Noen som kan hjelpe meg med guinness oppskrift

Den har nokså mye flaked barley, den der. Jeg bruker 3,5 kg Maris Otter, 1 kg flaked barley og 500 gr. roasted barley. Det blir neppe så stor forskjell.
Jeg ville lagt inn et meskesteg på 20 minutter på ca.40 grader for å løse opp et stoff (beta-glukan) som finnes i den umaltede byggen. Det gir bedre effekt på skyllingen.
Jeg har karbonert med 4 gr. sukker pr. liter, men om du vil ha den litt mer mer "riktig", kan du sikkert gå ned til 3. (4 gr. er på grensa til å la deg oppleve ølet som litt flatt. Guiness bruker nitrogen, så du får ikke kopiert den følelsen det gir, men jeg synes jeg har kommet relativt nær med 4 gr. Men jeg skal prøve å gå litt ned neste gang.)

På min forrige "guinness" brukte jeg følgende grainbill.
OG: 1040
-2,5kg maris otter
-1,1kg flaked barley,
-300g finmalt roasted Barley tilsatt ved skylling.

Har brukt både wlp004 og wlp013 og syns wlp013 gir en bedre stout enn 004 på tross av at den er "irish".
Bruker stort sett kun bitterhumle til ca 40-45 IBU. EKG, fuggles eller northdown(ofte en kombo av to)

På min forrige "guinness" brukte jeg følgende grainbill.
OG: 1040
-2,5kg maris otter
-1,1kg flaked barley,
-300g finmalt roasted Barley tilsatt ved skylling.

Har brukt både wlp004 og wlp013 og syns wlp013 gir en bedre stout enn 004 på tross av at den er "irish".
Bruker stort sett kun bitterhumle til ca 40-45 IBU. EKG, fuggles eller northdown(ofte en kombo av to)

Går det greit med så mye valset bygg? Du får ikke problemer med konversjon?

Du kan også vurdere å kaldtrekke roasted barley. Sitter selv med en dry stout i glasset. Ikke ment som en Guinness klone, men:
3.5 kg Maris Otter Pale Malt
1.5 kg Flaked Barley
700 g Roasted Barley
WLP004 og EKG ved 60 min til 40 IBU.

Den har nokså mye flaked barley, den der. Jeg bruker 3,5 kg Maris Otter, 1 kg flaked barley og 500 gr. roasted barley. Det blir neppe så stor forskjell.
Jeg ville lagt inn et meskesteg på 20 minutter på ca.40 grader for å løse opp et stoff (beta-glukan) som finnes i den umaltede byggen. Det gir bedre effekt på skyllingen.
Jeg har karbonert med 4 gr. sukker pr. liter, men om du vil ha den litt mer mer "riktig", kan du sikkert gå ned til 3. (4 gr. er på grensa til å la deg oppleve ølet som litt flatt. Guiness bruker nitrogen, så du får ikke kopiert den følelsen det gir, men jeg synes jeg har kommet relativt nær med 4 gr. Men jeg skal prøve å gå litt ned neste gang.)
hvor mye trenger eg viss eg skal lage 50 liter av den da?

Det kommer an på effektiviteten i systemet ditt. Hvis du dobler det der, blir det i nærheten. Det kommer jo også an på hvor sterk du vil ha den. Jeg brygget den til 4,1%. Men legg inn oppskriften i denne: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/ Der kan du justere tallene til du får det du vil ha. Men det er altså en forutsetning at du kjenner effektiviteten og den utgjæringsgraden du kan regne med. Default-innstillingen er temmelig midt på treet, men hvis du driver med kontinuerlig skylling, får du fort en god del høyere effektivitet. Batchsparging vil også gjerne ende litt høyere. No sparge gjerne litt under.

Ja, jeg brygga den i fjor. Den smaker aldeles fortreffelig. Det er jo ikke Guinness (som jeg også er veldig glad i), men det er fordi Guinness, som det er nevnt her, karbonerer bla. med Nitrogen.

Tilbake
Topp