NEIPA hva nå?

Ok. Da har jeg et utgangspunkt.
Tenker å bruke golden promise som basemalt. Så litt hvete og flaket bygg.
Muligens litt havre. Får lese meg litt opp hva som er vanlig å bruke av malt og humle.
 
Ok. Da har jeg et utgangspunkt.
Tenker å bruke golden promise som basemalt. Så litt hvete og flaket bygg.
Muligens litt havre. Får lese meg litt opp hva som er vanlig å bruke av malt og humle.
Golden Promise er sikkert et godt valg.

Jeg lar hvetemalt sørge for det meste av ekstraforsyningene med proteiner. Flaka bygg ser jeg ikke helt poenget med, men det er nå bare min mening; jeg har egentlig lita tru på at råfrukt (umalta kornprodukter) har noe for seg. Andre har sikkert andre meninger om det:). Det er i alle fall vanlig å bruke en del i NEIPA. Jeg mistenker at det er fordi man trur det gir et bidrag til tåka, eller til munnfølelsen. (Folk har gjort mye rart. Noen har brukt hvetemjøl i jakta på tåke:). Det er definitvt tull.)

Havre er litt omdiskutert. Havre inneholder noe mangan, og mangan bidrar til oksidering. Men jeg har brukt en god del havremalt i NEIPA (Golden Naked Oats fra Simpsons) uten at jeg kan si jeg har merka noe til oksidering. GNO har 17 EBC, og vil du går for et lysest mulig øl kan du jo heller velge vanlig havremalt, eller havregryn - hvis du vil ha med havre. (Jeg har brukt GNO fordi jeg liker den smaken av havrekjeks som det har:).)

Neipa'en skal være tåkete og lys. Så litt ekstra proteiner i forhold til det som bare bygg gir, har kanskje noe for seg, siden tåka kommer fra en forbindelse mellom polyfenoler fra humla og proteiner. (Men egentlig trur jeg du kan få en helt grei NEIPA med 100% vanlig lyst byggmalt.) Men ellers har jeg sans for å sjonglere med noe malt som smaker litt; f.eks. mørkt hvetemalt (hvetemaltets svar på münchenermalt), litt lyst krystallmalt - eller altså Golden Naked Oats. Bare ikke for mye.
 
Andre korsorter enn bygg har som vi vet høyere proteininnhold, men jeg har lurt på hvor mye av det som egentlig bærer over i det ferdige ølet
Jeg tror mye av det felles ut og at det kanskje ikke har så mye for seg
Som du sier tror jeg mesteparten av tåka kommer fra interaksjonene mellom polyfenoler i humla og de proteinene som ennå er i suspensjon
 
Jeg tror også at humlebruken har mye å si for at ølet blir uklart. Den Old salt tavern klonen meg brygget 2 ganger ble veldig tåkete. Der brukes det jo en del humle i wp.
 
Andre korsorter enn bygg har som vi vet høyere proteininnhold, men jeg har lurt på hvor mye av det som egentlig bærer over i det ferdige ølet
Jeg tror mye av det felles ut og at det kanskje ikke har så mye for seg
Som du sier tror jeg mesteparten av tåka kommer fra interaksjonene mellom polyfenoler i humla og de proteinene som ennå er i suspensjon
Jepp. Som sagt; jeg trur vi kan brygge NEIPA helt fint med 100% malta bygg:). Føler jeg burde gjøre det nå, men jeg liker å legge inn litt mer smak fra gristen:).
 
Jepp. Som sagt; jeg trur vi kan brygge NEIPA helt fint med 100% malta bygg:). Føler jeg burde gjøre det nå, men jeg liker å legge inn litt mer smak fra gristen:).

Jeg fikk også plutselig lyst til det nå
Ink & Dagger var vel egentlig et eksempel på det..?
(selv om det aldri var min favoritt)
 
Jeg lurer på å bruke amarillo, bavarian mandarin og azacca som humler.
Kunne tenkt meg å bruke flere typer sitrushumler,men er redd for at det kanskje vil bli for mye av det gode og trekke ned .
Mengde er jeg ikke så sikker på enda, men en IBU på 40 ca inkludert bidraget fra wp. 14 IBU kommer fra bitterhumlen.
Og så kjøpte jeg 2 pakker med lallemand new england som gjær.
18% havre, 10%hvete og resten golden promise pluss litt syremalt.
 
