Nesten ikke kullsyre

simon

 
På de siste 5 bryggene mine har jeg gått over fra sukker direkte i flaskene til sukkerlake. Har på alle brukt 6gr pr liter, og dette har blitt bra, bortsett fra ett brygg hvor det nesten ikke har blitt kullsyre i det hele tatt. Det var en blond ale (OG 1063 og FG 1011). Har hatt flaskene stående i over 2 uker på rundt 18-23 grader og nå 4 dager på 28-30 grader, med det blir fremdeles nesten null kullsyre. (Vet at ølet gjerne kan stå lenger for å bli ferdig karbonert, men her er det altså nesten ingen kullsyre, og det har jeg aldri opplevd før på nesten 3 uker) Forsøkte å vende på flaskene for å "vekke" gjæra, men det hjalp ikke.. Skjønner ikke noe av dette. Kan det være en infeksjon som gjør at det ikke karboneres?

Er det mulig å redde det på noen måte, eller er slaget tapt? Har forresten nettopp kjøpt et fatsett. Kanskje det går an å få ølet over fra flaskene til fat og karbonere på den måten?

Eller hva med å åpne flaskene og ta i mer sukker, vil det ha noe for seg?
 
Jeg hadde veldig lite kullsyre i et av mine første brygg. Etter 14 dager tok jeg av korkene og tilsatte en sukkerbit, for så å korke igjen. En uke senere var den perfekt. Problemet er at hvis du slipper sukkeret rett i ølen, bruser det over, så jeg brukte litt sirup som lim, og limte sukkerbiten i de nye korkene. Etter korking satte jeg flaskene på hodet en stund så sukkeret løste seg opp.
 
Interessant! Dette må jeg prøve! For ille å måtte tømme ut et ellers brukbart brygg uten å forsøke en redningsaksjon i alle fall!

Takker så mye for tipset! :)
 
har hatt et par seige brygg som har trengt opp mot 6 uker før kullsyrenivået har nådd ønskelig nivå.
patience, young padawan
 
Har hatt en batch med for lite kullsyre pga at jeg brukte kun ca 4g sukker pr l til karboneringen.
Kjølte den ned til ca 4c, åpnet flaskene og tilsatte 3g sukkerlake pr l. (Ett gram pr milliliter pr bjørnunge med 5ml sprøyte. Bruste ikke over)
Den ble ok men skulle jeg gjort det en gang til så hadde jeg øket til 4-5g pr l.
Noe kullsyre vil jo forsvinne når flaskene åpnes.

Men er du sikker på at det er sukkermangel som gjør at karboneringen ikke blir bra?
Sukkeret du har hatt oppi er vel ikke blitt borte men kanskje ulikt fordelt?
Har også tilsatt "karboneringsgjær" i en annen batch hvor jeg helt hadde mistet troen på at opprinnelig gjær ville gjøre
karboneringsjobben. Gikk helt fint det.
 
Hadde en Red Ale på 4,5% som brukte en mnd på å få kullsyre. Lot den gjære i 2 uker før flasking, så regner med den var lite gjær igjen å lage kullsyre av
 
Men er du sikker på at det er sukkermangel som gjør at karboneringen ikke blir bra?

Nei, er sikker på at jeg brukte nok sukker i utgangspunktet. 6gr pl liter. Tenkte også først på ujevn fordeling, men har prøvd flere flasker og alle har vært dårlig karbonert. Derfor jeg lurte på om det kunne være en infeksjon som var årsaken?

Jeg lar nok flaskene stå et par uker til før jeg prøver en til, og er det like ille prøver jeg med sukkerbiter som et siste forsøk.

Takk for tips alle sammen! :)
 
Hvis det er infeksjon burde du heller få mer kullsyre da disse fremmedvesnene gjerne spiser også de sukkerartene som vanlig ølgjær ikke klarer.
 
Har hatt en batch med for lite kullsyre pga at jeg brukte kun ca 4g sukker pr l til karboneringen.
Kjølte den ned til ca 4c, åpnet flaskene og tilsatte 3g sukkerlake pr l. (Ett gram pr milliliter pr bjørnunge med 5ml sprøyte. Bruste ikke over)
Den ble ok men skulle jeg gjort det en gang til så hadde jeg øket til 4-5g pr l.
Noe kullsyre vil jo forsvinne når flaskene åpnes.

Men er du sikker på at det er sukkermangel som gjør at karboneringen ikke blir bra?
Sukkeret du har hatt oppi er vel ikke blitt borte men kanskje ulikt fordelt?
Har også tilsatt "karboneringsgjær" i en annen batch hvor jeg helt hadde mistet troen på at opprinnelig gjær ville gjøre
karboneringsjobben. Gikk helt fint det.
Hvilken øl var dette?
 
Tja, si det. Hvis noe kan kalles en "lettstout" var det vel det.
ABV 2.5% hvis jeg ikke husker feil. Ble kallt "Kaffiølet" da det smakte nesten litt kaffe.
Åpnet en slik nå i julehelga og den var ok karbonert.
 
Tilbake
Topp