NM 2025, den store diskusjonstråden

– maksimalt to brygg per konkurranseklasse (per brygger)

Typedefinisjonene ligger ute på infosiden om NM25, men det ligger ingen plass oversikt over konkurranseklassene / hvilke øltyper som dømmes i samme klasse.

Vi kan jo anta at det er likt som før og lete opp gammel informasjon, men det er vel mest ryddig å ha en oversikt over konkurranseklassene som er linket rett fra den nye regelen over her?

Typedefinisjonene ligger ute på infosiden om NM25, men det ligger ingen plass oversikt over konkurranseklassene / hvilke øltyper som dømmes i samme klasse.

Vi kan jo anta at det er likt som før og lete opp gammel informasjon, men det er vel mest ryddig å ha en oversikt over konkurranseklassene som er linket rett fra den nye regelen over her?

Er det ikke 1 Lys lager, 2 Mørk lager, 3 Bock osv.

Om jeg kan stille med 2 i hver og max 6 tilsammen holder det lenge for min del i hvertfall
Syntes det høres ut som en fornuftig løsning jeg

På Samlesiden til NM 2025, så står det:

"Konkurranseklassene i år:

Klasseinndelingen er ennå ikke formelt vedtatt, men vil trolig ikke bli veldig forskjellig fra tidligere år. Denne siden vil bli oppdatert når det er på plass."

Nå er dette bestemt, så det blir nok snarlig publisert :)

Er det ikke 1 Lys lager, 2 Mørk lager, 3 Bock osv.

Om jeg kan stille med 2 i hver og max 6 tilsammen holder det lenge for min del i hvertfall
Syntes det høres ut som en fornuftig løsning jeg
Ikke helt sånn, "hvete og syrlig" dømmes i en samlet konkurranseklasse f.eks.

Klassene skal ut straks. Beklager det. Dere finner dette i referatet fra gårsdagens styremøte lenger opp i tråden

Er det riktig å anta at i år at det ikke er krav til at bokser må være sølv så kan man sende både sorte og hvite bokser?

Er det riktig å anta at i år at det ikke er krav til at bokser må være sølv så kan man sende både sorte og hvite bokser?
Jeg ser i alle fall ingen grunn til å diskvalifisere dem: "Boksene skal være nøytrale, og ikke være merket på andre måter enn med etiketten som fås under påmelding." Om jeg skal tolke, vil jeg si at så lenge de er ensfarga, er det greit.

Kan ikke huske at vi har hatt annen (rund) formulering enn nøytrale. Alle ensfargede bør gå - innen rimelighetens grenser :)

Når det gjelder stilen Bieré de Garde, hvordan bedømmes denne?
Etter å ha diskutert i annen tråd her på forumet og for såvidt snakket med bortimot alle jeg vet som er ølkjennere, svært få som har kjennskap til stilen. Bedømmes den som en Saison?

De referanse ølene som står oppført, er ikke å oppdrive på vinmonopolet sine sider.

Hvordan kan da en Bieré de Garde dømmes riktig i NM? Kun etter typebeskrivelsen? Uten at dommerne har kjennskap til eller har smakt en Bieré de Garde?

Bare lurer…

Når det gjelder stilen Bieré de Garde, hvordan bedømmes denne?
Etter å ha diskutert i annen tråd her på forumet og for såvidt snakket med bortimot alle jeg vet som er ølkjennere, svært få som har kjennskap til stilen. Bedømmes den som en Saison?

De referanse ølene som står oppført, er ikke å oppdrive på vinmonopolet sine sider.

Hvordan kan da en Bieré de Garde dømmes riktig i NM? Kun etter typebeskrivelsen? Uten at dommerne har kjennskap til eller har smakt en Bieré de Garde?

Bare lurer…
Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Alle øl bedømmes etter typedefinisjonen til den ølstilen den er sendt inn som.

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Alle øl bedømmes etter typedefinisjonen til den ølstilen den er sendt inn som.
Hvordan forbereder dommerne seg inn mot dømming i en klasse på NM?
Er det eksempel øl f.eks.? Hvordan fikser dere dette om det ikke er å oppdrive i Norge?

Det må jo bli «rar» bedømming, om ingen av dommerne noensinne har smakt en Bieré de Garde!? Bare stole «blindt» på typedefinisjonen..

PS! Skriver ikke for å provosere, men som hjemmebrygger synes jeg det er dumt å referere til eksempel øl som man ikke kan skaffe i Norge.

