Nøgne Ø #100 på The Jamil Show: Can You Brew It

Kjetil S

Norbrygg-medlem
Podcast fra mannen bak Brewing Classic Styles, med forsøk på å klone alskens forskjellige gode øl. Denne gangen Nøgne Ø: Link. Helt sikkert verdt en lytt, og et forsøk på å brygge.
 
Bra show, fin og enkel oppskrift. Etter hukommelsen:

OG: 1,097
IBU: 100

90 minutter koketid (jeg antar det skal ende på 23 liter).

Maris Otter 8,8 kg 88%
Hvetemalt: 1 kg 10%
Sjokolademalt: 200g, 2%

Meskes 63 °C, 60 min., 71 °C 15 minutter.

Chinook: 48g 90 min
Centennial: 60g 15 min
Columbus: 30g 0 min
Chinook: 30g tørrhumle

WLP007 gjær, 20 °C

De skryter mye over kvaliteten på ølet fra Nøgne Ø, at det holder seg godt på reisen over Atlanteren, og virker svært fornøyde med kvaliteten på klonen også. Jeg må se til å få laget meg et nytt meskekar.
 
Har du lyst til å klone NØ#100? Eller bare lytte?
Nytt program i "Jamil Show-Can You Brew It?" ligger ute på nett. Kjetil og NØ får mye skryt. Jeg føler meg stolt over å være norsk (og brygger).
http://thebrewingnetwork.com/shows/606 Last ned og lytt. Og brygg.

janh
:brygging:

EDIT: dette innlegget ble flyttet til en annen allerede eksisterende NØ#100-tråd. Mvh Webmaster.
 
Beersmith Recipe Printout - http://www.Beersmith.com Recipe: NØ # 100
Brewer: MK
Asst Brewer: --
Style: American Barleywine
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 19.00 L      (kan skaleres opp/ned med Beersmith)
Boil Size: 22.67 L (må justeres etter ditt oppsett!)
Estimated OG: 1.096 SG
Estimated Color: 35.6 EBC
Estimated IBU: 98.3 IBU
Brewhouse Efficiency: 80.00 % (NB! Må justeres etter ditt oppsett!)
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU      
6348.13 gm    Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett)      88.00 %      
721.38 gm     Wheat Malt (4.4 EBC)                                  10.00 %      
144.28 gm     Chocolate Malt (900.0 EBC)                            2.00 %        

63.19 gm      Chinook [13.00 %]  (Boil 90.0 min)               Hops         79.4 IBU
41.99 gm      Centennial [10.00 %]  (Boil 15.0 min)            Hops         18.8 IBU            
20.90 gm      Columbus (Tomahawk) [14.00 %]  (Steep 35 min during cooling)

20.90 gm      Chinook [13.00 %]  (Dry Hop 8 days)       Hops          -            

1.00 tsp      Yeast Nutrient (Boil 15.0 min)            Misc                      
6.00 gm      Calcium Chloride (Add Water 60.0 min)          Misc                      
10.00 gm    Gypsum (Calcium Sulfate) (Add Water)  Misc                      
2 Pkgs         Dry English Ale (White Labs #WLP007 or WY 1098)      Yeast-Ale                  

Mash Schedule:
----------------------------
Step Time     Name                     Step Temp    
60 min        Saccharification 63.0 C        
15 min        Mash Out         72.0 C        
------------
 

Vedlegg

  • N100.bsm
    14,2 KB · Sett: 262
Hei.

Er i ferd med å handle litt fra Petit nå.

Lurer derfor på om Wyeast 1098 gjør seg like godt i en #100 som WLP007?
 
Ja det var det jeg også så. Men kom over en tråd der noen mente at de ikke var like, og at 1098 hadde lavere utgjæring.

