Noen som kjenner til N'ice Chouffe?

Dennis

Norbrygg-medlem
7azyne5a.jpg

Plukket opp denne på polet - et impulskjøp.  Noen som har erfaring med den?  Bør jeg ta den på en kald og våt sommerkveld, eller har den noe å hente på kjellerlagring frem til jul?

Jeg kjøpte 4 stk til jul i fjor, og tenker å åpne en i året til det er tomt. Jeg lagde også en klone som vinterens juleøl :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Hvordan den smaker tror jeg nesten du må finne ut av selv, jeg har drukket min egen versjon så mange ganger siden sist jeg smakte originalen, og aldri gjort noen AB-test, så jeg vet virkelig ikke. Du kommer nok lenger ved å google etter anmeldelser enn å spørre meg.

Min ser omtrent slik ut:
nicechouffe.jpg

dyp rødlig i fargen, god belgisk tripel på ca 10%.

Her er oppskriften:
Title: N'Ice Chouffe Clone
Author: Audun

Brew Method: All Grain
Style Name: Belgian Dark Strong Ale
Boil Time: 90 min
Batch Size: 42 liters (fermentor volume)
Boil Size: 50 liters
Boil Gravity: 1.085
Efficiency: 70% (brew house)

STATS:
Original Gravity: 1.102
Final Gravity: 1.024
ABV (standard): 10.14%
IBU (tinseth): 37.27
SRM (morey): 13.56

FERMENTABLES:
16.3 kg - German - Pilsner (86%)
1 kg - Belgian Candi Sugar - Clear/Blond (5.3%)
1 kg - German - CaraMunich III (5.2%)
0.4 kg - German - Melanoidin (2.1%)
0.25 kg - German - CaraAroma (1.3%)

HOPS:
115 g - Styrian Goldings, Type: Pellet, AA: 5.5, Use: Boil for 60 min, IBU: 27.8
70 g - Styrian Goldings, Type: Pellet, AA: 5.5, Use: Boil for 15 min, IBU: 8.4
35 g - Saaz, Type: Pellet, AA: 3.5, Use: Aroma for 5 min, IBU: 1.07

OTHER INGREDIENTS:
0.5 oz - bitter orange peel, Type: Spice, Use: Secondary
0.5 tsp - tyme, Type: Spice, Use: Secondary
1 each - vanilla bean, Type: Spice, Use: Secondary

YEAST:
Wyeast - Belgian Strong Ale 1388
Starter: Yes
Form: Liquid
Attenuation (avg): 76%
Flocculation: Low
Optimum Temp: 17.78 - 26.67 C
Fermentation Temp: 20 C
Pitch Rate: 1.0 (M cells / ml / deg P)

NOTES:
after 7 days in fermenter, add 1/2 inch vanilla bean, 1/4 tsp thyme, 1/4 oz belgian bitter orange peel (curaçao), for a 5gallon batch.

Target IBU: 37
SRM: 16

Generated by Brewer's Friend - http://www.brewersfriend.com/ Date: 2014-05-25 22:18 UTC
Recipe Last Updated: 2013-10-07 23:25 UTC

oppskriften er et kompromiss mellom to forskjellige jeg fant etter mye googling, og tilpasset de typene malt de har hos bryggeland.

gjæren brukt her (1388) stammer fra Duvel. Jeg har funnet ut i ettertid at WLP550 / Wyeast 3522 stemmer fra Achouffe-bryggeriet, og vil dermed være en bedre match.

Jeg hadde litt problemer med å få min til å gjære ut, og det kommer nok av kombinasjon av at jeg ikke har oksygenflaske, litt høy mesketemperatur (jeg hadde 65, godt mulig 62 er riktigere for denne) og at jeg ikke hadde mulighet for å øke temperaturen etter stormgjæring. Jeg måtte derfor tilsette en annen gjærstamme til slutt for å få den ferdig. Jeg delte batchen i to og helte den ene delen over på en gjærkake etter en annen øl. Jeg får ikke sjekket hvilken gjær det var, for akkurat nå ser det ut til at brewersfriend.com har blitt hacka... Den andre halvdelen prøvde jeg å få ferdig på samme gjær, uten å lykkes. Denne fikk nå nylig en dose 3711, så nå skal det nok bli fart på prosessen :)

Uansett, neste runde blir nok med annen gjær, oksygen og temp ramp mot slutten. Kanskje jeg også tilsetter sukkeret mot slutten, for sikkerhets skyld.

AMelbye skrev:
Hvordan den smaker tror jeg nesten du må finne ut av selv, jeg har drukket min egen versjon så mange ganger siden sist jeg smakte originalen, og aldri gjort noen AB-test, så jeg vet virkelig ikke. Du kommer nok lenger ved å google etter anmeldelser enn å spørre meg.

Min ser omtrent slik ut:
nicechouffe.jpg

dyp rødlig i fargen, god belgisk tripel på ca 10%.

