Noen nybegynnerspørmål rundt Corneliusfat

Eriki

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg hopper bare rett på sak her jeg :)

Tidligere har alltid mitt brygg blitt lagret på flasker med en sukkerlake for karbonering. Jeg begynner som mange andre å bli lei av flaskevask ol. så jeg har gått til innkjøp av Corneliusfat.

Jeg har ett par spørsmål rundt dette:

1. Karbonering, man har jo 2 måter å karbonere på. Tvunget og naturlig, hva er lettest på Corneliusfat?

2. Bunnslam. Jeg får alltid litt bunnslam i flaskene når jeg brygger og de står til lagring. Dette virvles jo opp når det blir for mye bevegelse på flasken. Corneliusfatene vil bli bevegd mye på, er det en måte å fjerne dette bunnslammet og i tillegg ha en lik smak på ølen?

3. Hvor lenge står et Corneliusfat når det er tappet 1 stk. halvliter fra det før ølen blir sur?

4. Hvor lenge står det når det ikke er åpnet?

Hvis noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene så hadde det vært topp!

Takk for hjelpen!
Erik
 
1. Begge deler er veldig enkelt med fat, så det er smak og behag, og eventuelle praktiske hensyn som bestemmer. Jeg karbonerer naturlig, fordi jeg har fullt øleskap og ingen ledige gasstilkoblinger for tiden.
2. Normalt vil vel fatet stå i ro, og det er ikke noe problem med bunnfall. Skal du ta med deg  øl på fat på tur, kan du tappe over fra et fat til et annet. Ikke noe hokus pokus. Ta en slangebit og koble to ut-koblinger på den, så har du det du trenger for å gjøre det.
3. Den kan stå nær sagt uendelig. Fatet er lufttett og skal ikke være utsatt for bakterier utenfra. Jeg har hatt fat stående på kran i flere måneder, og det har som regel bare blitt bedre og bedre :)
4. Samme som over.
 
Tusen takk for svar,

Jeg snakket litt med Hansa Borg A/S ang. holdbarheten på fatene dems, de bør ikke stå mer enn 1 uke (Etter første tapp). Så hvis Corneliusfat kan stå så lenge som du sier er jo det helt topp!

Men tar Corneliusfatene fra bunn eller topp når de tappes utifra? Hvis du skjønner hva jeg mener.
 
Eriki skrev:
Tusen takk for svar,

Jeg snakket litt med Hansa Borg A/S ang. holdbarheten på fatene dems, de bør ikke stå mer enn 1 uke (Etter første tapp). Så hvis Corneliusfat kan stå så lenge som du sier er jo det helt topp!

Men tar Corneliusfatene fra bunn eller topp når de tappes utifra? Hvis du skjønner hva jeg mener.

Fra bunn, er et stigrør som går til bunn for øltapping, også er det et kort rør i toppen der du fiser gassen inn, som presser øllet ut.
 
Eriki skrev:
Tusen takk for svar,

Jeg snakket litt med Hansa Borg A/S ang. holdbarheten på fatene dems, de bør ikke stå mer enn 1 uke (Etter første tapp). Så hvis Corneliusfat kan stå så lenge som du sier er jo det helt topp!

Men tar Corneliusfatene fra bunn eller topp når de tappes utifra? Hvis du skjønner hva jeg mener.
Synes det er rart at de ikke skal holde lenger enn det. Det er jo mange hjemmebryggere som bruker bryggerifat, og jeg tror ikke de har noe problem med holdbarheten. Det kan kanskje ha noe med renhold av langer og kraner på puber osv?
 
Det tappes fra bunn i alle fat.

Ang. håldbarhet og pub/bryggeri blir det noe annet, i tillegg kommer lover, de har bl.a. ikke "lov" å servere øl fra tappetårn uten kjøling.
Har du sett på fatbytte på pub etc forstår du den korte holdbarheten, pubeieren er sikkert nøye nok men der er mange fler, og ingen steriliserer mellom fatene.
 
neslekkim skrev:
Fra bunn, er et stigrør som går til bunn for øltapping, også er det et kort rør i toppen der du fiser gassen inn, som presser øllet ut.

