NM i hjemmebrygging: tilbakemeldinger, tips og råd ønsket!

Eduard

Norbrygg-medlem
NM i hjemmebrygging 2008 ligger nå en snau uke bak oss. Nå er tiden inne for et tilbakeblikk, så at vi kan se hva som var bra og hvor vi evt kunne gjennomføre forbedringer neste gang.  :biersmile:

Her er noen punkter som retningssnor:

Oppmøte
NM2008 brøt alle rekorder, over 260 gjester besøkte arrangementet, mange fler enn tidligere! Dette er bra for spredningen av hjemmebryggets kunst, arrangementets atmosfære og ikke minst foreningens inntekter. Dette kan trolig tilskrives bredere dekning i nasjonale og lokale media samt en facebook-gruppe og det forventes at tallet vil øke ytterligere neste gang. Så lenge antallet besøkere ikke øker dramatisk vil det være mulig å bruke samme lokaler til neste NM også.

Deltakelse: flaskebrygg
Også her brøt NM2008 alle rekorder! I år var det 68 deltakende flaskebrygg, litt mer enn i 2006 og nesten 30 mer enn ifjor. Dette er bra, slik får hjemmebryggerne måle seg mot et økende antall konkurrerende brygg.

Deltakelse: publikums favoritt
Her ble det spennende frem til siste minuttet innen åpningen. Pga en programmeringsfeil var det ikke mulig å påmelde brygg til pf-klassen før langt ut i påmeldingsperioden, samt at det var noen som dessverre ikke hadde anledning til å stille med pf-øl. Dagen før NM2008 var ca 9 brygg påmeldt i klassen, og med hjelp av sms, telefon, epost og ikke minst beredvillige hjemmebryggere økte tallet til 19 ved åpningen av arrangementet. Vi er veldig glad for at en del hjemmebryggere kunne stille med pf-øl i siste liten samt at noen tok med pf-øl uanmeldt. På slutten av kvelden var nemlig 17 av 19 fat tomme. Hva kan vi gjøre for at flere stiller med forhåndspåmeldt pf-øl til neste år?

Tilbud av ølrelatert mat
Nytt fra i år var tilbudet av ostetallerkner. Undertegnede har kost seg i halvannen time med ost og kniv, resulterende i 25 porsjoner som alle ble solgt. Evt forslag er velkommen.

Prisutdelingen
Både i år og før overrekkes premiene først til pf-deltakerne og så til de som vinner flaskekonkurransen. Det har kommet meg for øre av et antall besøkere at det ville være en bra idé å snu på rekkefølgen i og med at de fleste tilstedeværende har stemt i pf-klassen. Samtidig tar prisutdelingen til flaskekonkurransen litt tid samt at en god del av bryggerne ikke er tilstede i motsetning til pf-bryggerne. EDIT: PF var først, så kom flaskekonkurransen. Noen besøkere jeg snakket med foreslo å snu på dette.

Markering av foreningen
Nytt fra i år var banneret som var hengt opp bakerst ved scenen. Dette for å markere at det er Norbrygg som står for arrangementet. Det er klart at vi som hjemmebryggere allerede vet dette, men en god del besøkere har kanskje ikke så mye kjenskap til foreningen. Anders Fagerhaug har stilt med utstyr og ingredienser slik at nysgjerrige hjemmerbyggere i spé kunne se med egne øyne hva som skal til for å brygge godt øl. Vi hadde ingen anledning til å bemanne et eget bord for opplysningens skyld, men kanskje dette er en mulighet til neste gang? Isåfall vil vi trenge frivillige til å gjennomføre dette.

Tilgjengelighet CO2
Det gikk en liten CO2-flaske på rundgang samt at mange pf-bryggere hadde med egen CO2. Var det nok eller burde det være mere CO2 tilgjengelig neste gang?

Det er sikkert en del jeg har glemt her.

[move][size=12pt]Så dra frem tastaturet og gi din mening også! :brygging: [/size]  [/move]
 
Enig i at årets NM var et veldig bra arrangement, all honnør til arrangørene!

Det jeg synes var mest negativt var at det var litt trangt om plassen i lokalet når alle publikummerne strømmet på. Hvis arrangementet hadde vært en konsert eller diskotek hadde det jo vært akseptabelt med plass, men å måtte brøyte seg frem på gulvet for å komme til de smakebodene man ennå ikke hadde vært innom før stengetid, synes jeg ikke var noe særlig... da var jeg glad jeg kunne slappe litt av bak egen PF-stand innimellom...;)

Én løsning kan jo være som noen snakket om å distribuere PF-standene bedre i hele lokalet, slik at alle ikke trøkker seg sammen i det innerste rommet slik det var nå. Dette vil nok kanskje hjelpe på hvis publikumsantallet forblir som i år, men hvis det forventes en ytterligere økning tror jeg det beste vil være å se etter et større lokale. Hva med Betong på Chateau Neuf, det burde jo være mer enn stort nok...?!