Med samme jeg er i gang med spørsmål så kommer det to til  ;)

- Går det fint å tørrhumle med pellets?
- Vil det merkes om Columbus humla byttes ut med en av disse:
  Chinook, Northern Brewer, Nugget, U.K. Target (de er merket som mulige alternativer i denne lenken)

Ser jo også at Northern og Target er svært billige  :)
 
Tørrhumling ed pellets er finfint. Slipp pelletene rett oppi ølet etter hovedgjæringen er over og la dem synke. Det tar ca 10 dager i en vanlig gjæringsdunk.

Av alternativene du nevner, ville jeg definitivt ha brukt Chinook, dersom du måtte bytte. Karakteren blir ikke den samme, men den likner nok mer på Columbus enn de andre du nevner.
 
Takker så meget for gode svar  :)

Da er planen å sette et ølsett-øl ala Pale Ale eller noe sånt til helga med 1098 gjæren. Den blir sannsynligvis flasket etter 14+ dager, iallefall samtidig som #100 skal brygges, og den skal få bruke gjærkaka til ølsett-ølen. Dette er mest for å spare tid i mastersinnspurt-tiden. Virker dette ok eller er det noe negativt ved å bruke gjærkake fra en øl som er brygga av ølsett?
 
Det skal ikke være noen forskjell på gjærkaka fra ølsett i forhold til all grain
 
Brede skrev:
Det skal ikke være noen forskjell på gjærkaka fra ølsett i forhold til all grain

Det er jeg ikke enig i. Gjærkaken fra ølsett er som regel veldig rene og har lavt innhold på proteiner. Humlerester og kornrester finner man heller ikke i denne. Gjærkaken til ekstraktbrygg har som regel mer proteiner og humlerester i seg mens gjærkaken fra maltbrygg har det meste i seg av ting som ikke er gjær. Men uansett, alle tre kan brukes, så praktisk sett er ikke forskjellen så stor. :)
 
Det er ikke min erfaring, Eduard. Grunnen er at jeg får så god utfelling av proteiner i kjelen, og tapper til gjæringsspannet fra toppen av kjelen med hevert. Da får jeg veldig lite proteiner med, og en kompakt, nesten ren gjærkake, under en centimeter tykk. Det kommer an på, altså.
 
Der sier du noe, jeg har stortsett brukt motstrømskjøler, og da havner en stor andel av proteinene i gjæringsdunken.
 
Tenkte å prøve å få til denne i løpet av helga.
Er det noen som har prøvd ? Ligner den ?

Har Speidel 50-liter, og har tenkt å "dobbeldippe", som Gustav gjorde en gang.... Altså kjøre to runder med malt.
Planen er 64 liter til kok med OG 1096 :), og tilsammen 22,5 kg malt !

Spennende !
 
Joda, jeg brygget dette som mitt brygg nr 100. Jeg må si det ble svært likt Nøgne Øs original.
Meget velsmakende brygg.
:)

Se for øvrig min BSM-oppskrift lengre opp i tråden.
Lykke til!
:skitbra:
 
Morten Kielland skrev:
Se for øvrig min BSM-oppskrift lengre opp i tråden.
Lykke til!
:skitbra:

Er denne oppskriften jeg tar utgangspunkt i.
Moro å høre at det kom ut svært likt.
Skal rapportere hvordan det går med "dobbeldippingen" :)
 
Børge B skrev:
Har Speidel 50-liter, og har tenkt å "dobbeldippe", som Gustav gjorde en gang.... Altså kjøre to runder med malt.

Jeg er spent på resultatet her. Dobbeldipping var en del jobb og litt styr, men det gikk forsåvidt greit.
 
Tenkte å prøve å få til denne i løpet av helga.
Er det noen som har prøvd ? Ligner den ?

Har Speidel 50-liter, og har tenkt å "dobbeldippe", som Gustav gjorde en gang.... Altså kjøre to runder med malt.
Planen er 64 liter til kok med OG 1096 :), og tilsammen 22,5 kg malt !

Spennende !
Hei!
Skal prøve det samme om to uker. hvordan funket det med dobbelmesken?
 
Tilbake
Topp