Hvordan forbereder dommerne seg inn mot dømming i en klasse på NM?
Er det eksempel øl f.eks.? Hvordan fikser dere dette om det ikke er å oppdrive i Norge?

Det må jo bli «rar» bedømming, om ingen av dommerne noensinne har smakt en Bieré de Garde!? Bare stole «blindt» på typedefinisjonen..

PS! Skriver ikke for å provosere, men som hjemmebrygger synes jeg det er dumt å referere til eksempel øl som man ikke kan skaffe i Norge.
Det oppfordres til dommertrening i forkant av NM. Eksempelvis skal det i Oslo gjennomføres trening i IPA og mørk ale, som ikke har blitt bedømt der i NM-sammenheng på noen år.

Ved revisjon av typedefinisjoner søkes det naturligvis å oppgi eksempeløl man kan få tak i. Akkurat Biere de Garde er ikke den mest vanlige ølsorten.

Det er alltid typedefinisjonene det dømmes etter, uavhengig av ølstil.

Det oppfordres til dommertrening i forkant av NM. Eksempelvis skal det i Oslo gjennomføres trening i IPA og mørk ale, som ikke har blitt bedømt der i NM-sammenheng på noen år.

Ved revisjon av typedefinisjoner søkes det naturligvis å oppgi eksempeløl man kan få tak i. Akkurat Biere de Garde er ikke den mest vanlige ølsorten.

Det er alltid typedefinisjonene det dømmes etter, uavhengig av ølstil.
Dette som er hovedpoenget mitt.
Iom at dette er en såpass «ukjent» stil, så blir man litt mer skeptisk til om dommerne er i stand til å bedømme den riktig.

Det er jo helt klart at typedefinisjonen hjelper til. Men jeg mener det er viktig å ha smakt på et type riktig øl i forkant av en bedømming også. Bieré de Garde er jo nært beslektet til Saison, men mer søt og malt dominert (etter hva jeg har skjønt).

Det er litt problematisk både for dommere og hjemmebryggere at det ikke er mulig å oppdrive eksempel øl.

Tenker det er viktig å gå gjennom eksempel ølene for Norbrygg ledelsen, altså å sørge for at de oppførte eksempel ølene er tilgjengelige i Norge.

Dette som er hovedpoenget mitt.
Iom at dette er en såpass «ukjent» stil, så blir man litt mer skeptisk til om dommerne er i stand til å bedømme den riktig.

Det er jo helt klart at typedefinisjonen hjelper til. Men jeg mener det er viktig å ha smakt på et type riktig øl i forkant av en bedømming også. Bieré de Garde er jo nært beslektet til Saison, men mer søt og malt dominert (etter hva jeg har skjønt).

Det er litt problematisk både for dommere og hjemmebryggere at det ikke er mulig å oppdrive eksempel øl.

Tenker det er viktig å gå gjennom eksempel ølene for Norbrygg ledelsen, altså å sørge for at de oppførte eksempel ølene er tilgjengelige i Norge.
Det skjer at dommere må dømme en ølstil de ikke kjenner basert kun på den skriftlige typedefinisjonen. Det er langt fra noen optimal situasjon, men de gangene jeg har vært borti det så fungerer det stort sett greit. Som regel kjenner man til øltradisjonen (lyse belgiske øl), ølene som ligner og generelt om balanse og kompleksitet.

Selv for øltyper som er ganske lett tilgjengelig, så er det ikke alltid dommerne har mulighet til å bruke tid (og penger) på å smake seg gjennom øl som man kanskje kan komme til å dømme i løpet av en konkurranse. Jeg synes ofte det er mer problematisk med tilfeller der man som dommer kun har smakt et utypisk utvalg av en øltype. Det kan skje med, for eksempel, britiske øl som knapt er tilgjengelig uten å reise til Storbritannia eller øl som mikrobryggerier lager varianter av som er langt fra originalene, slik som gose og kölsch.

Så kan det kanskje hende at akkurat Bieré de Garde er en øltype som burde vært ute av definisjonene, men det er jo en litt annen diskusjon.

Tidvis hentes øl fra utlandet for dommertrening. De har tre på systembolaget uten at jeg vet om disse er stilriktige
Dømmestedene har jo relativt god tid på seg til å hente inn eksempeløl til kursing av dommere i forkant av dømminga, så om det er praktisk mulig uten for mye styr, gjør de vel det?

Tilbake
Topp