hei noen som kan hjelpe meg med en guinness oppskrift. Skal lage 50 liter hvordan er det med karbonering der?
På min forrige "guinness" brukte jeg følgende grainbill.
OG: 1040
-2,5kg maris otter
-1,1kg flaked barley,
-300g finmalt roasted Barley tilsatt ved skylling.
Har brukt både wlp004 og wlp013 og syns wlp013 gir en bedre stout enn 004 på tross av at den er "irish".
Bruker stort sett kun bitterhumle til ca 40-45 IBU. EKG, fuggles eller northdown(ofte en kombo av to)
Ikke fått det ennå. ligger som regel et sted mellom 20-30% flaked bygg. Gjærer greit ut.Går det greit med så mye valset bygg? Du får ikke problemer med konversjon?
Ikke fått det ennå. ligger som regel et sted mellom 20-30% flaked bygg. Gjærer greit ut.
hvor mye trenger eg viss eg skal lage 50 liter av den da?Den har nokså mye flaked barley, den der. Jeg bruker 3,5 kg Maris Otter, 1 kg flaked barley og 500 gr. roasted barley. Det blir neppe så stor forskjell.
Jeg ville lagt inn et meskesteg på 20 minutter på ca.40 grader for å løse opp et stoff (beta-glukan) som finnes i den umaltede byggen. Det gir bedre effekt på skyllingen.
Jeg har karbonert med 4 gr. sukker pr. liter, men om du vil ha den litt mer mer "riktig", kan du sikkert gå ned til 3. (4 gr. er på grensa til å la deg oppleve ølet som litt flatt. Guiness bruker nitrogen, så du får ikke kopiert den følelsen det gir, men jeg synes jeg har kommet relativt nær med 4 gr. Men jeg skal prøve å gå litt ned neste gang.)