Neste oppsett?

Hei,

Mange av dere vet at jeg ikke har så mye fartstid på hjemmebrygger fronten, men uansett. Trenger noen råd ang mitt neste oppsett (utstyrsmessig).
Startet med en 25l kjele og meskekar av to 30l gjæringsdunker. Avskrev det fort da 25l kjelen ikke var stor nok, og komfyren brukte 1,5t på og få varm vørter opp til kok.
Oppsettet jeg kjører nå er en labbdunk med 3 vannkoker elementer i bunnen, meskekaret er samme typrn som før, 2 labbdunker i hverandre, den ene fungerer som falskbunn.

Slet med effektiviteten, helt til jeg kjøpte meg maltmølle og knuste selv, økte effektiviteten med 15-20% bare det, møller på 1.27mm.

Problemene jeg har med dette er at det føles "feil" slik jeg har laget det, føles ut som det det er, billig plastikk. Det fungerer, for all del, men har ikke lyst å legge for mye tid å penger i det videre.

Jeg er god på grunnleggende vaktmester arbeid, kan f.eks lett kutte opp og lage gjennomføringer på varmtvannstanker. Men jeg sliter med det elektriske. Er det mulig å lage ett system med tre forskjellige høyder hlt øverst, mesk i midten og kok nederst? Og da bruke dette uten pumper o.l?

Eller burde jeg spare litt penger og gå for noe ala the Electric brewery med en gang?
Fordelen er jo da at jeg kan brygge mindre batcher, og at jeg kan følge en "oppskrift" på oppsettet. I de fleste trådene jeg leser her inne så snakkes det om flow rate, PID, konvertering av x volt til x volt osv, som det var den største selvfølgelighet. Dette er hvor jeg detter helt av.

Eventuelt speidel eller beer brew 30?

Håper noen har noen råd :)
 
Vel. Et steg om gangen. Hvis du vet j a du vil lage. F.eks en HLT og sette inn elementer,  så er det der du begynner å lese deg frem til kunnskap. Når du har fått det til så er det plutselig mye annet som ikke er så vanskelig lengre.

Går du for the electric brewery så må du jo uansett sette deg inn i hvordan det fungerer og. Masse artig og nyttig lærdom å hente er det uansett :) 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Blir vel litt ivrig til tider, har sett ditt oppsett på labbdunker og det ser veldig mye bedre ut enn mitt. Plasserte varmeelementene i bunnen, noe jeg angrer på. Måtte kutte opp en ølkasse for å lage en bunn til den dunken. Det å lage en hlt med samme utgangspunkt som kokeren min er lagd, kan jeg lett lage. Problemene oppstår med nye gjennomføringer, dimensjoner på slanger, gjennomføring til f.eks en STC for å holde temp på vannet.

Siden jeg kjører med 2x labbdunker som meskekar, så er det også vanskelig og få noen gjennomføringer er som ikke gjør det utrolig vanskelig med rengjøring?
Hvordan ordnet du dette? Kobbermanifold?

Så er det pumper da, her sliter jeg også, forstår ikke helt hva som er riktig :p

En ting er å lese på dette, vet rett og slett ikke om jeg har basiskunnskapen som skal til for å få det til :)
 
AlexanderD skrev:
Blir vel litt ivrig til tider, har sett ditt oppsett på labbdunker og det ser veldig mye bedre ut enn mitt. Plasserte varmeelementene i bunnen, noe jeg angrer på. Måtte kutte opp en ølkasse for å lage en bunn til den dunken. Det å lage en hlt med samme utgangspunkt som kokeren min er lagd, kan jeg lett lage. Problemene oppstår med nye gjennomføringer, dimensjoner på slanger, gjennomføring til f.eks en STC for å holde temp på vannet.

Siden jeg kjører med 2x labbdunker som meskekar, så er det også vanskelig og få noen gjennomføringer er som ikke gjør det utrolig vanskelig med rengjøring?
Hvordan ordnet du dette? Kobbermanifold?

Så er det pumper da, her sliter jeg også, forstår ikke helt hva som er riktig :p

En ting er å lese på dette, vet rett og slett ikke om jeg har basiskunnskapen som skal til for å få det til :)

Et tips er jo å se på masse forskjellige oppsett, aberet med å bare se på bilder på nettet er jo at du ikke får sett hvordan de fungerer i praksis, men det er jo et skritt på veien. Mitt oppsett ble egentlig til mens jeg mekket det. Eneste jeg visste var at jeg ville ha et tre"kjelers"-oppsett. Resten av båten ble til mens jeg rodde, så det har jo blitt en del flytting av ventiler, en kassert labbdunk, masse slangekapp-biter, dobbelt opp av nippler etc. Er enda ikke ferdig med det da whirpool-delen rett og slett ikke holdt mål.

