Nøgne Ø´s God Jul, selvmordsbomber?

Sprettet en flaske med denne ikveld for å hente inn litt stemning for årstiden som kommer.
Fin, balansert pfft-lyd da jeg brekket korken og hellet i glasset, smakte godt, men altfor mye kullsyre...
Undret meg litt over dette og strakte meg mot flasken for å undersøke nermere, litt uheldig skubber jeg borti flasken som deretter velter over ende...
Å fyr og flamme for et leven, gjør den klassiske feilen med å prøve å dekke over den enorme skumsøylen som står ut av flasken, som resulterer i et nedsprayet kjøkken. . . .
Andre som har vært borti foræderiske flasker med God Jul?
 
Er det snakk om Hjemmebrygger versonen?

I så fall kan det godt tenkes det følger med for mye gjær og grums fra gjæringskaret når det bare blir satt 4 -5 liter
Tror ihvertfall det var tilfellet for meg ifjor

Iår er jeg heldigvis forsynt med en perfekt karbonert 10 -12 liter batch :)
 
Stemmer..... Ikke noe stort skumsprøyt men når jeg helte i glasset så endte jeg opp med to cm øl i bunn av glasset og skum over toppen.
Ja, jeg helte veeeldig forsiktig.
 
Årets God Jul skal ha kraftig karbonisering. Den er gjæret med belgisk gjær og skal helst ha 7 gram CO per liter. De fleste av flaskene vil også skumme litt fra flasken etter åpning.
Det er altså ikke snakk om noen infeksjon eller direkte feil på selve ølet, men det skal innrømmes at vi undervurderte gjæren noe, og muligens fikk mer karbonering enn ønskelig på noe av opplaget. Jeg kan ellers sitere Kjetil Jikiun på at han mener at dette er den beste God Jul-versjonen vi har laget...
 
Bra info. Nøgnes nettsider sier english ale yeast, men det gjelder vel da forrige årgang. Alså et velhumlet, fyldig øl med mye restsødme, og i tillegg gjæret med belgisk gjær.... ;D.....sitter det langt inne å oppgi gjærtype?
 
Er det ikke WLP 530 i årets God Jul da? Står så i "Ølbrygging. Fra hånd til munn"-boka. Jeg brukte denne gjæren da jeg brygget denne i september. Virker som den har godt av litt lagring, for den blir bedre og bedre for hver gang jeg smaker på den.
 
Tilbake
Topp