Noen erfaringer med lagring av øl på vinflasker?

Har noen vinflasker med kroking til over fra vin som aldri ble no av. Funker de til å karbonere øl på? Mtp kork og trykk osv?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
Har aldri prøvd sjøl, men fleire oppgir at vinflaskene ikkje toler trykket frå karboneringa, så du må ev bruke desse på øl med null karbonering, men det var vel ikkje det du tenkte.
 
Hehe nei! Aner meg at jeg må prøve en flaske. Det er kanskje forskjell på flaskene mtp mousserense vin og vanli vin?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
Flasker laget for musserende eller champagne må nok benyttes ja.
Vil tro at vanlige vinkorker spretter ut. Champagnekorker derimot er laget for ennå høyere trykk enn øl normalt har, og brukes også til øl.

Hvis du ikke har utstyr for å sette inn champagnekorker, kan du kanskje bruke vanlige korker og sikre de med ståltråd på samme måte som champagnekorkene?
 
F.ex. er 75cl Duchesse de Bourgogne tappet på champagneflaske og med champagne type naturkork.
Denne har de på polet. Har smakt den kun fra vanlig flaske, og da var den ekstremt kraftig karbonert. Hvis 75cl varianten er like kraftig karbonert så tåler disse flaskene mye.
 
Partyman og muligens våre ølustyrsnutikker har champiskorker i plast som bare er å trykke inn og surre med strengen.
 
veldig enkel og grei flasking med champagneflasker og plastkorker, bare å trykke inn for hånd og snurre på stålburet. korkene kan også brukes om etter sigende. kjøpte mine på vestbrygg.

lavere snusklysefaktor i brukte champagneflasker også.
 
Buster skrev:
Eg har brukt vanlig kork 29 mm på champagne.

Men,,er det noen som har prøvd å korke vinflasker?

Redd de ikke tåler trykket og eksploderer, bruk sjampisflasker, de tåler garantert trykket
 
Vokste opp med tomtebrygg som var flasket på vinflasker. Hadde aldri flaskebomber, men mange korker som ble pressa opp.

Edit: brukte vinkork
 
Du store. Det er sanneleg mange myter i bryggemiljøet. At vinflasker skal eksplodere grunna karboneringa må vera ein av dei mest fantasifulle, og avleia frå at korken sprett ut. Flaska tålar naturlegvis trykket.
 
amatøren skrev:
Du store. Det er sanneleg mange myter i bryggemiljøet. At vinflasker skal eksplodere grunna karboneringa må vera ein av dei mest fantasifulle, og avleia frå at korken sprett ut. Flaska tålar naturlegvis trykket.

Har du prøvd å trykksette en vinflaske?
 
amatøren skrev:
Du store. Det er sanneleg mange myter i bryggemiljøet. At vinflasker skal eksplodere grunna karboneringa må vera ein av dei mest fantasifulle, og avleia frå at korken sprett ut. Flaska tålar naturlegvis trykket.

I Champagne stoppet gjæringen når kulda kom, de flasket da vinen, men gjæringen fortsatte når sommeren kom, men da ble trykket i flaskene så høyt an noen sprakk, de gikk da over til sterkere flasker og fikk da en drikk de kaller Champagne, ca. slik er opprinnelsen til Champagne.
Du kan prøve med å fylle en flaske med vann, ligg Idun gjær og 7,5 gram sukker på en 0,75 vinflaske. Bruk 10 gram så har du en liten sikkerhetsmargin.
 
Det største problemet med ei vin flaske er vel at vanlig crown korkar ikkje sitte fast då der vanligvis ikkje er den kanten/kragen som er på vanlig øl-flasker.
Hadde ein rips og solbærvin for 5-6 år sia som det ikkje blei tilsatt gjærstopp på. Ettersøta 30 liter vin med 1kg sukker. For å sei det sånn var det ingen flaske som eksploderte, men samtlige flasker untatt to var korkane språtte ut. Dei to flaskene med intakte korka va kullsyre nivået på høgde med musserande greier.
Alle vin flaskene var av god kvalitet og ikkje den tynne glassflaske typen en får kjøpt på blant anna europris. Så ja ei vanlig "tjukk" vin flaske tåle fint trykk!
 
LasseO skrev:
Det største problemet med ei vin flaske er vel at vanlig crown korkar ikkje sitte fast då der vanligvis ikkje er den kanten/kragen som er på vanlig øl-flasker.
Hadde ein rips og solbærvin for 5-6 år sia som det ikkje blei tilsatt gjærstopp på. Ettersøta 30 liter vin med 1kg sukker. For å sei det sånn var det ingen flaske som eksploderte, men samtlige flasker untatt to var korkane språtte ut. Dei to flaskene med intakte korka va kullsyre nivået på høgde med musserande greier.
Alle vin flaskene var av god kvalitet og ikkje den tynne glassflaske typen en får kjøpt på blant anna Europris. Så ja ei vanlig "tjukk" vin flaske tåle fint trykk!

Det var utfra tykkelsen på en vinflaske at jeg stilte meg kritisk til at de skal smelle. En 0.33 er heller ikke særlg tykk I godset om man knuser de.  Finnes det noen klemkorker til vinflasker? Det er ikke aktuelt å surre korker innvendig ;)
 
Kanskje, kanskje ikke, bare en måte å finne ut av det på ;D

Skal tappe Brown Ale om noen dager som jeg karbonerer med sukker 5g/L. Setter de i en boks som sikring, så får vi se :bank2:

Dette er mitt andre brygg. Det første karbonerte jeg med 6g/L, da hadde jeg to vinflasker med skrukork for å teste. Det gikk helt fint. Litt sjansespill er det vel uansett, men så lenge de plasseres trygt og man ikke har hele brygget på rødvinsflasker så går det vel greit om de ryker i ny og ne.
 
Tilbake
Topp