Jeg har bare en flaskbunn i mitt meskekar, med et rør som går ned gjennom den.
Rengjøringen med 2x dunker og gjennomføringer ser jeg ikke for meg at blir så ille. Hvor mye klaring mellom labbdunkene har du? Er det plass til en gjennomføring mellom bunnene?

Som sagt i første posten. Er egentlig bare å søke etter det du vil ha gjort, eller det du lurer på. Er garantert mange folk som har lurt på det samme som deg før. Så får du en generell oppfatning av hva som trengs, så kan du f.eks spørre hvordan gjennomføre det. Hvis du skriver "brew" bak det du søker på engelsk så får du for det meste opp resulatater fra hjemmebryggesider/forum.
 
Takker for svar begge to!

Får bare ta tiden til hjelp og finne ut av hvilke deler som fungere osv, er vel ikke noen vei rundt det. Eventuelt finne en eller annen super diy oppskrift på ett eller annet amerikansk forum :)

Jeg skjønner prinsippet og logistikken som foregår med pumper, kludrer seg vel heller til når jeg setter meg ned å skal bestille eller finne ut akkurat hvilke deler jeg trenger, er av typen som kan reise på biltema 3 ganger for å finne akkurat riktige deler, det funker litt dårlkg når man bestiller fra kina :)
 
Men først. Hva ser du etter? Trekjelers-labb eller hva? Du har jo sikkert biter fra før som kan brukes.

Nå har du jo startet tråden og i god norbrygg-stil så vil du nok få svar på det du måtte lure på :)
 
Miguel skrev:
Men først. Hva ser du etter? Trekjelers-labb eller hva? Du har jo sikkert biter fra før som kan brukes.

Nå har du jo startet tråden og i god norbrygg-stil så vil du nok få svar på det du måtte lure på :)

Godt spørsmål!

Jeg er usikker på om jeg skal holde meg til labbdunkene og da gjøre dette ferdig. Har dunken tiltenkt som HLT, men ikke kjøpt varmeelement til den enda.

Så det jeg da eventuelt mangler er da, gjennomføring til termometer,  stc'er eller annen styringsenheter til å holde tempen jeg vil.
Pumper, gjennomføringer, ventiler, t-stykker.

Lurer også på om jeg (hvis jeg skal beholde labbdunkene som hovedopplegg) da heller skal gå til innkjøp av mer passende varmelementer Og lage ett nytt kokekar. Hadde en lekkasje i kokekjelen sist, og det er jo en litt sketchy sak. Og da også installere ett varmeelement i bunnen av meskedunken (under falskbunn).

Eventuelt finne noen 30l ølfat og sette dette opp fra bunnen av, det meste av det jeg trenger nevnt ovenfor trengs jo da til dette også :)
Hvis jeg da kjøper dobbelt opp med gjennomføringer og ventiler etterhvert, burde jo pumper, slanger o.l kunne fungere på begge systemene?
 
Ah, du bør ta en prat med bjarni! Han er flink til sånt og holder på med noe liknende selv, jeg skal tipse han om denne tråden jeg :)
 
TorsteinO skrev:
Ah, du bør ta en prat med bjarni! Han er flink til sånt og holder på med noe liknende selv, jeg skal tipse han om denne tråden jeg :)

Det må du gjerne gjøre, så håper jeg bjarne kan spre litt lys :D

Har i dag gjort følgende (uten at det forandrer på det jeg trenger videre)

Bygger dunk oppsett av gjæringsdunker i steden for labb. Rett og slett fordi jeg vil brygge mindre batcher, siden jeg brygger opp mot 4 ganger i uken forløpig, jeg får også muligheten til å plassere elementer o.l på nytt, til ett sted jeg føler vill fungere bedre. Og jeg slipper at maltsengen blir for tynn ved små batcher. Og mindre deadspace, noe jeg har slitt med ift å få en grei prosedyre på mengde vann o.l.

Denne gangen blir det også HLT i oppsettet.
Har flyttet varmelementene fra bunnen til baksiden.
Kjøpt koblingsbokser for litt økt sinkerhet mht søl.
Silikonpakninger og gjengeteip til gjennomføringer og kuleventiler.
"Bedre" gjennomført falskbunn.
Hull til gjennomføringer og elementer er tightere og har fått litt ekstra nøye silikonbehandling i tillegg til pakninger.
Lodder fast koblingene på dyppkjøler, her var det gaffa og silikon forrige gang.

Gått ned fra 6.6kw i kokekaret til 3kw, burde holde i massevis.
HLT har 2.2kw, burde holde i massevis til de små kvanta med vann jeg skal varme.

Alt i alt en effektiv dag, som enda ikke er over :p

Takker for hjelpen.
 
Tilbake
Topp