Noen erfaringer med lagring av øl på vinflasker?

Nei dessverre, var bare et par testflasker. Vil mene å huske at det var relativt standard med 6-7g/l
 
Jeg har brukt champagne/proseco flasker og korket med 29mm korker, funker knall, og i tillegg så virker det som bunnfallet sitter bedre i sånne enn i ølflasker, tror det har med " konen" som er i bunnen
 
Bjarte H skrev:
amatøren skrev:
Du store. Det er sanneleg mange myter i bryggemiljøet. At vinflasker skal eksplodere grunna karboneringa må vera ein av dei mest fantasifulle, og avleia frå at korken sprett ut. Flaska tålar naturlegvis trykket.

Har du prøvd å trykksette en vinflaske?

Jeg har brukt vinflasker et par år nå, og det har gått strålende. Det hører selvfølgelig med til historien at jeg også har styrt unna for mye sukker til flaskergjæringa, sånn i tilfelle. Har blitt nok kullsyre i flaskene for min smak og har aldri opplevd hverken flaskebombe eller at korkene har flydd av. Uansett regner jeg med det er det siste som hadde skjedd, og det er vel heller å foretrekke enn at selve flaska sprekker.

Jeg gikk dog nettopp til innkjøp av et grovere kaliber kapsler, og tenkte å resirkulere noen gamle kinn-flasker. Når jeg først drikker hjemmebrygg er det sjeldent at jeg og samboeren holder oss til en halvliter uansett, så større flasker er i grunnen å foretrekke.
 
Tilbake
Topp