Noen som legger vin?

har lyst til å prøve å lage en rød-vin fra kit, men jeg er litt usikker på hvor og hvilket kit jeg skal kjøpe samt om det er noen ting man bør gjøre, som å tilsette rosiner/eike-chips som da vil heve smaken.

Vet dette ikke er ett vinforum, men jeg har ikke klart å finne svar på det jeg lurer på kun ved å søke på Google.

Er der noen her som med suksess har laget rødvin fra kit og hvordan gikk du freM?
 
Sliter litt med å finne kit's hvor drue-skall er med. Dette er vel litt viktig for å noen "tanniner". det kittet Gahr bruktet kan jeg ikke finne men jeg fortsetter å lete.
 
Er også interessert i dette. Har tenkt at det er lettere å lykkes med hvitvin. Men frakten er avskrekkende på de kit-ene som frister.
 
Mitt andre brygg og første og siste vin var en batch med rødvin,
og som du sier den var veldig mild på smak, nesten som husholdningssaft og uten taniner
Helt sikkert fordi det ikke var drueskall med
 
Vil anbefale kits fra Kenridge. Har laget 3 av de. De kommer med 16 eller 18 liter juice, drueskal, eiketerninger, ordentlig gjær og god beskrivelse.
Veldig bra resultat. Vestbrygg her i Bergen har tatt inn på bestilling for meg, men nå ryktes det at de skal ha de i butikken fast.
 
Vil anbefale kits fra Kenridge. Har laget 3 av de. De kommer med 16 eller 18 liter juice, drueskal, eiketerninger, ordentlig gjær og god beskrivelse.
Veldig bra resultat. Vestbrygg her i Bergen har tatt inn på bestilling for meg, men nå ryktes det at de skal ha de i butikken fast.

Pris snakker vi (inkludert frakt) og hvor mange liter sitter man igjen med?
 
Jeg vurderer å prøve europris første gangen: Kjøpe ett kit for 23 liter, men kun fylle opp til halve mengden og tilsette noe rosiner+ bruke en god gjær.+ tilsette eikechips fra bryggselv.

Klarer ikke helt finne ut hvordan jeg skal få bestilt ett av disse kvalitets-settene.

edit: Litt skummelt å kjøre på med 23 liter og en relativt stiv pris om man ikke vet om man blir fornøyd/drikker så mye vin.
 
Vil ikke OG bli astronomisk? Det hjelper sjeldent å kompansere for dårlig kvalitet ved å konsentrere det mer.

Med tanke på hvor mye juice som følger med de "dyre" kittene så synes jeg de virker billige sammenliknet med europris etc som er konsentrat og sukker. Det er kanskje mye penger, men det er nok ikke så dyrt (tatt i betraktning at vi bor et stykke fra middelhavsklima). Et alternativ er å vinne noen som vil spleise på et kit. Fire stykker med hver sin 5L glassballong for eksempel.
 
Vil ikke OG bli astronomisk? Det hjelper sjeldent å kompansere for dårlig kvalitet ved å konsentrere det mer.

Med tanke på hvor mye juice som følger med de "dyre" kittene så synes jeg de virker billige sammenliknet med europris etc som er konsentrat og sukker. Det er kanskje mye penger, men det er nok ikke så dyrt (tatt i betraktning at vi bor et stykke fra middelhavsklima). Et alternativ er å vinne noen som vil spleise på et kit. Fire stykker med hver sin 5L glassballong for eksempel.

Er enig i utgangspunktet. Kanskje ett spleiselag er greit hvis man ikke ønsker så "mye" vin. Kan jo risikere å bli alkis.

Litt forenklet fremgangs måte men hvis det står på kittet at jeg skal tilsette 1 kg sukker+ vann så dropper jeg sukkeret og reduserer vannmengden deretter. Må også ta høyde for rosinene selvsagt.
 
Tilbake
Topp