rolle skrev:jeg fikk kjøpt amarillo vakumpakket blomster i egersund for 3 uker siden er sikker på at han har noen kg på¨lager ennå :biersmile:
eskilrl skrev:Jeg vet ikke hvordan det er med humle, men er det mulig at det er det samme "problemet" som med poteter?
Altså: har du lyst på beatepoteter så setter du en beatepotet i jorda. Men om du tar frøene fra en beatepotet så får du mest sansynlig en kjip vanlig potet.
Poenget mitt er at disse humlesortene er kanskje avla frem ved stiklinger og er av samme art i grunn, slik at du kan ende opp med noe annet enn målet ditt om du setter frø.
Leste det her: http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=1438
rolle skrev:Er enig med biolog,frøplanter blir aldri helt lik morsplante den må befruktes av en hanplante(da blir det blanding av han og hun) eller en tvekjønnet plante(da blir det garantert en hunplante/tvekjønnet) Stiklinger blir identisk lik morsplante.Med frø kan nok smak og styrken av alfasyre variere litt i forhold til morsplante men jeg tror det bli ganske likt .Smak og styrken på alfasyren blir litt forsjellig år etter år pga forsjellig værforhold .Jeg gikk et år på gartnerskole for 10 år siden skal finne fram skolebøkene og repetere litt av pensum.Humleplanten heter Humules lupus på latin husker jeg. Har fått pc og internet nå og kan sikkert finne mer spesifikke opplysninger om denne planten og hvordan den formerer seg :biersmile:
bozo skrev:Slenger meg på jeg også, har noen sørvendte vegger som hadde kledd humleplanter.... Er det noen som har humlestiklinger å selge/bytte?
Betaler gladelig for disse.
mvh Ole
P-I Knutsen skrev:Siden vår/sommer stemningen har kommet over alle forventninger leter jeg også etter humlestiklinger jeg kan plante - og forhåpentligvis høste av...
Er det noen humledyrkere som har stiklinger igjen? Betaler naturligvis for meg (øl eller cash). Kan hente i Oslo/Drammen og omeng, eller betaler porto om det er lengre unna ;D
glennrlie skrev:Jeg kunne dog tenke meg Cascade og/eller Centennial.
eithe skrev:Kjøpte Cascade på Essentially Hops i forrige uke som kom i dag (5 dager levering).
eithe skrev:glennrlie skrev:Jeg kunne dog tenke meg Cascade og/eller Centennial.
Kjøpte Cascade på Essentially Hops i forrige uke som kom i dag (5 dager levering). Akkurat outsourcet dem til gamlingens hage så jeg får stikke innom medio august neste år og se hvor vi er PS: Det var et lite ark oppi forsendelsen der det stod informasjon om at de var virusfrie og testet, vet dog ikke gyldigheten til dette "sertifikatet".