NM i hjemmebrygging lørdag 27 april 2013

Jeg har ingen problemer med å forstå dette, men burde det ikke tas hensyn til hvilke flasker som er tilgjenngelige for hjemmebryggerene?
Hvor kjøper man tomme bjørnunger?

Jeg forstår også at det ikke kan være mange forskjellige størrelser på flaskene men kunne det ikke være en ide å åpne for slike 0,33L longneck flasker som er VELDIG vanlig å bruke. Det er jo bare de store bryggeriene (Ringnes, Aas osv) som bruker bjørnunger.

Om man arrangerer en konkuranse hvor meningen er å levere inn flasker må arrangøren være villig til å ta i mot flasker som er helt standard å bruke, og ikke sette slike begrensininger fordi det er lettere å håndtere. Hva med å legge på en innmeldings-avgift på typ 50kr pr brygg som kan gå til egnede kasser ølen kan plasseres i?

Beklager frustrajonen og argumenteringen samt min manglende innsikt i reglene, det er bare at vi har alle våre øl på longneck flasker fra bryggselv.
 
Jeg pleier å stikke på nærmeste Kiwi å kjøpe noen kasser med tomme ølflasker. Det er ikke noe stress i det hele tatt, bare forklar hva du skal med dem så lar de deg bare betale for panten. Legg flaskene i vannbad, så forsvinner grums og etiketter. Jeg bruker zalo i vannet, og skyller godt etterpå. Min erfaring er at bare ca 1 flaske i hver kasse ikke kan brukes.

Angående omtapping, prøv å helle flere flasker forsiktig i en mugge, tilsett nok sukkerlake og kanskje litt gjær om det var lenge siden flaskene ble tappet. Hell forsiktig over i tomme bjørnunger. Rør og plask minst mulig for å unngå oksidering.
 
Jeg kjøper kasser med pant på Rema, og har ikke vært problemer der. Gir de en god vask, og kjører de på 200c i ovnen en halvtimes tid.


Skal du tappe over så kjøl godt ned først. Blir mye mindre rot da.


Hvordan er reglene for de som går videre til Skandinavisk Mesterskap?
 
2bra skrev:
Om man arrangerer en konkuranse hvor meningen er å levere inn flasker må arrangøren være villig til å ta i mot flasker som er helt standard å bruke, og ikke sette slike begrensininger fordi det er lettere å håndtere. Hva med å legge på en innmeldings-avgift på typ 50kr pr brygg som kan gå til egnede kasser ølen kan plasseres i?

Det er to grunner til at det er standardisert på en flasketype: Muligheten til å gjøre bedømming anonymt og praktiske hensyn rundt håndtering. Det er neppe aktuelt å åpne opp for flere flasketyper, så lenge vi har en flasketype som er lett tilgjengelig, enkel å håndtere og passelig stor.

"Bjørnunger" er er naturlig valg for NM-flasker. De er lett tilgjengelig over hele landet, og kan kjøpes i nær sagt en hver dagligvareforretning. Selv om man ikke får tak i noen tomflasker er det en begrenset kostnad å kjøpe 4 flasker vørterøl (eller alkoholfri øl) per brygg.

Jeg vil oppfordre alle som skal delta i NM om å sette seg inn i regelverket som gjelder: Typedefinisjoner, krav til flasker, innleveringsfrister osv. En viktig del av å delta, er tross alt å ikke bli diskvalifisert før første bedømming.
 
eirikhm skrev:
Hvordan er reglene for de som går videre til Skandinavisk Mesterskap?

Der er det ikke krav til flasker. Vinnerne i de nasjonale konkurransene er kjent, så det er uansett ikke 100% blindsmaking.
 
Er ikke noe særlig fan av bjørnunger selv, men det er da ikke værre enn å kjøpe en sixpack lettøl. Koster jo ofte ikke mer en et par kroner flaska
 
det er for meg som å gi djævlen penger. De er lett tilgjengelig hvis man kjøper pils fra Ringnes, Hansa etc. Det jeg er sterkt imot, og sikker mange andre her.

