Noen som har humlestiklinger å bytte mot hjemmebrygg?

jeg fikk kjøpt amarillo vakumpakket blomster i egersund for 3 uker siden er sikker på at han har noen kg på¨lager ennå :biersmile:
 
rolle skrev:
jeg fikk kjøpt amarillo vakumpakket blomster i egersund for 3 uker siden er sikker på at han har noen kg på¨lager ennå :biersmile:

Jeg mente plantene. Det er et beskyttet merke.
 
er det spesialrettigheter på amarillo planter.Får håpe noen av frøene spirer og at det blir noen hunplanter av det
 
Jeg vet ikke hvordan det er med humle, men er det mulig at det er det samme "problemet" som med poteter?
Altså: har du lyst på beatepoteter så setter du en beatepotet i jorda. Men om du tar frøene fra en beatepotet så får du mest sansynlig en kjip vanlig potet.
Poenget mitt er at disse humlesortene er kanskje avla frem ved stiklinger og er av samme art i grunn, slik at du kan ende opp med noe annet enn målet ditt om du setter frø.

Leste det her: http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=1438
 
eskilrl skrev:
Jeg vet ikke hvordan det er med humle, men er det mulig at det er det samme "problemet" som med poteter?
Altså: har du lyst på beatepoteter så setter du en beatepotet i jorda. Men om du tar frøene fra en beatepotet så får du mest sansynlig en kjip vanlig potet.
Poenget mitt er at disse humlesortene er kanskje avla frem ved stiklinger og er av samme art i grunn, slik at du kan ende opp med noe annet enn målet ditt om du setter frø.

Leste det her: http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=1438

Stemmer det, men hvis noen klarer å dyrke opp frøene til amarillo-humle kan det jo godt hende at en ender opp med en god plante svært nær foreldreplanten.
 
Er enig med biolog,frøplanter blir aldri helt lik morsplante den må befruktes av en hanplante(da blir det blanding av han og hun) eller en tvekjønnet plante(da blir det garantert en hunplante/tvekjønnet) Stiklinger blir identisk lik morsplante.Med frø kan nok smak og styrken av alfasyre variere litt i forhold til morsplante men jeg tror  det bli ganske likt .Smak og styrken på alfasyren blir litt forsjellig år etter år pga forsjellig værforhold .Jeg gikk et år på gartnerskole for 10 år siden skal finne fram skolebøkene og repetere litt av pensum.Humleplanten heter Humules lupus på latin husker jeg. Har fått pc og internet nå og kan sikkert finne mer spesifikke opplysninger om denne planten og hvordan den formerer seg :biersmile:
 
rolle skrev:
Er enig med biolog,frøplanter blir aldri helt lik morsplante den må befruktes av en hanplante(da blir det blanding av han og hun) eller en tvekjønnet plante(da blir det garantert en hunplante/tvekjønnet) Stiklinger blir identisk lik morsplante.Med frø kan nok smak og styrken av alfasyre variere litt i forhold til morsplante men jeg tror  det bli ganske likt .Smak og styrken på alfasyren blir litt forsjellig år etter år pga forsjellig værforhold .Jeg gikk et år på gartnerskole for 10 år siden skal finne fram skolebøkene og repetere litt av pensum.Humleplanten heter Humules lupus på latin husker jeg. Har fått pc og internet nå og kan sikkert finne mer spesifikke opplysninger om denne planten og hvordan den formerer seg :biersmile:

Humulus lupulus. Mest sannsynlig er det ikke en krysning, men amarillo/amarillo. Humleplanter er normalt ikke tvekjønnede, men kan bli det under stress. Tipper det er det som har skjedd på humleåkeren. Jeg vil si at sjansene er gode for at det blir en plante med egenskaper veldig nært amarillo, om ikke så godt som identisk.
 
Siden vår/sommer stemningen har kommet over alle forventninger leter jeg også etter humlestiklinger jeg kan plante - og forhåpentligvis høste av...

Er det noen humledyrkere som har stiklinger igjen? Betaler naturligvis for meg (øl eller cash). Kan hente i Oslo/Drammen og omeng, eller betaler porto om det er lengre unna  ;D
 
Slenger meg på jeg også, har noen sørvendte vegger som hadde kledd humleplanter.... Er det noen som har humlestiklinger å selge/bytte?
Betaler gladelig for disse.

mvh Ole
 
bozo skrev:
Slenger meg på jeg også, har noen sørvendte vegger som hadde kledd humleplanter.... Er det noen som har humlestiklinger å selge/bytte?
Betaler gladelig for disse.

mvh Ole
P-I Knutsen skrev:
Siden vår/sommer stemningen har kommet over alle forventninger leter jeg også etter humlestiklinger jeg kan plante - og forhåpentligvis høste av...

