Brygging av vin under trykk med fermentasaurus

Interessant. Lag gjerne en tråd med erfaringer med fermentering av øl under trykk også.
Jeg prøvde det en gang, men gjæringa stoppet opp, kanskje for høyt trykk, kanskje for lav temperatur.
 
Så kult! Hvilket vinkit benyttet du, og brukte du bare det so, fulgte med? Da tenker jeg på feks gjæren?
Brukte et saga rosévinsett. Sånn 5 liters dunk med ferdig blanding og medfølgende gjær. Var jo for å teste. Men ble overraskende god vin ut av det med minimalt arbeid. Satte kullsyre og det ble til noe prosecco lignende. Flasket med poormansbeergun. Ble bedre enn med bøtte, mye bedre. Rundere.
IMAG4145.jpg
IMAG4166.jpg
 
Interessant. Lag gjerne en tråd med erfaringer med fermentering av øl under trykk også.
Jeg prøvde det en gang, men gjæringa stoppet opp, kanskje for høyt trykk, kanskje for lav temperatur.
Det kan jeg godt. Har gjæret en del Kveik øl med fermentasaurus. Da under høyt trykk, altfor høyt egentlig, men ikke noe problem for Gjernes Kveik. 28 psi under gjæring på 30 grader. Da ble det kullsyre. Skikkelig godt øl.
 
Poenget med vinen var å teste mot usmaker ved gjæring på høy temp, finne ut av tid og se om vinen ble klar. Vinen var aldri i kontakt med oksygen. Dette tror jeg gjorde mye.
 
Poenget med vinen var å teste mot usmaker ved gjæring på høy temp

Ja, dette er et problem. Jeg brygger en del belgisk øl som egentlig skal gjæres på høy temperatur for å få 'riktig belgisk' smak. Men jeg er så følsom for fusel/alkohol-smak at jeg må gjære lavt på grunn av det. Øl som andre synes er god kan være helt ødelagt for meg. Hvis trykk-fermentering kan dempe denne usmaken så ville det vært supert.
 
Ja, dette er et problem. Jeg brygger en del belgisk øl som egentlig skal gjæres på høy temperatur for å få 'riktig belgisk' smak. Men jeg er så følsom for fusel/alkohol-smak at jeg må gjære lavt på grunn av det. Øl som andre synes er god kan være helt ødelagt for meg. Hvis trykk-fermentering kan dempe denne usmaken så ville det vært supert.
Aha. Vel jeg har sett videoer og lest om folk som har gjæret feks US-05 på 30 grader og opplevd lite eller ingenting av usmaker. Også er det jo en del som gjærer lagere på 20 grader under trykk. Tenker at det du snakker om må jo bare testes. Tror og tenker at alt over 15 psi blir for mye for de fleste gjærer. Er nye stoff om det på nettet.
 
Tilbake
Topp