Det er helt sikkert ikke noe som kan endres til årest NM, men syns det er noe som må endres til neste. Å kunne bruke den mest brukte flaske i den størrelse av mikrobryggerier og da hjemmebrygging (får alle mine flasker fra ølet jeg kjøper) til NM i hjemmebrygging burde være selvsagt.
 
4 tomflasker koster deg 4 kroner på butikken, det har alle som vil være med på NM råd til.
 
Sam skrev:
det er for meg som å gi djævlen penger. De er lett tilgjengelig hvis man kjøper pils fra Ringnes, Hansa etc. Det jeg er sterkt imot, og sikker mange andre her.

Det er helt sikkert ikke noe som kan endres til årest NM, men syns det er noe som må endres til neste. Å kunne bruke den mest brukte flaske i den størrelse av mikrobryggerier og da hjemmebrygging (får alle mine flasker fra ølet jeg kjøper) til NM i hjemmebrygging burde være selvsagt.

Forsåvidt enig der
 
loebrygg skrev:
Sam skrev:
det er for meg som å gi djævlen penger. De er lett tilgjengelig hvis man kjøper pils fra Ringnes, Hansa etc. Det jeg er sterkt imot, og sikker mange andre her.

Det er helt sikkert ikke noe som kan endres til årest NM, men syns det er noe som må endres til neste. Å kunne bruke den mest brukte flaske i den størrelse av mikrobryggerier og da hjemmebrygging (får alle mine flasker fra ølet jeg kjøper) til NM i hjemmebrygging burde være selvsagt.

Forsåvidt enig der
Kjøp tomme panteflasker på butikken istede da vel. De koster 1kr pr. stk og ingen tjener penger på det.
Å endre typen flasker øker jo bare risikoen for at noen sitter igjen med økonomisk gevinst på vår hobby, for ikke å snakke om logistikken rundt å stable varierende flasker i uegnede kasser.
 
Southfarm skrev:
loebrygg skrev:
Sam skrev:
det er for meg som å gi djævlen penger. De er lett tilgjengelig hvis man kjøper pils fra Ringnes, Hansa etc. Det jeg er sterkt imot, og sikker mange andre her.

Det er helt sikkert ikke noe som kan endres til årest NM, men syns det er noe som må endres til neste. Å kunne bruke den mest brukte flaske i den størrelse av mikrobryggerier og da hjemmebrygging (får alle mine flasker fra ølet jeg kjøper) til NM i hjemmebrygging burde være selvsagt.

Forsåvidt enig der
Kjøp tomme panteflasker på butikken istede da vel. De koster 1kr pr. stk og ingen tjener penger på det.
Å endre typen flasker øker jo bare risikoen for at noen sitter igjen med økonomisk gevinst på vår hobby, for ikke å snakke om logistikken rundt å stable varierende flasker i uegnede kasser.

+ 1. Dette er stort sett enkelt og greit, uten at man støtter "Store Satan" for dem som er bekymret for slikt...  >:D Bare koseprat litt med betjeningen, så vil de fleste gå med på å trykke "retur" på pant (selv om mange nok vil heve øyebrynene litt).
 
Og dersom man har så mye i mot å kjøpe øl fra bryggeriene som har holdt liv i norsk ølbransje gjennom mange år, at man ikke en gang kan kjøpe noen få bayere eller bokkøl, så får man kanskje revurdere sin ølinteresse.

Å endre flasketype er nok ikke aktuelt. Det er allerede problematisk mye logistikk ved gjennomføring av NM. Enkel tilgang på egnede kasser er nesten nødvendig, i tillegg til anonymiseringseffekten det gir.
 
gustavf skrev:
Og dersom man har så mye i mot å kjøpe øl fra bryggeriene som har holdt liv i norsk ølbransje gjennom mange år, at man ikke en gang kan kjøpe noen få bayere eller bokkøl, så får man kanskje revurdere sin ølinteresse.

