Nøgne Ø #500 munnfølelse

Som så mange andre syntes jeg at #500 er et fantastisk øl og jeg kunne godt tenke meg å brygge en klone en gang. Det er mulig at forumets søkemotor ikke er er så god med tall/bryggets navn, jeg finner hvertfall få tråder der dette ølet diskuteres. (Dette overasker meg)
Det som slår meg med dette ølet er munnfølelsen, aldri har jeg smakt noe lignende. Jeg syntes at netopp dette gjør at den overgår #100 med god margin.

When Nøgne Ø decided to make it’s 500thbatch of beer, it was quickly established that the key numbers would be 5 malts, 5 hops, 10% alcohol and 100 IBUs. The result is an incredibly rich and hoppy Imperial IPA. Malty enough to be almost a barley wine, but intensely fruity, mainly because it is dry hopped with generous amounts of Nelson Sauvin hops from New Zealand.Ingredients: Malted barley, malted wheat, malted rye, malted oats, Chinook, Simcoe, Pacific Gem, Centenneal and Nelson Sauvin hops, English ale yeast and our local Grimstad water.
Antar at det er havre og rug som i hovedsak bidrar til den gode munnfølelsen, i tillegg til riktig vannjustering.

Utover denne informasjonen, er det noen som har prøvd seg på en klone av denne og ønsker å dele sin oppskrift, eller som kan sette fingeren på hva som skal til for å oppnå denne type munnfølelse?
 
Det hadde vært helt overlegent om noen smarte hoder hadde klart å klone dette her.
De hadde den ikke på vinmonopolet her i Hamar, så jeg bestilte noen flasker, og nå er den fast inventar i hyllene der, men jeg hadde gjerne satt en glad-batch med dette her hadde jeg visst hva som var i det.
 
En liten mail til nøgne ø skader vel ikke muligens;)

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
 
Jeg har eksperimentert litt selv med rug og crystal-rug og har funnet at dette nok har mye av æren for munnfølelsen i #500. Det er mest av bryggeteknisk interesse jeg spør. Kanskje det er kombinasjonene havre, hvete og rug som gjør det, men for alt jeg vet kan vannjusteringen også være "det lille ekstra".
 
Noen som har prøvd seg på en klone av #500?

Har prøvd å sette opp en oppskrift som jeg lurte på om jeg skulle sette i helga.
Eneste informasjonen jeg har funnet om brygget er:
Ingredients: Malted barley, malted wheat, malted rye, malted oats, Chinook, Simcoe, Pacific Gem, Centenneal and Nelson Sauvin hops, English ale yeast and our local Grimstad water.
I tillegg: 10% ABV og 100 IBU (Regner ikke Nøgne Ø ut IBU kun med første humletilsetning?)

Brygger på Beer Maker 30 (relativt lik BB30) med MEGET lav effektivitet (det er en annen historie..), derfor den store mengden spraymalt.

Volume: 21 liters
OG: 1102
FG:
Alcohol: 10.1 % by vol.
Colour: 21 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 121 IBU
BU/GU: 1.18

Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 3500 g
Rye Malt 6 EBC         6 EBC 200 g
Wheat Malt         3 EBC 450 g
Oat Malt                 4 EBC 200 g
Cara Amber 60 EBC 60 EBC 650 g
Dry Light Extract         8 EBC 3300 g

Mash schedule: 50 degrees for 20 min, 65 degrees for 45 minutes, 72 degrees for 15 minutes.

Hops
Chinook         12.6% alpha 75 g 90 minutes
Simcoe         13%         alpha 30 g 60 minutes
Pacific Gem        17% alpha 25 g 30 minutes
Centennial         10%         alpha 25 g 10 minutes
Nelson Sauvin 12%         alpha 30 g 1 minutes

Fermentation

Yeast: WLP002 English Ale

Comments:
Tørrhumle Nelson Sauvin 75 g

Hvordan ser dette ut? Vil ha fram den fantastiske humlearomaen som #500 har..
Regner med jeg bør justere vannet mitt litt også (bor i Oslo)..
 
Tilbake
Topp