Er det noen humledyrkere som har stiklinger igjen? Betaler naturligvis for meg (øl eller cash). Kan hente i Oslo/Drammen og omeng, eller betaler porto om det er lengre unna  ;D

PM sendt.
 
Det ser ut til at en vinter i kjøleskapet ble for mye for en stakkars fuggles-stikling. Da har jeg pt mistet 3 stk planter. To som ble sittende fast i tollen alt for lenge i fjor, og tørket inn før de rakk å komme til meg, og en som jeg fikk av en generøs herværende hjemmebrygger. Har bestilt et par fugglesplanter til fra 2 ulike humledyrkere i England nå, så får håpe en av de overlever.

Dersom noen skulle brenne inne med en eller annen cascade eller annen amerikansk/sitrus aktig levende plante som trenger eier står jeg klar med utstrakte hender.

:)
 
Mine egne erfaringer fra ifjor:

Kjøpte stiklinger ifm fellesinnkjøp fra UK.  Disse spirte greit; men ga seg alle sammen.  På det lokale planteloppemarkedet fant jeg tre planter og disse kom som et skudd, alle var hunplanter.  Fra en velvillig medbrygger i Vestfold kom en flott, liten plante som også kom fint - også den hunplante.

De vokste langs tau fra bakkeplan opp til terrassen en etasje over og langs rekkverket, så total lengde ble ca 4m.

Avlingen ble svært nøktern; men sammen med noen kongler hentet på et kveldsraid hos naboen, ble det til aromahumle i ett brygg.  Håpet er seff at årets avling vil monne litt mer.  Det er dessverre i tidligste laget for at det er grunnlag for å ta stiklinger; men håper å kunne tilby dette om ett til to år.

I mellomtiden er jeg svært villig mottager av flere stiklinger - har masse plass med gode groforhold.....

MVH

Morten M
 
Hei,

Lauget vårt vil gjerne teste egen-dyrket humle :) Vi henter stiklinger i Aust-/Vest-Agder, eller om noen vil sende stiklinger i posten så setter vi stor pris på det. Vi betaler selvsagt for oss :)

PM meg gjerne.
 
Hei,

Er det noen av dere som har humlestiklinger til salgs?
Kunne tenkt meg å prøvd å brygge med egen humle i høst:)

Atle
 
Det finnes en del på Willingham Nurseries (http://willingham-nurseries.co.uk/).

Jeg kunne dog tenke meg Cascade og/eller Centennial. Noen som sitter på noen rhizomer og kan tenke seg å selge..?
 
glennrlie skrev:
Jeg kunne dog tenke meg Cascade og/eller Centennial.

Kjøpte Cascade på Essentially Hops i forrige uke som kom i dag (5 dager levering). Akkurat outsourcet dem til gamlingens hage så jeg får stikke innom medio august neste år og se hvor vi er :) PS: Det var et lite ark oppi forsendelsen der det stod informasjon om at de var virusfrie og testet, vet dog ikke gyldigheten til dette "sertifikatet".
 
eithe skrev:
Kjøpte Cascade på Essentially Hops i forrige uke som kom i dag (5 dager levering).

Fant denne siden da jeg googlet litt seinere på dagen. Takk for tips! Blir vel å legge inn en bestilling der da. Har N. Brewer og EKG som ble plantet i fjor. Ble dårlig med kongler der, så blir spennende å se hvordan utviklingen blir i sommer. :)

Edit: Ser ut som de er tomme nå. Doh!
 
eithe skrev:
glennrlie skrev:
Jeg kunne dog tenke meg Cascade og/eller Centennial.

Kjøpte Cascade på Essentially Hops i forrige uke som kom i dag (5 dager levering). Akkurat outsourcet dem til gamlingens hage så jeg får stikke innom medio august neste år og se hvor vi er :) PS: Det var et lite ark oppi forsendelsen der det stod informasjon om at de var virusfrie og testet, vet dog ikke gyldigheten til dette "sertifikatet".

Ble de levert uten noe krøll med posten og mattilsynet?

Sent from my HTC One S using Tapatalk
 
Tilbake
Topp