Noen som vil godkjenne min første "bryggeplan" på ekstrakt?

...eller retterere sagt si om jeg har glemt noe?

Jeg har brygget litt vin (også fra ferdig kit) for noen år siden, men dette er første gang med øl. Hadde egentlig tenkt å prøve meg frem i sommer, men sommeren forsvant fort, gitt. Var innom Bryggeland på Sagene i dag og kjøpte Coopers startsett, Santas winter warmer kit (etter å ha lest litt her inne), ekstra gjæringsdunk/ballong, pumpehevert ("auto siphon"), gjærlås med kullfilter (for lukten), SoS superrens og StarSan. Kunne spart litt penger på å handle på Europris, men greit å sponse speisalsjappene litt, ihvertfall når man ikke har mye peiling. :p Jeg har tenkt å lage Santas Winter warmer først, og ikke ølen som kom med startsettet.

Dette er det jeg har tenkt å gjøre:
1: Skylle og deretter desinfisere gjæringskar og utstyr med Star San. De skal være nye og rene, men gjør det for sikkerhets skyld.
2: Følge instruksjonene på Santas Winter Warmer-kitet. Dvs. IKKE koke ekstraktet. Men noen punkter er jeg usikker på:
3: Instruksen sier jeg skal strø i gjæren før jeg setter på lokket - altså ikke noen visping i etterkant. Og bare grundig røring etter å ha hatt det kalde vannet i den utvannede/blandede ekstrakten. Bør man ikke vispe? Holder det med røring?
4: I følge instruksjonen er ølet ferdig etter 4-6 dager og kan så tappes på flaske og skal stå 14 dager til før klaring. Er ikke det veldig tidlig å tappe på flaske? Får man ikke med VEL mye bunnfall da? Samtidig kan man vel ikke vente for lenge, for da er gjæren død og ølen blir kjip. (Dette var ikke noe problem med vin...) Kan man stikke om med hevert før flasking for å bli kvitt en del bunnslam uten at det går utover gjæringen på flaske? Den levende gjøren synker vel ikke til bunns?
6: Det blir vanskelig å få temperaturen noe særlig under ~23 grader der ølet kan stå å gjære (kjøkken og bad). På badet må gulvvarmen stå litt på, og på kjøkkenet blir det så varmt uten noe oppvarming pga. delvis sørvendt vindu og matlaging. Er 23 grader normalt farlig for gjæren? Kan jo prøve å lufte litt innimellom, men da blir ikke temperaturen jevn.

Det ble litt flere spørsmål enn jeg hadde tenkt dajeg startet. :p Har lest de to artiklene jeg fant her på norbrygg om ekstraktbrygging, men tar gjerne imot tips som ikke står der, særlig om Santas Winter Warmer-kitet. Men mye av grunnen til at jeg valgte netopp det, er at jeg vil ha noe juleølaktig og folk her inne på forumet hadde god erfaring med å bare brygge det etter oppskriften.
 
Til punkt 3 -- Kjøp ordentlig gjær, "go liquid", evt kjøp en god tørrgjær og rehydrer.
Til punkt 4 -- Vørteren er ikke ferdig før FG-måling er stabil over et døgn eller to, den må være helt ferdig utgjæret før tapping på flaske, for å unngå flaskebomber. Utsagnet "gjæren er død, og ølen blir kjip" mener jeg er fundamentalt feil. Det er det tilsatte sukkeret ved flasking som skaper CO2, enten med sukkerlake eller karboneringsdrops, ikke gjær. Er det mye bunnfall, stikk om før flasking og la det stå et par uker til. Dette er mine synspunkter, andre kan ha noen helt forskjellige...
Ta ellers en titt på denne linken:
Kanskje litt i overkant "cowboy", men Craig er en kul kis som virkelig liker det han holder på med... Lykke til med bryggingen, uansett!!
 
Ikke bruk gjæren som følger med
Bruk rehydrert(men her strides de lærde), S-04 f.eks

La den gjære 2 uker før du tapper og enda 2 uker på flaske
 
Punkt 6: Temperaturen du bør gjære ved avhenger av hvilken gjær du vil benytte. Noe som i den sammenhengen er viktig å merke seg, er at temperaturen i selve gjæringskaret fort kan komme opp i fire-fem grader over temperaturen i rommet det står i under stormgjæringa de første par dagene. Om du har et et badekar (eller annet egnet kar) du kan sette gjæringskaret i, kan du fylle dette med vann og kontrollere temperaturen med å legge i kjøleelementer etter behov. Når stormgjæringa er ferdig etter et par-tre dager kan du sikkert la dunken stå for seg selv, men kanskje ikke rett på gulv med varme. Kan fort bli litt vel varmt i dunken av dette.
 
[...]Utsagnet "gjæren er død, og ølen blir kjip" mener jeg er fundamentalt feil. Det er det tilsatte sukkeret ved flasking som skaper CO2, enten med sukkerlake eller karboneringsdrops, ikke gjær.

Her gikk det vel litt fort.. Selvfølgelig er det gjæren som skaper CO2. Det gjør det ved å forbrenne sukkeret du tilsetter ved flasking. Derfor tilsetter man også noen ganger ny gjær til naturlig karbonering av spesielt øl med høy alkoholstyrke eller lange klarningstider fordi for mye gjær kan ha dødd eller droppa ut til at det er nok igjen til karbonering.

Tørrgjær er helt 100% innafor – så lenge det ikke er den som følger med i settet. US-05 er mer eller mindre akkurat samme gjær som WLP001 mener jeg å huske.

Personlig har jeg bare ett ekstraktbrygg bak meg, men alt jeg leste først gikk i retning av å mer eller mindre drite i alt som står på pakka med unntak av selv ingrediensskjemaet. Koking både konsentrerer (men akkurat det trenger du kanskje ikke) og steriliser vørteren og koagulerer proteiner som du vil ha ut av vørteren før gjæring.

Hvertfall poenget med sterilisering synes jeg ikke kan oversees. Temperaturen på gjæringa bør ikke så høyt som du skisserer. Hvis du ikke har noe sted å sette det som er kaldere enn 23°, ville jeg satt karet i en bakk med kaldt vann og festa et håndkle rundt dunken som også ligger nedi vannet. Dette vil suge vann oppover langs dunken som vil gi litt kjøleeffekt.

Det er ferdig humla ekstrakt du har her eller?
 
Enig, Nordhagen, gikk nok litt fort i svingene her, ja :) Det jeg mente er at det må være helt ferdig utgjæret, dvs FG stabil over et døgn eller to for å unngå at det er for mye gjær igjen, som i sin tur lager flaskebomber ved tilsatt sukker osv osv... Takker for korrigeringen!
 
Enig, Nordhagen, gikk nok litt fort i svingene her, ja :) Det jeg mente er at det må være helt ferdig utgjæret, dvs FG stabil over et døgn eller to for å unngå at det er for mye gjær igjen, som i sin tur lager flaskebomber ved tilsatt sukker osv osv... Takker for korrigeringen!

"For å unngå at det er for mye gjær igjen som i sin tur lager flaskebomber"? Hva?

Hvis du har for mye gjærbart sukker igjen idet du flasker, kan du ende opp med flaskebomber.
 
Tilbake
Topp