Å endre flasketype er nok ikke aktuelt. Det er allerede problematisk mye logistikk ved gjennomføring av NM. Enkel tilgang på egnede kasser er nesten nødvendig, i tillegg til anonymiseringseffekten det gir.

Helt enig Gustavf
 
gustavf skrev:
Og dersom man har så mye i mot å kjøpe øl fra bryggeriene som har holdt liv i norsk ølbransje gjennom mange år, at man ikke en gang kan kjøpe noen få bayere eller bokkøl, så får man kanskje revurdere sin ølinteresse.

Å endre flasketype er nok ikke aktuelt. Det er allerede problematisk mye logistikk ved gjennomføring av NM. Enkel tilgang på egnede kasser er nesten nødvendig, i tillegg til anonymiseringseffekten det gir.

Hør hør. Tror siste ord er sagt i denne saken.  :ilike:
 
Er det planer om innleveringspunkter rundtom i landet? Det er vanskelig å sende 4 flasker i posten pr klasse man vil delta i, 3 klasser er 1/2 kasse.. Det blir fort knust med norgespakken uansett hvordan man pakker dem...
 
Hansenbrygg skrev:
Er det planer om innleveringspunkter rundtom i landet? Det er vanskelig å sende 4 flasker i posten pr klasse man vil delta i, 3 klasser er 1/2 kasse.. Det blir fort knust med norgespakken uansett hvordan man pakker dem...

Ikke nødvendigvis, hvis man har litt pakketrening... ;) Men det hadde gjort livet til de fleste av oss litt enklere hvis vi kunne hatt leveringspunkter, helt klart.
 
Eller hvis noen bor i nærheten av Ski kan de få noen kjempeflotte pakke esker, små sådan som går perfekt til 8-12 små brune flasker. I tillegg til det har jeg noen fine "poser" som man kan legge flaskene i. Garantert ikke å knuse under reisen.  ;D Send pm om interessert.
 
Anders_1979 skrev:
Eller hvis noen bor i nærheten av Ski kan de få noen kjempeflotte pakke esker, små sådan som går perfekt til 8-12 små brune flasker. I tillegg til det har jeg noen fine "poser" som man kan legge flaskene i. Garantert ikke å knuse under reisen.  ;D Send pm om interessert.

De av oss som har vært med på å ta i mot pakker under NM er litt skeptisk til slike garantier. Det er utrolig hva som kan knuses.

Et godt tips er å kjøpe bleier. Selv om det føles litt unaturlig for oss som ikke har barn å forsyne seg i bleiehylla i butikken, har de noen fordeler: God dempning og om ei flaske knuses, så suger de opp ølet uten at det blir søl i esken.
 
Skjønner at du er skeptisk, men jobber med packaging og disse flaskeposene som jeg kaller de er geniale. Uansett... det er kun et tilbud fra min side for de som vil ha.
 
gustavf skrev:
Anders_1979 skrev:
Eller hvis noen bor i nærheten av Ski kan de få noen kjempeflotte pakke esker, små sådan som går perfekt til 8-12 små brune flasker. I tillegg til det har jeg noen fine "poser" som man kan legge flaskene i. Garantert ikke å knuse under reisen.  ;D Send pm om interessert.

De av oss som har vært med på å ta i mot pakker under NM er litt skeptisk til slike garantier. Det er utrolig hva som kan knuses.

Et godt tips er å kjøpe bleier. Selv om det føles litt unaturlig for oss som ikke har barn å forsyne seg i bleiehylla i butikken, har de noen fordeler: God dempning og om ei flaske knuses, så suger de opp ølet uten at det blir søl i esken.

Da må jeg få lov til å spørre om hva slags merke/type/aldersklasse av bleier som er å anbefale. For oss som aldri har rørt ei bleie siden vi var 2 år gamle!  :help:
 
Tilbake
Topp