Nøgne Ø Not so mild

Jeg smakte denne på Naboen fra fat i går, og jeg må si at dette er en av de beste ølene jeg har smakt den siste perioden. Svært balansert. Etter min mening var humlen veldig godt integrert og maltsødmen ganske tilbaketrukken men likevel tilstedeværende sammen med mild og god fruktighet.

Er det flere som har lignende opplevelser? I alle tilfeller, hvordan ville du gått frem for å lage øl i denne retningen? Dark mild med litt ekstra humle, slik jeg forstår det.
 
Jeg bestilte Not so mild på Naboen like før fatet kom inn (ett av veldig mange øl de har stilt ut eller listet opp, som de ikke faktisk har), så jeg har ikke fått prøvd den.
Men kan anbefale Gahr sin oppskrift (og artikkel) på (Dark) Mild inne i medlemsseksjonen inne på forumet. Jeg ble ihvertfall utrolig fascinert av brygget og øltypen, og prøver nå desperat å vri på oppskriften for å gjøre den til min egen. :) Brygget derfor min 3. mild nylig, du får stikke innom for en sup.
 
Ja, jeg leste den artikkelen, og det virker veldig interessant. Jeg smaker gjerne mild brygget ut fra en lignende oppskrift.

Til sammenligning, synes jeg Manna fra Kinn (også et godt øl etter min smak) mangler litt av balansen til Not so mild. Det kommer frem noe litt for tydelig karamellsmak i malten etter min mening. Mild er uansett ganske nytt for meg, jeg har kun smakt et fåtall er i Norge og noen i England, så jeg er interessert i å utforske mer.
 
Jeg smakte denne fra flaske på fredag, og den opplevelsen var langt fra den samme. Ubalansert malt som manglet noe fylde og humlen satt ikke som den skulle. Det var noe litt merkelig og "off" med den. Synd at fatet ble tomt så fort.
 
ErlendA skrev:
Ja, jeg leste den artikkelen, og det virker veldig interessant. Jeg smaker gjerne mild brygget ut fra en lignende oppskrift.

Til sammenligning, synes jeg Manna fra Kinn (også et godt øl etter min smak) mangler litt av balansen til Not so mild. Det kommer frem noe litt for tydelig karamellsmak i malten etter min mening. Mild er uansett ganske nytt for meg, jeg har kun smakt et fåtall er i Norge og noen i England, så jeg er interessert i å utforske mer.

Takk, takk. Og, hehe, Kinns oppskrift er ikke så veldig ulik Andrimne Mild, egentlig. Har flere ganger drukket Kinn Manna fra fat med meget stort velbehag!
 
Tilbake
Topp