Noen som låner ut "punch" for å ta hull på 1-1/2" PROBLEM LØST!

hulltaker, på godt norsk.
men vanskelig å finne i Norske butikker annet enn i et par størrelser som er vanlig til for eksempel gjennomføring av blandebatterier på kjøkkenet osv...

Skulle sett denne tidligere, er ikke sikker på dimensjonene vi har på jobb men har en god del, og vi har hydraulisk pumpe til de også så en Bling kjele er ikke noe problem å ta hull i, kan evt sjekke dimensjonene vi har liggende i løpet av helga når jeg henter hjem firmabil etter ferien.

Det hadde selvfølgelig vært knall. Men jeg vet ikke hvordan det er med avbestilling til Amazon. Vært veldig fint om du kunne sett etter en som lager hull på 1.5"

mikslen skrev:
Thorvald skrev:

Skal kutte to hull i en Blichmann kjele. Tror rustfritt er tøffe greier for disse punchene. Men jeg har nettopp bestilt den jeg linket til i første post. Klarte ikke å vente siden jeg straks får kjele nr.2. :sikle
Men takk for all hjelp.

Tror det går bra. Har en 1/2" utgave, og den har overlevd 4 hull i rf kjele, og 1 i vvb. Men den var ikke spesielt skarp bra de siste 2 hullene så jeg bruke slagtrekke for å dra :)

Rustfritt er veldig spesielt. Kan man ikke "koden" er det bortimot håpløst.
Etter utallig verktøy, og mye slit. Har jeg lært/fått opplæring. :)
MYE SMØRIN, JOBBE MED KALDT STÅL.
Dette er pri 1.
Deretter sakte, med skarpt verktøy, mye press, og lite rotasjon.
Da er rustfritt botimot kobber :)

magne1972 skrev:
Dette er pri 1.

Hva slags smøring da? Funker det med f.eks motorolje?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

magne1972 skrev:
Dette er pri 1.

Må bare støtte dette som Magne skriver. Jeg kjøpte dette: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Hullsag/Hullsagsett-elektriker-9-deler-20406/ på Biltema. Jeg har brukt det til å borre flere hull i hver sin halvdel av en varmtvannsbereder for å lage HLT og kokekjele. Men måtte på Maxbo for å få tak i CRC borolje eller honeolje eller hva det heter. Boksen med slik olje kosta jo like mye som verktøyet.
Men uansett så fungerte dette overraskende bra, og jeg skjærer hull i varmtvannsberederen til varmeelementer fra Clasohlson-vannkokere og til kjølespiraler som bare det. Hadde trodd dette skulle by på mere trøbbel, men hullene blir fine. Bare husk lavt turtall på en sterk bormaskin som tåler at du legger litt kraft på den. Høyt tyrtall brenner hullsagen.
Med silikonpakingen som allerede sitter i vannkokerne, blir dette til og med tett, utrolig nok.
Synes dette er billig og bra, ettersom jeg slipper å kjøpe bling-bling-kjeler, men altså får store kjeler gratis. Dessuten er terskelen for å borre og herje mye lavere med disse gratise halve varmtvannsberederne.

Jeg har allerede tatt hull med en Greenlee punch for autosparge. Det dro igjennom kjelen som smør :)
Hullet ble helt rent og ingen kanter som måtte slipes. Og den har jeg sikkert i mange år til. Er til utlån hvis noen skulle trenge det for 1/2" hull. Brukte ikke smøring men det er heller ikke nødvendig siden det ikke er noe rotasjon på selve skjæret. Men med et borr eller sag er det nok alfa omega.

Jeg endte opp med den dyre på eBay. Skattepengene kom endelig på konto, så de sitter litt løst i disse dager. Men min indre buddha ba meg legge ut en tråd på forumet først. Men det varte ikke lenge før Buddha måtte gi etter for min indre hardwarehore:)

Odland skrev:
Hvor fikk du fatt i hole punchen? Den dyre på ebay? Er på jakt selv.

Jeg kjøpte en herfra som skal testes snart.
http://stores.ebay.com/Davethetoolss-Emporium/_i.html?_nkw=hole+punch&submit=Search&_sid=47646064

mikslen skrev:
Bjarte H skrev:
Odland skrev:
Hvor fikk du fatt i hole punchen? Den dyre på ebay? Er på jakt selv.

Jeg kjøpte en herfra som skal testes snart.
http://stores.ebay.com/Davethetoolss-Emporium/_i.html?_nkw=hole+punch&submit=Search&_sid=47646064

Dumt vi ikke snakket sammen tidligere så kunne vi lånt fra hverandre. Men nå er det to i regionen med slikt verktøy ihvertfall;)

Min er 13/16". Hvis du skulle trenge det :)

Tilbake
Topp