Ang. prisutdelingen skjønte jeg ikke helt argumentet for å bytte om på rekkefølgen; synes argumentene taler for å ha PF først og så flaskekonken...publikum vil jo gjerne vite om den favoritten de har stemt på når opp, og det før de blir utålmodige og går hjem/videre... ???

Ellers er det jo et evig problem å få nok PF-øl til å delta, her er det vel bare å forsette den sterke oppfordringen på forumet etc. Hadde jo håpet at den voldsomme økningen i aktivitet på forumet skulle resultere i en (nesten) like stor økning i PF-øl, men den effekten uteble jo nesten helt. Det kan jo delvis skyldes at mange av de aktive på forumet bor så langt unna at de ikke finner det praktisk å reise til NM (men; som et lite hint, bare se mitt bosted i feltet til venstre... :cheeky: Forresten, hva med å opprette en "Longest journey"-pris for de som kommer mest langveisfra (med PF-øl), slik som på biltreff..?! ). På den annen side  møtte jeg jo mange fra forumet som ikke hadde med PF-øl også. Så det er vel bare å satse på enda sterkere propaganda til neste år...

Avslutningsvis burde man prøve å få flere medlemmer til å stille på generalforsamlingen også, det er jo her foreningens styre og stell bestemmes. Hva med gratis inngang til de som stiller på GF? (nå pleier vel de fleste som tar seg bryet med å stille opp på GF å komme gratis inn likevel siden de har med PF-øl, men men...). Og hvis man skal prøve å lokke flere til generalforsamlingen synes jeg også at denne bør avholdes i mer formelle former slik som i tidligere år, med handouts av alle papirer til deltakerne, evt. projektor og lerret hvis det forventes veldig mange fremmøtte... :angel: Apropos GF, når kommer referatet på nett? Kan heller ikke finne saksdokumenter fra fjorårets GF bortsett fra et referat... :besserwisser:
 
Enig om det med distribuering av PF-standene. Men det så i begynnelsne ut til at vi skulle få såpass få PF-deltakere at det ikke ville være noe vits å fordele dem på begge rommene. Jeg tror nemlig at det ville være en bra løsning til neste gang. Det står jo såpass mange stoler og sofaer i det midtre rom, der kan vi godt rydde én vegg og bruke den til PF-stands. Slik blir det mindre trangt ved hver stand.

Når det gjelder antall PF-deltakere så var det nok noen 'gamle travere' som tidligere stilte opp med flere brygg hver. Man merker det fort når f eks 3 bryggere med totalt 8 PF-brygg ikke kan stille. Men jeg må berømme de deltakere som i siste liten likevel tok med seg et fat og reddet arrangementet!  :amen:

Ang rekkefølgen av prisutdeling: den ble etter sigende erfart litt som en anti-klimaks. Skjønt det er gjevest å vinne flaskekonkurransen i hjemmebryggernes syn, så er det jo PF-ølet som gjelder for tilstedeværende publikummere.

En "Longest journey"-pris eller evt en "flest brygg"-pris tror jeg nok vil kunne hjelpe til  :). Det må da sies at Arild, Vemund og Stig kom lang vei ifra med ølet sitt  :biersmile:.

Ellers helt enig med det du sier om GF. Årets referat kommer snart ut på nett! Jeg skal se om jeg finner mer om fjorårets også. EDIT: Årets referat er lagt til og vedtektene er endret. Fjorårets dokumenter har jeg dessverre ikke utover det som er lagt ut.
 
Jeg var ikke til stede og vil da naturlig nok ikke uttale meg om arrangementet, lokaler osb.  Det som skal få meg til å stille med et øl i PF neste år, er først og  fremst om jeg klarer å brygge nok.  Det går nemlig unna i forrykende tempo når ølet er godt, men nå har jeg en større kjele under sveising.  Skulle gjerne også sett at vi hadde fått arrangert noe transport (mener å ha merket at det er flere her vest som brygger brukbart øl..?).  Tipper posten skal ha bra betalt for å frakte et fat.  Og så skal det jo tilbake igjen også..?

En (kanskje) sprø ide! Hva med å lage til en demo av all grain brygging?  Kanskje et avansert oppsett (herms/rims) og et "manuelt" (coleman/stana e.l) med håndarbeide fra først til sist. Men da må man selvsagt ha plass, og så skal det passe med strømuttak og evt utlufting for gass... Kanskje sprøtt som sagt, men et forslag like fullt.  Evt en demo av minimesk, eller bare extract + specialmalt.  Kanskje folk kunne få kjøpt med seg et startsett og en dunk med ferdig vørter der og da?  Vet ikke hvor kommersielle dere ønsker å være,  men her ser jeg jo for meg at flere firma kunne vært villige til å bidra med utstyr mm.

