Neipa på corneliusfat

thomaslm

Norbrygg-medlem
Hei
Er det slik at en må riste på corneliusfatet så og si hver gang en skal ta seg ett glass for å få en god Neipa? Jeg føler mine NEIPA blir klare på fatet etter noen få dager. Må dermed snu på fatet for å få den slik den skal være. Noen som kjenner seg igjen og har tips?
 
Hei
Er det slik at en må riste på corneliusfatet så og si hver gang en skal ta seg ett glass for å få en god Neipa? Jeg føler mine NEIPA blir klare på fatet etter noen få dager. Må dermed snu på fatet for å få den slik den skal være. Noen som kjenner seg igjen og har tips?
Jeg hadde en NEIPA stående på fat i fjord sommer. Ristet aldri og den var juice og fin hele tiden.
 
Hei
Er det slik at en må riste på corneliusfatet så og si hver gang en skal ta seg ett glass for å få en god Neipa? Jeg føler mine NEIPA blir klare på fatet etter noen få dager. Må dermed snu på fatet for å få den slik den skal være. Noen som kjenner seg igjen og har tips?
Bruker du klarning i ølet..?
 
Å beholde Haze kan være komplekst - og mine blir også gradvis klarere etter lengre tid med fatlagring men det går relativt sakte. Mine tiltak så langt:
  • Ikke bruke noe klarningsmidler
  • Tørrhumle sent
  • Bruke gjærtyper som er beregnet for Haze
 
Høyst sannsynlig. Vil du ha tåkete øl er ikke klarning veien å gå :)
Det er ingenting galt med å bruke Protafloc siste 15 minutt av kok på en NEIPA - jeg gjør det konsekvent.

Det som virkelig hjelper på varig haze er pH i vørteren ved whirlpool - bør ligge på rundt 4.6.
Første tørrhumling når gjæringa akkurat har startet gir også god biotransformasjon som vil hjelpe med varig haze.
Selvsagt bør man også bruke en lavt flokkulerende gjær. Jeg har brukt Ebbegarden Kveik på mine siste NEIPAs og er veldig fornøyd med den.
 
Det er ingenting galt med å bruke Protafloc siste 15 minutt av kok på en NEIPA - jeg gjør det konsekvent.

Det som virkelig hjelper på varig haze er pH i vørteren ved whirlpool - bør ligge på rundt 4.6.
Første tørrhumling når gjæringa akkurat har startet gir også god biotransformasjon som vil hjelpe med varig haze.
Selvsagt bør man også bruke en lavt flokkulerende gjær. Jeg har brukt Ebbegarden Kveik på mine siste NEIPAs og er veldig fornøyd med den.
Takk for svar. Bruker du syremalt for å senke PH?
 
Om du ikke får stabil haze på ølet har du ikke humlet det nok.
Siste jeg brygga hadde 1,2kg på 60 Liter. Det tilsvarer 400g på en 20L batch.
Da ble det bra stabil haze.
 
Det er en terskel for hvor mye det er konstruktivt og tørrhumle med ikke bare for lommeboka, men også for smak og aroma. Den går et sted 5 -10 g/L
Selv foretrekker jeg 3 -4 g/L
Men mindre du selvfølgelig er jaget av hophaze, men jeg syntes ikke det er særlig godt
 
Neil Fisher (Weldwerks) om NEIPA:
(...) As for total hop loads, one of our most popular beers, Extra Extra Juicy Bits, is dry hopped at nearly 10 lbs./bbl (5 oz. per gallon/37 grams per L) and it’s a surprisingly balanced and drinkable beer despite the extreme dry hop rate.

Jean-Claude Tetreault (Trillium) om NEIPA:
(...) We have asliding scale of maximum dry hop charges based on gravity . . . but we’ve gotwell over 10 lbs./bbl (5 oz. per gallon/37 grams per L) on some triple andquadruple IPAs and we definitely see a commensurate impact of intensity ofcharacter.

Hvor mye man kan tørrhumle er gjerne basert på hvor sterkt ølet er. Session øl på 5%? Da bør man være forsiktig med mer enn 8-12g/L
Trippel NEIPA på 9%? Null problem å kjøre heavy opp mot 30-40g/L, gjerne over flere tørrhumlingstilsetninger da, selvsagt.

At du ikke synes det er godt @loebrygg er jo totalt subjektivt og helt greit å mene.

Trenger du mer inspirasjon til NEIPA kan du følge kanalen til espen westum på youtube. Han lager mye snaskens NEIPAs: https://www.youtube.com/@WestumHjemmebryggeri
 
Jeg tror det blir vanskelig å gjennomføre et slik forsøk .
Nei, jeg skal se om jeg får tatt ett bilde etter tapping. Skal se om jeg får tappet før jeg snur på fatet og etter at jeg har snudd fatet. Da er det rimelig stor forskjell. Jeg mener smaken endres, at når den er klar så smaker den mindre enn når den er hazy. Jeg skal få tatt bilder og lagt ut slik at dere ser hva jeg mener.
 
Nei, jeg skal se om jeg får tatt ett bilde etter tapping. Skal se om jeg får tappet før jeg snur på fatet og etter at jeg har snudd fatet. Da er det rimelig stor forskjell. Jeg mener smaken endres, at når den er klar så smaker den mindre enn når den er hazy. Jeg skal få tatt bilder og lagt ut slik at dere ser hva jeg mener.

Det er vel slik fordi du da får partikler ut i suspejson i gjen, men jeg vet ikke om det er hazen som setter smak
Blir litt som høna og egget.. :rolleyes:
 
Tilbake
Topp