no chill og humle tilsetninger

Har en dunkel oppskrift med 15 gram saaz og 15 gram perle ved 60 min, og 15 gr saaz ved 20 min som jeg skal brygge med no cill metoden.

Må jeg kanskje flytte tilsetningene 5 min frem i tid siden vørteren får mer kontakttid med varmen ?

Finnes der noe brukbart jeg kan se på for å få "kål" på dette?

Du kan flytte de like langt som den tiden du bruker på å kjøle ned til ca 80 grader til vanlig. Som et utgangspunkt mtp bitterhet.

Skjønte ikke den helt. Om jeg for eksempel bruker 5 min på å kjøle ned til 75 grader til vanlig mens det var 30 min ved no chill metoden så er det vel den differansen som er relevant?

Vurdere eventuelt å droppe hele 20 minutteren, eller flytte den frem til 5

Ah. Ja det ble ikke helt utfyllende. Ja differansen. Men hvis du ikke har gjort det før så vet du vel ikke den.

Altså at kontakttiden ved temperatur ved isomerisasjon av alfasyrer blir noenlunde lik, men her er det nok en del faktorer i spill. Utnyttelsen er høyere jo høyere temperaturen er f.eks.

Nei har ikke snøring så det det blir "guess-work".

Har lest noen mente det var som å legge til 20 minutter, skal se om det er konsensus, så kan jeg prøve det.)

Du kan flytte de like langt som den tiden du bruker på å kjøle ned til ca 80 grader til vanlig. Som et utgangspunkt mtp bitterhet.
Siden det svaret er relevant for whirlpool-humling også er jeg nysgjerrig på hvor du har det fra? Jeg synes det er vanskelig å treffe på bitterheten da.

Hvor jeg har det fra husker jeg ikke. Lenge siden jeg leste det. Når det er sagt så vil det ta lengre tid å kjøle ned til under isomeriserings-temperatur enn det den differansen er. Det er vel mer teoretisk enn praktisk.

Hvis du vil lettere treffe på bitterheten så kan du kjøle ned til under isomeringstemperatur, holde den der, og så tilsette WP humla. Da må du muligens manupulere bryggesoftwaren du bruker.

I stand corrected. Det jeg sa først hadde jeg fått fra noen som drev med småbatcher i kalde strøk såvidt jeg husker. Det gjelder nok ikke for 20-25L batcher.

Lest litt rundt på forumer og jeg konkluderer på en veldig lite vitenskapelig måte at jeg flytter 20 mins tilsetningen frem til 5 minutter.

Det er kun 15 gram saaz med 2,8% alfa så det vil antageligvis ikke få store ringvirkningene heller. Jeg reduserer IBU til 20 i oppskriften (skal være 22) så satser jeg på at det er greit nok :)

Dette er ingen eksakt vitenskap siden ingen oppskrifter oppgir lengden på nedkjølingstiden. Dette kan variere mye mellom bryggeoppsett. Jeg ville ha flyttet all aroma og smak bort fra kok siden du ikke nødvendigvis vet hvor hurtig / sakte et no-chill oppsett fungerer. Ville heller ha benyttet hop-stand, og lagt i all aroma/smak når vørteren når 80 ℃. Bitterhumle som opprinnelig planlagt

Tilbake
Topp