Uansett, jeg har arrangert mye forskjellig i min tid, og vet godt hvor mye arbeide som må ligge bak en slik tilstelning.  Full honnør til de ildsjelene som står bak!  :ilike: :skaal2:
 
Hei Trygve. Vi har også tenkt på den muligheten, men mener at det ikke lar seg gjøre der vi holder NM nå. For det blir veldig varmt nede i kjelleren selv om man varmer med strømkolber. Isåfall måtte vi utvide arrangementet med noe på dagtid, noe jeg ikke er sikker på at vi kan få til. I år var vi tilstede fra kl 15 og fikk tingene på plass akkurat i tide før GF. Jeg tror nok at noe sånt evt kunne gjøres, f eks utendørs på plassen bak Frydenlund-bygget, men da trenger vi nok mere hjelp for å få det til.

Flere bryggere fra Vestlandet har sagt at de gjerne skulle være med men det er jammen ikke så lett når man må reise så langt og har restriksjoner på å ta med væske. Men kanskje det ville vært mulig å få noe til dersom en gjeng slår seg sammen og leier minibuss for å komme hele veien. Hvem vet ville det vært mulig med noe sponsing på det område. Hadde ikke det vært bra?

Fortell gjerne litt mere over hva du har organisert i din tid, dette er jo interessant :).
 
Takk for et hyggelig NM!! Det er vel verdt ein 40 mil kjøretur. Det var mykje folk og litt trangt om plassen. Det var travelt å servere PF øl og eg rakk ikkje å smake alle før det var tomt. Er det mulig å først ha åpent (frå 19 til 20) kun for medlemmer og Pf ere og seinere sleppe til stemmekveget :)? Ein annan ide er å sette navnelapper på pf'ere med ølets navn og bryggeren. Då blir det letter å sjå kva folk heiter og høyner statusen til p'ere. Ellers så hadde vore fint viss billetten som det krysses av på kunne vore større.

Full honnør til dei som står bak!

Tore T
 
40 mil ja  :eek: Blir det en 'longest journey'-premie så ligger du godt an der  :biersmile:

Bra poenger du kommer med, takk for det!  :idea:

ToreT skrev:
Er det mulig å først ha åpent (frå 19 til 20) kun for medlemmer og Pf ere og seinere sleppe til stemmekveget :)?

Det mener jeg er en bra idé. Eller kanskje vi kunne bruke tiden mellom Generalforsamlingen og åpningstiden litt bedre til dette.

ToreT skrev:
Ein annan idé er å sette navnelapper på pf'ere med ølets navn og bryggeren.

Bra idé det òg!

ToreT skrev:
Ellers så hadde vore fint viss billetten som det krysses av på kunne vore større.

Også det skal vi ta med til førstkommende styremøte ;). Bra med gode tilbakemeldinger og tips, håper det er flere som har nyttige innspill  :)
 
ToreT skrev:
Takk for et hyggelig NM!! Det er vel verdt ein 40 mil kjøretur. Det var mykje folk og litt trangt om plassen. Det var travelt å servere PF øl og eg rakk ikkje å smake alle før det var tomt. Er det mulig å først ha åpent (frå 19 til 20) kun for medlemmer og Pf ere og seinere sleppe til stemmekveget :)? Ein annan idé er å sette navnelapper på pf'ere med ølets navn og bryggeren. Då blir det letter å sjå kva folk heiter og høyner statusen til p'ere. Ellers så hadde vore fint viss billetten som det krysses av på kunne vore større.

Full honnør til dei som står bak!

Tore T

Bravo for konstruktiv kritikk  ;D

Alle ideene var kjempegode, særlig det med å la medlemmer starte en time før. Det ble så fullt i løpet av kvelden at det var vanskelig å komme frem å få smakt på alt.

Navnelapper er også veldig bra, da kjenner man folk og navn igjen fra forumet  :skaal2:
 
Støtter opp om navnelapper for å kjenne igjen folk fra forumet (også en god idé for å skille ut PF-deltakere, kanskje de kan ha lapper i en annen farge..?!). Dette med navnelapper med nickname var vel noe som ble foreslått av Gaute A. for endel år tilbake, men ble da liksom aldri noe av. Men nå som vi har fått et aktivt forum med mange mer eller mindre "kreative" brukernavn, synes jeg det absolutt er på tide å ta opp denne idéen igjen, og jeg tenkte på nettopp dette under NM. Konseptet brukes faktisk på hjemmebryggertreff her i Korea også...:)
 
Tilbake
Topp