Noen som har testet WLP067 Coastal Haze?

5b5ddbc42ab78fa5dae998d7b73cc06f.jpg

Da var min kjølt ned å omtrent ferdig karbonert. Hydrometer prøven jeg har hatt stående viser fortsatt 1.016-1.017, men det virker ut som det har skjedd mer pp keg.
Overførte etter 5 dager å tørrhumlet på fat, å jeg har til stadighet justert på spundingventilen. Skal få tatt en ny prøve etterhvert, for den føles tørrere en .016


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Mmm, den så lekker ut.
 
Brygget med denne gjæren igjen på fredag.
Oppskriften ble sånn:
50l
84.5% pilsnermalt
7% hvetemalt
1.5% carapils
1kg sukker

100g mosaic @70°wp 30min
100g Citra @70°wp 30min
100g mosaic cryo i gjæringskar tilsatt atmed gjæra
200g mosaic cryo tørrhumle på fat
200g Citra cryo tørrhumle på fat

Ser ut som gjæringen begynner å avta, så fater sikkert imorgen å tørrhumler
 
Brygget med denne gjæren igjen på fredag.
Oppskriften ble sånn:
50l
84.5% pilsnermalt
7% hvetemalt
1.5% carapils
1kg sukker

100g mosaic @70°wp 30min
100g Citra @70°wp 30min
100g mosaic cryo i gjæringskar tilsatt atmed gjæra
200g mosaic cryo tørrhumle på fat
200g Citra cryo tørrhumle på fat

Ser ut som gjæringen begynner å avta, så fater sikkert imorgen å tørrhumler
Hvorfor så stor mengde sukker? Det vil kun bidra til å gjøre ølet tørrere, noe man ikke ønsker i NEIPA.
 
Hvorfor så stor mengde sukker? Det vil kun bidra til å gjøre ølet tørrere, noe man ikke ønsker i NEIPA.
Igrunnen fordi focal banger oppskriften jeg baserte oppskriften på sa det. Men der er også brukt en gjær som har lavere utgjæring en den jeg brukte. Satser på det blir bra
 
Hvorfor så stor mengde sukker? Det vil kun bidra til å gjøre ølet tørrere, noe man ikke ønsker i NEIPA.
Det blir ikke tørrere av sukker enn om man bare hadde droppet sukkeret. Det blir tørrere enn hvis man hadde brukt malt opp til samme OG og droppet sukkeret. Målet er nok å få mer gjærpreg, men samtidig ikke overdøve humle sausen med tungt maltpreg. Noe som heller ikke er ønskelig i moderne IPA.

En helt vanlig fremgangsmåte.
 
Ønsker å få liv i denne tråden igjen.
Har en APA til gjæring med wlp067. På dag 6 ligger den nå på 1.006 (OG 1.049). Synes det begynner å bli lovlig "tørt". Ikke brukt denne gjæren tidligere. Andre med lignende erfaringer?
 
Ja, enig. 1.006 er målt med tilt. Tok ut en prøve nå og målt med hydrometer, 1.008. Også helt på kanten synes jeg
Whitelabs oppgir øvre grense til 82%, så dette er åpenbart en gjær som vi kan vente høy utgjæringsprosent fra. 1.008 gir 83%, så jeg ville ikke bli veldig engstelig. Det er ikke uvanlig at anslagene fra produsenten er litt konservative.
 
Tilbake
Topp