Noen erfaringer med WLP940?

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Hva skiller denne fra w34/70 eller Diamond hvis tenkt i en slags mexican cerveza?
Den er i likhet med de to andre ren og fin. Kanskje litt lavere utgjæring, men i en Cerveza med mais (lettfordøyd råstoff) er det egentlig greit. Genetisk ligger den et stykke unna sine tyske Frohberg-slektninger. Faktisk er den i nær famile med S-23 (også tysk), men er renere i smaken. Synes den er en av de beste Whitelabs-gjærene til lyse lagere.

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Den er i likhet med de to andre ren og fin. Kanskje litt lavere utgjæring, men i en Cerveza med mais (lettfordøyd råstoff) er det egentlig greit. Genetisk ligger den et stykke unna sine tyske Frohberg-slektninger. Faktisk er den i nær famile med S-23 (også tysk), men er renere i smaken. Synes den er en av de beste Whitelabs-gjærene til lyse lagere.
Hvor mange % mais snakker vi for å påvirke gjæren nevneverdig i den retningen? Har en liten aversjon mot mais i øl men har samtidig litt lyst på å brygge denne stilen og har både diamond og 34/70 liggende.

Jørgen O

Sentralstyre
Hvor mange % mais snakker vi for å påvirke gjæren nevneverdig i den retningen? Har en liten aversjon mot mais i øl men har samtidig litt lyst på å brygge denne stilen og har både diamond og 34/70 liggende.
Smaksmessig er jeg helt enig med deg. I min forrige mexican lager hadde jeg 10 prosent mais og 10 prosent ris (og wlp940). Neste gang reduserer jeg nok maisen til 0-5 prosent.

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Smaksmessig er jeg helt enig med deg. I min forrige mexican lager hadde jeg 10 prosent mais og 10 prosent ris (og wlp940). Neste gang reduserer jeg nok maisen til 0-5 prosent.
Slipper man unna med et flaket maiskorn for å kunne kalle det mexican cerveza :p ? Men jeg har kun kjøpt erfaring med mais-øl og inget egenprodusert, derav nysgjerrigheten. Hvor mye er det egentlig i Sol og Corona?

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Slipper man unna med et flaket maiskorn for å kunne kalle det mexican cerveza :p ? Men jeg har kun kjøpt erfaring med mais-øl og inget egenprodusert, derav nysgjerrigheten. Hvor mye er det egentlig i Sol og Corona?
Kommersielle bryggerier bruker opptil 40 % flaket mais i Cerveza. Jeg synes det er for mye – pleier å ligge på 20-25 % i hjemmebrygg. For egen del foretrekker jeg mais framfor ris, men det er vel en smakssak – og er nok preget av gamle erfaringer. Ble nemlig tatt på sengen av hvor mye stivelse det er i ris, og laget noen altfor sterke øl med alkoholstikk da jeg begynte å eksperimentere med dette. Budweiser er forøvrig laget med ris – og det er vel det dårligste ølet som finnes. Må legge til at mais og ris (også kalt råfrukt/adjunkter) er veldig vanlig i internasjonale pilsnere. Peroni Blå Bånd er et godt øl som inneholder mais fra Bergamo som en viktig del av gristen. En favoritt her i familien.

Sist redigert:

Jørgen O

Sentralstyre
Sist jeg laget mexican lager med WLP 940, brukte jeg 10% ris og 10% mais. Det blir mindre mais neste gang for min del. Men det er jo også opp til den enkeltes preferanse. Et leskende øl ble det uansett!

Topp