Hmm, så du drar ikke med bunnslammet når det gjøres på den måten?

Ølvind & Oddvar:
Okei, men da er ikke det et problem, de blir sikkert ikke stående mer enn 2 uker uansett :) Takk for svar.
 
Eriki skrev:
neslekkim skrev:
Fra bunn, er et stigrør som går til bunn for øltapping, også er det et kort rør i toppen der du fiser gassen inn, som presser øllet ut.

Hmm, så du drar ikke med bunnslammet når det gjøres på den måten?
Har ikke merket meg problemer med det, men så får fatene stå rolig hos meg da.
Første glasset hadde kanskje noe gjær, men ikke noe jeg hadde problemer med.. enda.

Men merker meg at det er utrolig mye bunnslam i fatet når jeg vasker det, har brukt naturlig karbonering, skal forsøke tvangskarbonering engang for å se hvor mye mindre det blir.
 
Eriki skrev:
neslekkim skrev:
Fra bunn, er et stigrør som går til bunn for øltapping, også er det et kort rør i toppen der du fiser gassen inn, som presser øllet ut.

Hmm, så du drar ikke med bunnslammet når det gjøres på den måten?

Ølvind & Oddvar:
Okei, men da er ikke det et problem, de blir sikkert ikke stående mer enn 2 uker uansett :) Takk for svar.

2 uker, hva er problemet :)

Bunnslam får du på de første skvettene, så blir det ikke mere før det er tomt eller du beveger fatet mye, varierer litt med hvor hardt gjæren setter seg.

Ed: det kjommer innlegg mens jeg skriver men ser ikke problem mewd det :)
 
Okei :)

Kan vel ev. kutte utslangen litt høyere om det byr på problemer?

Men har lest en eller annen plass at om du karbonerer naturlig så bør man trykksette fatene med Co2 etterpå for å få de helt tette, medfører dette riktighet? :)
 
Når du setter trykk på fatet blir lokket prersset mot falsen i fatet, sli vil det bli mere tett jo høyere trykk du setter på fatet, men når du karbonerer naturlig utvikles gassen  (Co2) sakte og lokket vil ikke "følge" etter og tette, derfor må du sette på trykk og forsikre deg om at alt er tett, ellers vil gassen som utvikles under gjæring lekke ut.

Resyme:
JA.
:)
 
Presisering: Man skal sette litt trykk på fatet før man karbonerer naturlig, ikke etter. Da er skaden alt skjedd, og om du gjør det vil du sannsynligvis sitte med et trykksatt fat med flatt øl.

Er det ikke greit at man får sugd opp litt gjær i starten, så er man kvitt problemet og kan kose seg med resten? Man får vel ikke med så mye mer gjær underveis enn det fra den første skvetten?
 
olavgn skrev:
Presisering: Man skal sette litt trykk på fatet før man karbonerer naturlig, ikke etter. Da er skaden alt skjedd, og om du gjør det vil du sannsynligvis sitte med et trykksatt fat med flatt øl.

Er det ikke greit at man får sugd opp litt gjær i starten, så er man kvitt problemet og kan kose seg med resten? Man får vel ikke med så mye mer gjær underveis enn det fra den første skvetten?

Heh, kan jeg ikke bare tømme sukkerlaken i et gjæringskar, tømme oppi ølen, blande også videre i fatet for også lukke og sette litt trykk?

Dette har jeg aldri vært borti før, så om det kommer noen skikkelig teite spørsmål så unnskylder jeg :p

EDIT: Joda, dere har et poeng, det er ikke et stort problem :)
 
Eriki skrev:
Heh, kan jeg ikke bare tømme sukkerlaken i et gjæringskar, tømme oppi ølen, blande også videre i fatet for også lukke og sette litt trykk?

