Nimbus bryggesystem.

Satt å surfet gjennom linkene her på Norbryggs sider og kom over et dansk firma, Lunds Tekniks, som solgte et bryggeoppsett de kalte Nimbus.
Er det noen her som har erfaring med det opplegget?

Hei

Har brygget en del liter med Nimbusen (tidligere også solgt som "minibryggeri" av Petit)
Rims basert med pumpe. Næringsmiddel godkjente slanger og meskekar.
Elementet i kokeren (2kw) er "på grensen" av å klare roling boil av 25l, så jeg benyttet i tillegg en grilltenner
i gryta under koking. Mekanisk termostat gjør at en må vokte temperaturen under mesking, det blir ettervert en vanesak og etter 3-4 brygg klarte jeg å holde temp +/- 1 grad.
Kapasiteten er nok ca 6,5Kg malt om du vil ungå "stuck mesh"
Hevebøylen fungerer fint under skylling, men det fordrer en kjele med kapasitet til 78 graders skyllevan ved siden av. Ellers lærte jeg fort å ikke benytte humlepellets (tettet silslangen i bunnen) humleblomst går greit, men anbefaler å benytte pose. Motstrømskjøleren er effektiv!

Alt i alt er dette et prismessig helt OK allgrain rimsbasert startsett.

Takker for den beskrivelsen.
Synes også prisen var grei i forhold til det som fulgte med.
Ang det med humlepellets, det hjalp ikke å ha pelletsen i pose?
Har intrykk av at utvalget av humle er større som pellets enn blomst.

Trond.A skrev:
Ang det med humlepellets, det hjalp ikke å ha pelletsen i pose?

Konverterte til blomst i pose da det fungerte helt ypperlig men ser ikke bort fra at pellets i pose fungerer også. Silen er meget liten så det skal lite til for å tette den.

Har brukt pose til pelletsen og det funker. Skal ikke påstå at ingenting kommer seg ut men tilsynelatende funker det.

neslekkim skrev:
Pellets blir jo bare støv når det vannes ut da... går vel lett ut av posen det?

Vel... humleposer er ganske tette når de ikke fylles "til randen" så det kan gå bra. Vi får nok tilbakemelding  ;)

Trond.A skrev:
Synes også prisen var grei i forhold til det som fulgte med.

Grunnet anskaffelse av en 50 l Braumeister har vi et bryggesystem for mye, dvs. hvis du er interessert, så kan du kjøpe vårt "gamle" Nimbus-bryggeri, som vi kjøpte fra Petit i 2005 -- send en PM i så fall. Systemet er lik Nimbus 270 RS (# 110,029).

Det som Jan Morten skrev kan jeg bekrefte. Det er litt vanskelig i begynnelsen med å styre temperaturen under meskingen. Vi laget rundt 20 l hver gang, og da klarer varmeelementet "rolling boil".

Tilbake
Topp