Noen spørsmål om starter

EndreS

Norbrygg-medlem
Hei.

I dag laget jeg min første starter. I følge Mr malty trengte jeg i dag egentlig 2 rør med gjær i en 1 listers starter. Jeg hadde bare et rør, så jeg laget en starter på 1.5 liter. Dette hadde vært helt i orden dersom jeg hadde brygget for 1 uke siden.
Nå er det kanskje i minste laget.

Spørsmålene mine er:
Når det står 1,5 liter starter i mr. malty er det pre-boil? Etter ca 15 min kok var det mindre en 1.5 i kolben som nå står på røreren.
Dersom jeg skal booste gjæren litt mer, når lager jeg en ny starter på den starteren jeg laget i dag?  Blir det formye å lage en liter starer til og tilsette slurryen fra forrige starter?

Brygget jeg planlegger skal ha en OG på 1.068, gjær er WLP001 California Ale og mengen er ca 21 liter

Det er ikke så fryktelig kritisk at du ikke fikk akkurat 1,5l. Dersom du startet med 1,5 liter og brukte 100g/l med DME går alt fint. :)

Når jeg la inn dine data i mrmalty antok jeg at gjæret var 1 mnd gammelt og hadde 75% viability.
Når du skal brygge 21 liter med OG 1,068 sier kalkulatoren at du trenger 260 milliarder celler.
Din starter er stor nok.

Forøvrig anbefaler jeg å lese artikkelen om gjærstartere i medlemsseksjonen  :biersmile:

Står det 1,5 liter i MrMalty, er det post-boil, altså ferdig starter. Men forskjellene er normalt ikke særlig store når du bare koker i 15 min.

Har lest artikkelen (deler i alle fall nå) og litt flere spørsmål.

Når er starteren ferdig? Jeg laget min i går kveld og hadde tenkte å sette den i kjøleskapet i kveld før jeg går å legger med. Nå er jeg litt mer usikker. Skal jeg vente til i morgen tildlig? ca 36 timer blir det da?

Håpet er å brygge i morgen kveld, har det noe å si for hva jeg bør gjøre med starteren?

Endre

Se etter ørsmå bobler i starteren. Når det slutter å stige opp noe særlig med slike, er den ferdig.

Slik så den ut i morges etter ca 36 t på benken. Den ser ikke så ferdig ut.
Hva kan forårsake at det virker som den kom litt sent i gang?

Vedlegg

• IMG_1835 (Small).JPG
    IMG_1835 (Small).JPG
    84,6 KB · Sett: 279
Skum kan ligge på toppen selv om starteren er ferdig.
Ta stareren av magnetrøreren og se etter de små boblene. Dersom det fortsatt bobler godt er den ikke ferdig.

Årsak til at den har tatt så lang tid kan være at du pitchet tjæret mens det var kaldt. Da er lag-tiden noe lengre.

Når du har tatt kolben av magnetrøreren legger du øret inntil.. Da kan du høre boblene... Om de er der :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg satser på å bruke denne i dag. Tror dere det er dumt?
Får ikke dekantert den noe ettersom den ikke har bunnfalt siden den sto på røreren til jeg kom hjem, så jeg har bare alt oppi.

Øl blir det pleier dere å si, men blir det godt?

Endre

Tilbake
Topp