Nøgne Ø IPA - (alt)for høy FG

André Solheim

Norbrygg-medlem
Hei,

Har i dag flasket mitt første brygg, en Nøgne Ø IPA. Brygget har stått til gjæring i et skap som har holdt jevnt 21C i romtemperatur i 14 dager (minus noen timer). OG på vørteren var på 1.072, noe som vel anses som greit innenfor ut i fra oppskriftens forventa OG på 1.074. Gjær som ble brukt var WLP007 ferskgjær (i rør). Gjæren lå ute i romtemperatur i nesten 4 timer før den ble tilsatt vørteren etter endt tapping over i gjæringskar. Karet ble ristet(/slynget) godt i ca 45 sekunder før det ble stuet bort.
Noen observasjoner underveis:
* Under stormgjæring mellom 1. - 2. døgn holdt selve bøtta ca 23,5C
* Etter andre døgn har det tilsynelatende helt stille i karet og i gjærlåsen (dvs de gangene jeg har ligget ca 5 minutter på golvet og nistirret på bøtta)
* Væsken i gjærlåsen var nesten helt borte etter 2. eller 3. dag. Det var bare litt igjen nederst i "bua"

FG ble i forbindelse med flasking målt til 1.023. Forventa ut i fra oppskrift var 1.010-11.
Spørsmålet bak den lange innledningen er dermed: Hva har jeg bomma på? Temperatur de første dagene? Ikke satt starter? Annet?
 
Hei. Hva har du målt FG med? Hvis det er med refraktometer må verdien omregnes. Ellers vil høy mesketemp gi høy FG.
 
Hvor mange rør gjær til hvor mange liter øl? Brygg med høy OG har også godt av godt med oksygen. Under ett minutt med risting gir nok ikke tilstrekkelige mengder og kan også være en faktor her i tillegg til nevnte mesketemperatur.
 
Mange ting som spiller inn her, ett rør uten starter på og 1.072 er røft for gjæren. Når temperaturen synker går gjæren i dvale og stopper aktiviteten. wlp 007 synker som en murstein så tipper det er årsak. 2-3 grader dropp i temperatur på den har nok gitt en effektiv flokkulering. Litt sukkerlake og forsiktig risting kunne ha hjulpet og komme igang igjen, men nyt ølet som det er og planlegg neste batch
 
Så vidt jeg har skjønt så er det så og si umulig å manuelt riste inn nok oksygen til å få SG ned fra så høye verdier som din OG...du beskriver 45sek risting og det er uansett i minste laget tror jeg. Ren oksygen rett i vørteren er isåfall løsningen.
 
Mange ting som spiller inn her, ett rør uten starter på og 1.072 er røft for gjæren. Når temperaturen synker går gjæren i dvale og stopper aktiviteten. wlp 007 synker som en murstein så tipper det er årsak. 2-3 grader dropp i temperatur på den har nok gitt en effektiv flokkulering. Litt sukkerlake og forsiktig risting kunne ha hjulpet og komme igang igjen, men nyt ølet som det er og planlegg neste batch
Det er det jeg heller mot og. Hvor mange liter hadde du til gjæring? Ifølge Mr.Malty (http://www.mrmalty.com/calc/calc.html) vil 25 liter på 1.072 kreve 3.6 pakker med gjær uten starter. En pakke vil nok være altfor snøtt. En pakke er ifølge kalkulatoren knapt nok til 10 liter med vørter med den OGen.
 