Nope.. Det er ikke sukkeret som er bunnslammet, det er restene etter ettergjæringa, og det rekker ikke å ettergjære på gjærkaret før du fyller i fatet, og hadde du evt latt det stå, så hadde jo kullsyra aldri holdt seg i øllet :)
 
Det vil alltid være litt bunnfall i corneliusfatene, så fremt ølet ikke filtreres. Om man bruker klaringsmiddel, som isinglass, ved fylling, tar det dog ikke mange slantene før ølet er rimelig klart når det tappes.
 
neslekkim skrev:
Eriki skrev:
Heh, kan jeg ikke bare tømme sukkerlaken i et gjæringskar, tømme oppi ølen, blande også videre i fatet for også lukke og sette litt trykk?

Nope.. Det er ikke sukkeret som er bunnslammet, det er restene etter ettergjæringa, og det rekker ikke å ettergjære på gjærkaret før du fyller i fatet, og hadde du evt latt det stå, så hadde jo kullsyra aldri holdt seg i øllet :)

Nei, det skjønner jeg, men når jeg karbonerer naturlig på corneliusfat.... Hmm....

Kan du bare skrive prosedyren fra gjæringskaret står til gjæring? Det hadde vært til stor hjelp for å fått litt klarhet :)
 
Eriki skrev:
neslekkim skrev:
Eriki skrev:
Heh, kan jeg ikke bare tømme sukkerlaken i et gjæringskar, tømme oppi ølen, blande også videre i fatet for også lukke og sette litt trykk?

Nope.. Det er ikke sukkeret som er bunnslammet, det er restene etter ettergjæringa, og det rekker ikke å ettergjære på gjærkaret før du fyller i fatet, og hadde du evt latt det stå, så hadde jo kullsyra aldri holdt seg i øllet :)

Nei, det skjønner jeg, men når jeg karbonerer naturlig på Corneliusfat.... Hmm....

Kan du bare skrive prosedyren fra gjæringskaret står til gjæring? Det hadde vært til stor hjelp for å fått litt klarhet :)

Gjærkar med ferdiggjæret øl.
Vaske cornelius fatet.
Koke sukkerlake x antall gram x antall dl (beregnes med f.eks beersmith basert på øltype og temperatur)
helle sukkerlake på fat
blåse litt co2 i fatet (tanken er å "presse" ut evt oksygen, delte meninger om dette)
auto-siphon'e ølet over i fatet.
lukke lokket.
trykke på litt co2 igjen, her tipser CraigTube om å blåse inn litt, åpne sikkerhetsventilen litt, blåse in litt igjen, og repetere det 3-4 ganger for å være sikker på at det er minst mulig oksygen i fatet.

Og da er det bare å la fatet stå til det er ferdig karbonert.

Ta også en titt på disse fire episodene:
http://www.youtube.com/watch?v=hbjGjXVXqpw
Der går han igjennom vasking, desifinsering, fylling, tvangskarbonering ogsåvidere.
 
Hva er fordelene med å karbonere med sukkerlake på Corny vs. tilsette kullsyre via gass? Og klarer man å blåse ut slammet/gjæren fra bunnen av fatet om man naturlig karbonerer?

Vil gjerne ha klart fint øl på tut :)
 
Odland skrev:
Hva er fordelene med å karbonere med sukkerlake på Corny vs. tilsette kullsyre via gass? Og klarer man å blåse ut slammet/gjæren fra bunnen av fatet om man naturlig karbonerer?

Vil gjerne ha klart fint øl på tut :)

Gahr har vel tidligere kommentert dette, ingen/få fordeler med sukkerlake iforhold til tvangskarbonering.
Årsaken til at jeg har tvangskarbonert er manglende tilgang til co2..
Og som tidligere nevnt.. jeg synes ikke jeg får særlig mye slam med ut, bare de første glassene, men skal du unngå det helt så må du tappe på nytt corny med filtrering. (koble utventil-utventil med filter imellom.)
 
for å flytte fra ett fat til et annet, ta en titt på denne....
http://www.thebrewingnetwork.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=20720&start=0
 
Tilbake
Topp