% havre, 10%hvete og resten golden promise pluss litt syremalt.
Det var et godt tips. Kan bruke centennial og Citra i WP.De der trur jeg er best egna til bruk på den kalde sida, altså til tørrhumling. Det har vært mye snakk om innholdet av "overlevelsesdyktige" aromastoffer i humle i det siste, og dine - i alle fall amarillo og azacca, og jeg mistenker at bayersk mandarin er av samme slag - har lite av det. Du kan ta utgangspunkt i dette:
Humler som egner seg på den varme sida:
The hops with aroma oils that survived the best even when used in late kettle, whirlpool or dry hopping include: Centennial, Cryo Pop Blend, Idaho 7, Mosaic, Citra, Ekuanot, Simcoe, Crystal, Loral, Comet and Chinook.
Humler som helst bør brukes til tørrhumling:
A second group of hops were found to be not as survivable by Yakima, and they recommend using these post fermentation. This group includes: Talus, Sabro, El-Dorado, Palisade, Amarillo, Ahtanum, Willamette, Cashmere, HBC 630, Cascade and Azacca. (Kilde: http://beersmith.com/blog/2021/11/05/hop-aroma-oil-survivability-in-beer-brewing/ )
Bankers valg. Mosaic er også en gjenganger.Det var et godt tips. Kan bruke centennial og Citra i WP.
Nei, men brukte det i en rødvin for noen måneder siden.Er det noen som bruker dette på forumet?
Det er vel lite av det i norsk vann, trur jeg. Brukes det, brukes det små mengder. Men ellers - om du har det problemet - skal det visst være en løsning å tappe opp vannet dagen i forveien og la det stå uten lokk. Da damper det av.Ser at det er nevnt at det kan være lurt å bruke campden tabletter for å "nøytralisere" klorin i springvann. Er det noen som bruker dette på forumet?
Tror jeg gjør det siste du nevner. Bruker allikevel ofte å måle opp vann og mineraler dagen før.Det er vel lite av det i norsk vann, trur jeg. Brukes det, brukes det små mengder. Men ellers - om du har det problemet - skal det visst være en løsning å tappe opp vannet dagen i forveien og la det stå uten lokk. Da damper det av.
Men campden er jo også en grei løsning.