Takker for svar, @Glenn @Marius K. @Karl Eric H og @Mats Ø. :)

Jeg burde naturligvis presisert volumet. Jeg brygga 25L-sett fra BryggSelv (ble 26L i væske inkl 4L trub i gjæringskaret). Settet inneholder 2 rør med gjær, og jeg brukte naturligvis begge;)

Konklusjonen på tilbakemeldingene til neste bryggedag (som forøvrig blir det tredje, for batch #2 ble satt i går) blir da å:
1) riste bøtta en god del lenger. Vørteren fikk allerede droppe i "fritt fall" ved overføring fra kjelen til karet, så det er vel ikke så mye mer å hente her?
2) ha kontroll på temp under gjæring.
Og så noterer jeg meg sukkerlake-trikset bak øret til brygg #4 om 1 og 2 ikke hjelper

Og når vi er inne på gjæringstemperatur.. Jeg satte jo som nevnt batch #2 i går. Den ble satt i et kjellerrom som holder ca 18grader, og rundt bøtta har jeg surra rundt antifrost-kabel med styring via STC-1000, som omtalt flere steder på forumet. I dag holder bøtta jevnt 21,1 - 21,3. Jeg har opprinnelig programmet STC'en til å kutte varmen på 20C og starte opp igjen på 19,5. Bør jeg stille denne til f.eks henholdsvis 21 og 20.5?

Det er forøvrig en Nøgne Ø Pale Ale med samme type og mengde gjær (PS: Selv om det virker sånn på hva mine hittil enveiskjørte valg av brygg er jeg hverken ansatt hos Nøgne Ø eller sponset av de:confused:)
 
Hold temperatur på laveste anbefalt på gjæren, når det putrer mot slutten så kjør opp en grad. Jeg bruker mye 19 på starten. Vet at wlp 007 er husgjæren og korrekt til nøgne pale, men wlp 001 er enklere å ha med å gjøre, og gjærer bedre ut. Vil anbefale at du prøver deg på en starter også, det tar ting opp ett hakk. Vær nøye med pitch temperatur. Start heller kaldere og gå opp enn å starte for varmt
 
Hold temperatur på laveste anbefalt på gjæren, når det putrer mot slutten så kjør opp en grad. Jeg bruker mye 19 på starten. Vet at wlp 007 er husgjæren og korrekt til nøgne pale, men wlp 001 er enklere å ha med å gjøre, og gjærer bedre ut. Vil anbefale at du prøver deg på en starter også, det tar ting opp ett hakk. Vær nøye med pitch temperatur. Start heller kaldere og gå opp enn å starte for varmt
Takker, da satser jeg på at jeg får lagt en bra slagplan til neste brygg! :)
 
Angående risting, oksygenering og slikt. Bruker dykkeluft og luftestein. Ser ut som det fungerer meget bra. Jeg dykker, har flere tanker og ventiler, og har kompressor i huset, så det var logisk å prøve ut.
Får konstant god utgjæring selv med rimelig høy FG. Siste tappa idag, OG 1068, FG 1010 med WLP566 slurry. Litt sært valg av gjær for en IPA, men veldig lovende på smak (selv uten CO2).
 
Takker for svar, @Glenn @Marius K. @Karl Eric H og @Mats Ø. :)

Jeg burde naturligvis presisert volumet. Jeg brygga 25L-sett fra BryggSelv (ble 26L i væske inkl 4L trub i gjæringskaret). Settet inneholder 2 rør med gjær, og jeg brukte naturligvis begge;)

Konklusjonen på tilbakemeldingene til neste bryggedag (som forøvrig blir det tredje, for batch #2 ble satt i går) blir da å:
1) riste bøtta en god del lenger. Vørteren fikk allerede droppe i "fritt fall" ved overføring fra kjelen til karet, så det er vel ikke så mye mer å hente her?
2) ha kontroll på temp under gjæring.
Og så noterer jeg meg sukkerlake-trikset bak øret til brygg #4 om 1 og 2 ikke hjelper

Og når vi er inne på gjæringstemperatur.. Jeg satte jo som nevnt batch #2 i går. Den ble satt i et kjellerrom som holder ca 18grader, og rundt bøtta har jeg surra rundt antifrost-kabel med styring via STC-1000, som omtalt flere steder på forumet. I dag holder bøtta jevnt 21,1 - 21,3. Jeg har opprinnelig programmet STC'en til å kutte varmen på 20C og starte opp igjen på 19,5. Bør jeg stille denne til f.eks henholdsvis 21 og 20.5?