Her er oppskriften:
Title: N'Ice Chouffe Clone
Author: Audun

Brew Method: All Grain
Style Name: Belgian Dark Strong Ale
Boil Time: 90 min
Batch Size: 42 liters (fermentor volume)
Boil Size: 50 liters
Boil Gravity: 1.085
Efficiency: 70% (brew house)

STATS:
Original Gravity: 1.102
Final Gravity: 1.024
ABV (standard): 10.14%
IBU (tinseth): 37.27
SRM (morey): 13.56

FERMENTABLES:
16.3 kg - German - Pilsner (86%)
1 kg - Belgian Candi Sugar - Clear/Blond (5.3%)
1 kg - German - CaraMunich III (5.2%)
0.4 kg - German - Melanoidin (2.1%)
0.25 kg - German - CaraAroma (1.3%)

HOPS:
115 g - Styrian Goldings, Type: Pellet, AA: 5.5, Use: Boil for 60 min, IBU: 27.8
70 g - Styrian Goldings, Type: Pellet, AA: 5.5, Use: Boil for 15 min, IBU: 8.4
35 g - Saaz, Type: Pellet, AA: 3.5, Use: Aroma for 5 min, IBU: 1.07

OTHER INGREDIENTS:
0.5 oz - bitter orange peel, Type: Spice, Use: Secondary
0.5 tsp - tyme, Type: Spice, Use: Secondary
1 each - vanilla bean, Type: Spice, Use: Secondary

YEAST:
Wyeast - Belgian Strong Ale 1388
Starter: Yes
Form: Liquid
Attenuation (avg): 76%
Flocculation: Low
Optimum Temp: 17.78 - 26.67 C
Fermentation Temp: 20 C
Pitch Rate: 1.0 (M cells / ml / deg P)

NOTES:
after 7 days in fermenter, add 1/2 inch vanilla bean, 1/4 tsp thyme, 1/4 oz belgian bitter orange peel (curaçao), for a 5gallon batch.

Target IBU: 37
SRM: 16

Generated by Brewer's Friend - http://www.brewersfriend.com/ Date: 2014-05-25 22:18 UTC
Recipe Last Updated: 2013-10-07 23:25 UTC

oppskriften er et kompromiss mellom to forskjellige jeg fant etter mye googling, og tilpasset de typene malt de har hos bryggeland.

gjæren brukt her (1388) stammer fra Duvel. Jeg har funnet ut i ettertid at WLP550 / Wyeast 3522 stemmer fra Achouffe-bryggeriet, og vil dermed være en bedre match.

Jeg hadde litt problemer med å få min til å gjære ut, og det kommer nok av kombinasjon av at jeg ikke har oksygenflaske, litt høy mesketemperatur (jeg hadde 65, godt mulig 62 er riktigere for denne) og at jeg ikke hadde mulighet for å øke temperaturen etter stormgjæring. Jeg måtte derfor tilsette en annen gjærstamme til slutt for å få den ferdig. Jeg delte batchen i to og helte den ene delen over på en gjærkake etter en annen øl. Jeg får ikke sjekket hvilken gjær det var, for akkurat nå ser det ut til at brewersfriend.com har blitt hacka... Den andre halvdelen prøvde jeg å få ferdig på samme gjær, uten å lykkes. Denne fikk nå nylig en dose 3711, så nå skal det nok bli fart på prosessen :)

Uansett, neste runde blir nok med annen gjær, oksygen og temp ramp mot slutten. Kanskje jeg også tilsetter sukkeret mot slutten, for sikkerhets skyld.

Topp, takk!

Så lav mesketemp som mulig, med andre ord?  Hvordan lar du temperaturen på gjæringen utvikle seg?  Og ikke minst, hvor lenge lagrer du ølen før den er drikkeklar - det er jo en liten kraftkar, dette!

Jeg vil tro at en lavere mesketemperatur kan være lurt til denne ølen, da det bidrar til lavere FG, og jeg slet med å få FG lav nok. Skal jeg lage denne igjen kommer jeg til å meske på kaldere temperatur, selv om det kanskje er andre grunner til at gjæringen stoppet tidlig.

I forhold til gjæringstemperatur vil jeg tro det er greit å starte på 18 grader (eller det som produsenten oppgir som nedre grense for gjæren), og holde den der til stormgjæringen begynner å avta. Deretter øke f. eks. 1 grad pr dag til du når 25 grader, eller det som er oppgitt som max for gjæren. Her kan det være lurt å se litt på aktiviteten, hvis du øker for fort vil den kunne skumme over, så sjekk tilstanden før hver justering.
Med achouffe-gjæren kan det også være nødvendig å riste dunken av og til mot slutten, da denne gjæren flokulerer raskere enn f.eks. duvel-gjæren og mange andre belgiske. Rett og slett for å holde gjæren i suspensjon, det kan hende den legger seg på bunnen før jobben er ferdig.

Ølen er drikkeklar etter et par uker på flaske mener nå jeg, men de fleste øl i denne sjangeren blir bare bedre med lagring. På originalen står det at den bør lagres 1-5 år, så jeg vil gå ut ifra at den trenger minst 6mnd, selv om jeg synes den var god lenge før det  :ilike:

Tilbake
Topp