Jeg lurer på å bruke amarillo, bavarian mandarin og azacca som humler.
Kunne tenkt meg å bruke flere typer sitrushumler,men er redd for at det kanskje vil bli for mye av det gode og trekke ned .
Mengde er jeg ikke så sikker på enda, men en IBU på 40 ca inkludert bidraget fra wp. 14 IBU kommer fra bitterhumlen.
Og så kjøpte jeg 2 pakker med lallemand new england som gjær.
18% havre, 10%hvete og resten golden promise pluss litt syremalt.
De der trur jeg er best egna til bruk på den kalde sida, altså til tørrhumling. Det har vært mye snakk om innholdet av "overlevelsesdyktige" aromastoffer i humle i det siste, og dine - i alle fall amarillo og azacca, og jeg mistenker at bayersk mandarin er av samme slag - har lite av det. Du kan ta utgangspunkt i dette:

Humler som egner seg på den varme sida:
The hops with aroma oils that survived the best even when used in late kettle, whirlpool or dry hopping include: Centennial, Cryo Pop Blend, Idaho 7, Mosaic, Citra, Ekuanot, Simcoe, Crystal, Loral, Comet and Chinook.
Humler som helst bør brukes til tørrhumling:
A second group of hops were found to be not as survivable by Yakima, and they recommend using these post fermentation. This group includes: Talus, Sabro, El-Dorado, Palisade, Amarillo, Ahtanum, Willamette, Cashmere, HBC 630, Cascade and Azacca. (Kilde: http://beersmith.com/blog/2021/11/05/hop-aroma-oil-survivability-in-beer-brewing/ )
 
De der trur jeg er best egna til bruk på den kalde sida, altså til tørrhumling. Det har vært mye snakk om innholdet av "overlevelsesdyktige" aromastoffer i humle i det siste, og dine - i alle fall amarillo og azacca, og jeg mistenker at bayersk mandarin er av samme slag - har lite av det. Du kan ta utgangspunkt i dette:

Humler som egner seg på den varme sida:
The hops with aroma oils that survived the best even when used in late kettle, whirlpool or dry hopping include: Centennial, Cryo Pop Blend, Idaho 7, Mosaic, Citra, Ekuanot, Simcoe, Crystal, Loral, Comet and Chinook.
Humler som helst bør brukes til tørrhumling:
A second group of hops were found to be not as survivable by Yakima, and they recommend using these post fermentation. This group includes: Talus, Sabro, El-Dorado, Palisade, Amarillo, Ahtanum, Willamette, Cashmere, HBC 630, Cascade and Azacca. (Kilde: http://beersmith.com/blog/2021/11/05/hop-aroma-oil-survivability-in-beer-brewing/ )
Det var et godt tips. Kan bruke centennial og Citra i WP.
 
Ser at det er nevnt at det kan være lurt å bruke campden tabletter for å "nøytralisere" klorin i springvann. Er det noen som bruker dette på forumet?
 
Sist redigert:
Ser at det er nevnt at det kan være lurt å bruke campden tabletter for å "nøytralisere" klorin i springvann. Er det noen som bruker dette på forumet?
Det er vel lite av det i norsk vann, trur jeg. Brukes det, brukes det små mengder. Men ellers - om du har det problemet - skal det visst være en løsning å tappe opp vannet dagen i forveien og la det stå uten lokk. Da damper det av.

Men campden er jo også en grei løsning.
 
Det er vel lite av det i norsk vann, trur jeg. Brukes det, brukes det små mengder. Men ellers - om du har det problemet - skal det visst være en løsning å tappe opp vannet dagen i forveien og la det stå uten lokk. Da damper det av.

Men campden er jo også en grei løsning.
Tror jeg gjør det siste du nevner. Bruker allikevel ofte å måle opp vann og mineraler dagen før.
 
Tilbake
Topp