Det er forøvrig en Nøgne Ø Pale Ale med samme type og mengde gjær (PS: Selv om det virker sånn på hva mine hittil enveiskjørte valg av brygg er jeg hverken ansatt hos Nøgne Ø eller sponset av de:confused:)

I lista over de gode forsettene mangler gjærstarter. Om du hiver oppi nok gjær i toppstand, kan du slippe unna med mange andre synder - til en viss grad, i alle fall. Og hvis du ikke bruker oksygen, blir dette ekstra viktig. Hvis gjæren er sliten, og det er litt lite av den, og den dessuten ikke får optimalt med oksygen i karet når du pitcher, blir det dårlig utgjæring.

Hadde du datoen på den gjæren du brukte? To rør som er relativt ferske, og to rør som nærmer seg sluttdatoen, er to helt forskjellige arbeidsgjenger å sette i sving i vørteren.
 
Angående risting, oksygenering og slikt. Bruker dykkeluft og luftestein. Ser ut som det fungerer meget bra. Jeg dykker, har flere tanker og ventiler, og har kompressor i huset, så det var logisk å prøve ut.
Får konstant god utgjæring selv med rimelig høy FG. Siste tappa idag, OG 1068, FG 1010 med WLP566 slurry. Litt sært valg av gjær for en IPA, men veldig lovende på smak (selv uten CO2).
Takker for erfaring og innspill, men personlig kommer jeg nok ikke til å gå til innkjøp av dykkerutstyr for brygginga sin del ;)
 
I lista over de gode forsettene mangler gjærstarter. Om du hiver oppi nok gjær i toppstand, kan du slippe unna med mange andre synder - til en viss grad, i alle fall. Og hvis du ikke bruker oksygen, blir dette ekstra viktig. Hvis gjæren er sliten, og det er litt lite av den, og den dessuten ikke får optimalt med oksygen i karet når du pitcher, blir det dårlig utgjæring.

Hadde du datoen på den gjæren du brukte? To rør som er relativt ferske, og to rør som nærmer seg sluttdatoen, er to helt forskjellige arbeidsgjenger å sette i sving i vørteren.
Ja, gjærstarter har jeg forsåvidt hatt notert bak øret en stund, men har i utgangspunktet tenkt/håpet på at det ikke skulle være dødsnødvendig. Da jeg var på kurs i regi av Smakselv før jeg bestemte meg for å brygge så hadde hr Færøvik bare ferskgjæren rett oppi, så har i grunn satset på metodene sånn de ble gått gjennom. Men starter blir helt klart aktuelt om resultatet for det tredje brygget ikke blir som forventet.

Jeg er ikke helt sikker, men tror det stod at prod.dato var i september og at best før var iallfall et par måneder ut i 2016.
 
Takker for erfaring og innspill, men personlig kommer jeg nok ikke til å gå til innkjøp av dykkerutstyr for brygginga sin del ;)
:) Hadde vel ikke venta at det ville bli stor oppsving i dykkebransjen etter innlegget mitt.. men det er vel endel sportsdykkere her også.
Ellers så hadde det sikkert blitt billigere å kjøpe en dykketank, et billig førstetrinn og en slange enn alt det fancy O2 utstyret folk kjøper..
 
:) Hadde vel ikke venta at det ville bli stor oppsving i dykkebransjen etter innlegget mitt.. men det er vel endel sportsdykkere her også.
Ellers så hadde det sikkert blitt billigere å kjøpe en dykketank, et billig førstetrinn og en slange enn alt det fancy O2 utstyret folk kjøper..
Hvem vet, kanskje jeg begynner å dykke etter hvert allikevel ;)
Kunne du forklart litt hvordan du har satt sammen dykkerutstyret ditt, og hvordan du i praksis bruker det for å tilsette oksygen i vørteren?
Jeg klarer liksom ikke helt selv å google meg frem til hva dykkerflaske, luftestein, kompressor og slange egentlig blir til :confused:
 
Tilbake
Topp