Noen som kan kjøleskap her?

Baardl

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har hatt et Coca Cola skap en stund som jeg har benyttet til gjærskap. Skapet fungerte fin frem til for en ukes tid tilbake. Kompressoren stoppet og kommer nå ikke i gang igjen. Jeg har noe kompetanse rundt strøm, og har koblet skapet opp selv med en STC1000.

Det kommer strøm inn på det releet som henger på siden av kompressoren, men har ikke så mye mer peil. Har målt med multimeter. Det henger en kondensator der også. Kompressoren ble varm nå når jeg satte strøm på sist, men verken vifta eller kompressoren startet.

Er det noen her som kan noe om feilsøking som kan komme med et par tips til hvordan jeg kan finne ut hva det er som har gått i filler så jeg enten kan bytte deler eller kaste hele skapet?

/Baard
 
En kjøleskaps kompressor har to viklinger, en driftsvikling og en startvikling. For å kompressoren igang benyttes startviklingen i noen sekunder. Det er oppgaven til startreleet. I tillegg trengs en kondensator i serie med startviklingen for å få en faseforskyvning av strøm / magnetfelt i forhold til driftsviklinge. Dette må til for å få et dreiemoment i starten da man ikke har trefase tilgjengelig. Når det først er kommet igang kobles startviklingen og kondensatoren ut. Dette er oppgaven til startreleet.

Tips til feilsøking, sjekk først termostaten, lukt og se på startreleet det kan trekkes av de tre pinnene på kompressoren. Kan være at det er svidd. Kondensatoren kan også være defekt. Til sist kan det være at en av viklingene i kompressoren er brent. Da er det bare å kassere.

Hvis kompressoren blir varm uten at den starter så vil du sikkert høre at termosikringen klikker etter noen sekunder. Dette er et motorvern. Dersom den blir varm er nok sikkert termostaten i orden. Startreleet kan enten være elektromagnetisk, eller basert på ptc element.
 
Okay... Mange takk! Termostaten er jo kobla ut i og med at jeg bruker STC1000+ til å styre spetakkelet....jeg skal ta en titt på det i løpet av uka, men hvordan kan jeg sjekke releet og kondensatoren? Er det mulig å få startet kompressoren manuelt for å sjekke om den er hel?
 
Kondensatoren må være i orden. Så kan du sikkert bruke en bryter for å koble fra startviklingen etter noen sek. Så må du ha et skjema som viser hvorden viklingene i kompressoren er.
 
Ja. 10 minutter delay på stc1000 så ikke kompressor skal starte og stoppe hele tiden....
 
Kondensatoren må være i orden. Så kan du sikkert bruke en bryter for å koble fra startviklingen etter noen sek. Så må du ha et skjema som viser hvorden viklingene i kompressoren er.

Hei igjen. Da har jeg fått tatt ut releet. Det er en spole på toppen så jeg regner med at det er den typen som står midterst på din tegning. Lukter ikke noe spesielt svidd av det eller noe slikt. Er det verd å forsøke å bytte dette eller bør jeg få fatt i en som kan dette her?

Releet heter Danfoss 117U6015.

Edit: Har også målt mellom pinnene på kompressor og jord - det er ikke kontakt noe sted. Målingene mellom pinnene var 12 ohm, 8 ohm, og 20 ohm, så det tyder vel på at kompressoren er OK?
 
Sist redigert:
Kjøpte meg et gammelt kjøleskap. Funka når jeg kjøpte det, men stoppet når jeg monterte STC-1000. Ut fra denne tråden sjekket jeg om det var kortslutning på kompressor. Jeg kjøpte https://www.reservedel.no/startkondensator-47-56-f-330v-10942 og https://www.reservedel.no/supco-universal-startrele-med-klixon-14494 og byttet da diverse gamle ledninger. Koblet sammen, og vips funket som bare det igjen. Startrele kan brukes med og uten kondensator. Jeg tok bare av et kontakt blekk og koblet kondensatoren der.
 
Hei,

Jeg har hatt et Coca Cola skap en stund som jeg har benyttet til gjærskap. Skapet fungerte fin frem til for en ukes tid tilbake. Kompressoren stoppet og kommer nå ikke i gang igjen. Jeg har noe kompetanse rundt strøm, og har koblet skapet opp selv med en STC1000.

Det kommer strøm inn på det releet som henger på siden av kompressoren, men har ikke så mye mer peil. Har målt med multimeter. Det henger en kondensator der også. Kompressoren ble varm nå når jeg satte strøm på sist, men verken vifta eller kompressoren startet.

Er det noen her som kan noe om feilsøking som kan komme med et par tips til hvordan jeg kan finne ut hva det er som har gått i filler så jeg enten kan bytte deler eller kaste hele skapet?

/Baard
Vet denne tråden er nærmest antikk nå, men hvordan gikk det med skapet? Fant du ut av det? Har et tilsvarende skap nå med samme kompressor og relé, som kun starter for å stoppe 5 sekunder senere sporadisk.
 
Vet denne tråden er nærmest antikk nå, men hvordan gikk det med skapet? Fant du ut av det? Har et tilsvarende skap nå med samme kompressor og relé, som kun starter for å stoppe 5 sekunder senere sporadisk.
Prøv å gå rett på kompressor med spenning. Aner ikke hvordan disse skapene er bygget men hvis det sitter en kabelsko som gir spenning inn på kompressor etter termostat, så napp av den og så gi den en leder fra veggen, er det dødt prøver du den andre lederen fra veggen.
 
Tilbake
Topp