Noen som malter?

Lager du din egen malt eller spesialmalt?

  • Javisst, rett som det er!

    Stemmer: 0 0,0%
  • Njo, har prøvd litt

    Stemmer: 11 47,8%
  • Nei, men har lyst til å prøve!

    Stemmer: 8 34,8%
  • Nix, har nok med å brygge ølet selv.

    Stemmer: 4 17,4%
  • Jeg malte verandaen i sommer, nok er nok!

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    23
  • Avstemningen er stengt .

Lars

Norbrygg-medlem
I forbindelse med hjemmebryggertreffet rundt årets juleølkonkurranse, vil vi etter ønske fra en av vår medlemmer arrangere et foredrag rundt malting og malt, av Per Kølster fra Fuglebjerggaard. Jeg lurer på hvor mange som egentlig malter selv, derfor en liten sjekk her.. Håper og tror at foredraget uansett vil være interessant både for de som malter selv, de som tenker på å prøve, og de som "bare" bruker ferdig fremstilt malt.
 
Jeg har ikke engang prøvd. :)

Håper vi får noen av hobbymalterne på banen her, og ihvertfall til Tautra.
Ellers håper og tror jeg at det skal bli interessant også for de (/vi) som ikke tenker å malte selv i utgangspunktet.
Har blant annet planer om å lage noen uttrekk av forskjellige malttyper.
 
Jeg malter akurat nå 4 forskjelige korn: Emmer, Ølands hvete, svedjarug og Domen maltbygg. dette blir 3 forskjellige brygg: Emmer og ølands weizen, Svedjarug "weizen" og Domen Ale. Det er en del arbeide og resultatet er jo uforutsigbart, men jeg synes det er både lærerikt og spennendes.

Jeg har også flere malt byggsorter i kjøkken hagen (som burde vert tresket nå) Domen og Saana samt noen eldre sorter fra genbanken til oppformering. Det er interensangt å se hvor mye arbeide som egentlig ingår i det øllet folk tar forgitt i buttikken. Før ble det ikke øl vis man ikke maltet selv, så dette er kunskap vi ikke bør la gå helt i glemmeboka. men jeg forstår godt hvorfor så få malter nå tildags, men vi er nok blitt litt bortskjemte. Jeg må også inrømme at jeg bruker inkjøpt malt for det er ikke alt jeg med enkelhet kan lage selv, og kjøpemalten er jo av bedre kvalitet en min egen malt(enså lenge ;)  ).

Jeg skal nok prøve å komme meg til dette treffet
 
Tilbake
Topp