Vin...? under trykk.. på boks..?

stenkarlsen

Norbrygg-medlem
Sitter å ser at olbrygging.no har noe de mener er "premium" vinsett, og må innrømme at jeg ble ganske nyskjerrig. Har trålet gjennom forumet for å sjekke om det er noen som har skrevet noe om dette, men det var noget tynt, så da blei det en ny tråd.

1. Er det noen som har erfaring med vinsettene der ute? Jeg har personlig bare smakt disse fra europris, og må ærlig innrømme at dette ikke traff helt mine smaksløker. Samtidig tenker jeg at det er helt sikkert noen som har gjort dette bedre enn europris..?
2. Om noen har prøvd å lage vin, har dere prøvd å gjære det under trykk? Når jeg tenker på hjemmelage vin er jo usmaker fra dårlig gjæring det første jeg tenker på, så da kan kanskje dette være et steg i riktig retning? Jeg ser ikke for meg å lage musserende vin da jeg forstår at dette trenger veldig høyttrykk, men om hvitvinen er litt perlende er det på ingen måte noe krise tenker jeg.
3. Om jeg gjør dette har jeg lyst til å tappe det på boks. Dette for å kunne ta meg "et glass" uten å måtte åpne ei flaske, samt muligheten til å ta med meg en boks eller to på fjellet. Da jeg ikke ser noen andre snakke om det. er det noen grunn til at jeg burde unngå dette?

Håper det er noen der ute med litt erfaring som kan hjelpe meg å forstå om dette er go eller nogo...:)
 
Ingen problem å bokse dette med noenlunde normal karbonering. Problemet er vel at de fleste ønsker Champagne/Prosecco/Cava type karbonering og det er vel omtrent umulig å bokse og boksene liker vel heller ikke så høye trykk.

Jeg har hatt hvitvin på fat karbonert høyt men sliter med å tappe det uten å miste for mye karbonering, selv med 8m 3/16” linje så mister en mye karbonering fra krane til glass. Neste forsøk her blir naturlig karbonering på egnede flasker.
 
Har trålet gjennom forumet for å sjekke om det er noen som har skrevet noe om dette, men det var noget tynt, så da blei det en ny tråd.

Et tips er å søke med Google og legge til 'norbrygg' i søket i stedet for søkefunksjonen til forumet, det gir mer relevante treff.
Her er noen kjappe treff, det finnes sikkert mer:

 
Et tips er å søke med Google og legge til 'norbrygg' i søket i stedet for søkefunksjonen til forumet, det gir mer relevante treff.
Her er noen kjappe treff, det finnes sikkert mer:

Det er vel de 3 eneste jeg fant på forumet ja, men håpte det var enda mer erfaring å hente her ;)
 
God erfaring med både rødt og hvitt, de billigste og de dyreste. Gjæring under trykk er ikke poeng i, da skaffer du deg bare mer jobb med å degasse vinen før du skal klarne.
 
Degassing var et nytt begrep for meg ja. Takk for info! :)
Man ønsker helst at vinen skal være flat når klarningsmidlene blir tilsatt ved omstikking. Ellers kan det være at de ikke fungerer optimalt. Alle vinsetta jeg har satt har blitt helt klar, hvitvinen ser ut nesten som vann gjennom flaska.
 
Tilbake
Topp